Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei !

Noen som vet noe om regelverket rundt bruk av musikk dersom man ønsker å legge på bestemte melodier e.l. som bakgrunnsmusikk på selvlagde videoer ?

Jeg ser jo at det ligger en del tøffe videosnutter på bl.a. Youtube hvor mer eller mindre kjent musikk er brukt som bakgrunnslyd.

Må man f.eks. betale lisens for bruken av musikken ?

Er det forskjell om man bruker det til et kommeriselt produkt eller til "hjemmebruk" ?

Andre regler å ta hensyn til ?

Mvh

Bernt

Skrevet

Så lenge du ikke bruker musikken kommersielt, så har du nok ingenting å frykte. Jeg er ingen advokat, men det verste jeg kunne forvente at du fikk var et brev fra de som eier rettigheten hvor de ber deg fjerne innholdet fra internett. Men sannsynligheten for det virker for meg veldig liten ettersom de som eier rettigheten ikke taper noen penger på at folk bruker musikken deres i f.eks. youtube klipp og det at du bruker musikken hjelper dem ved at nye folk får høre musikken til artisten deres.

Skrevet

Har vært noen signaturtrekk fra min kant når det gjelder TONO/N©B-avgifter.

Stort sett skal man praktisere å SØKE OM Å FÅ LOV TIL å bruke musikken, når det er av kommersiell art - dvs. et veldig begrenset opplag og til hjemmebruk.

Ved skoler og institusjoner skal du ikke ha noen sperre på hva du bruker, om prosjektet det er brukt i er via skolen. Er litt på tynn is her, men mener å ha hørt at skoleverket i Norge har en særegen avtale med TONO og N©B på dette.

Når det gjelder ting på YouTube og sånn, er det særdeles få som opplyser om hvilke artister/band/komponister som har gjort musikken - og man skal på YouTube som ellers - betale en slant for å ha juridisk rettighet til å kunne bruke musikken. Men å legge ting på nett er egentlig et uhyre i kostnader, fordi du skal betale x antall kroner for hvert antatt hode som ser videoen e.l. - slik som det er å kjøpe seg inn reklametid på TV f.eks.

Nå har ikke systemet så stor kapasitet at de kan angripe alle og en hver, men hovedsaklig vil de nok ta tak i de "store verstingene".

Men sånn bottom line - antar det er ting privat du tenker å gjøre, som skal vises internt til familie og venner? Fyr løs! :)

Skrevet
  • Forfatter

Takker for tilbakemeldingene !

Det jeg holder på med er å snekre sammen en hjemme-video fra Sola Airshow og tenkte at det kunne være nyttig med noe egnet musikk til.

Ikke noen kommersiell sak, men det er jo ikke godt å si hvor en slik video kan ta veien etter hvert.

Mulig det er litt forskjell i regler i de forskjellige land og søkte litt på nettet etter "Royalty Free Music". Fant mange sider med melodier av forskjellig type og kvalitet og jeg har forstått at dette er ting som kan brukes gratis.

Mvh

Bernt

Skrevet

Ja - det du skal vite med dette er at selv om det er gratis å BRUKE, er det ikke alltid gratis å KJØPE. Det blir som å kjøpe en plenklipper - den må kjøpes for at du skal få lov til å eie den, men er rimelig gratis å bruke (med unntak av drivstoffet i dette tilfellet). :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …