Martin Floor Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Stupid question: Jeg holder på å studere litt matte for meg selv, siden jeg er midt imellom PPL/ATPL for tiden (lite å finne på ja :cool: ). Så holder jeg på med å plotte ligninger inn i grafer. En graf er y=x^2. Den er jo simpel nok å plotte, men problemet mitt er følgende: Når jeg f. eks. sjekker hva y er når x=-3, så tar jeg -3^2. Svaret mitt blir da -9 på kalkulatoren. Men ganger jeg -3*-3 får jeg 9, altså et positivt tall, og det er også dette som er riktig (tallet blir kun negativt om man opphøyer et negativt tall i tredje). Hvorfor viser kalkulatoren negativt? (TI-83 plus) Siter
Andreas Nysveen Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Du er nøtt til å sette -3 inne i en parantes, slik at det blir (-3)^2. Ellers tror kalkulatoren at det skal være -(3^2), hvis du skjønner hva jeg mener? Siter
Martin Floor Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Skrevet 1. juni 2007 Aha, takk for det! Her kommer jeg å tror at jeg er smartere enn kalkulatoren, men der tok jeg jammen meg feil Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Når du skriver -3^2, regner kalkulatoren 3^2 først, og setter fortegnet foran. Hvis du skriver (-3)^2 blir det andre boller EDIT: Noen var først Siden vi er i gang med kalkulatorspørsmål har jeg et "problem" jeg kom over i dag. Hvis jeg har følgende formel: x^3 - 8x^2 + 12x ..og skal finne stigningstallet ved x=1. Når jeg bruker dy/dx-formelen på kalkulatoren blir svaret -0,99999-> Det samme skjer om jeg bruker derivasjonsformelen. Men hvis jeg selv deriverer uttrykket og setter inn 1 for X, får jeg -1. Ikke noen desimaler eller noe. Noen som vet hva kalkulatoren driver med? Siter
Tom Knudsen Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 hehe håper ikke det gjelder når du kalkulerer fuel burn i luften da Martin... Siter
Martin Floor Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Skrevet 1. juni 2007 hehe håper ikke det gjelder når du kalkulerer fuel burn i luften da Martin... Jeg lever enda, gjør jeg ikke? Neida, det skjer ikke det. All matten involvert i PPLen kan jeg uten problemer, men føler jeg trenger litt mer kunnskaper før ATPL teorien. Har hatt 6er i matte før, men når det er 4-5 år siden mister man mange av detaljene ettersom tiden går. Men de kommer desto fortere tilbake da. Siter
Tom Knudsen Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Hmm 6 ikke dårlig, har vel ikke hatt kvadratroten en gang jeg. Siter
Martin Floor Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Skrevet 1. juni 2007 Hmm 6 ikke dårlig' date=' har vel ikke hatt kvadratroten en gang jeg. [/quote'] Hehe, når du ser på spørsmålet mitt skulle man ikke tro jeg hadde hatt det heller Erlend, vet du hva derivasjon er på engelsk? Har kun hatt GCSE matte/fysikk. Siter
Martin Svarstad Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Når du skriver -3^2' date=' regner kalkulatoren 3^2 først, og setter fortegnet foran. Hvis du skriver (-3)^2 blir det andre boller EDIT: Noen var først Siden vi er i gang med kalkulatorspørsmål har jeg et "problem" jeg kom over i dag. Hvis jeg har følgende formel: x^3 - 8x^2 + 12x ..og skal finne stigningstallet ved x=1. Når jeg bruker dy/dx-formelen på kalkulatoren blir svaret -0,99999-> Det samme skjer om jeg bruker derivasjonsformelen. Men hvis jeg selv deriverer uttrykket og setter inn 1 for X, får jeg -1. Ikke noen desimaler eller noe. Noen som vet hva kalkulatoren driver med? [/quote'] Jeg tror det har med at kalkulatoren lager en graf og finner svaret ut ifra den.. Uansett så er det svaret du får ved å regne deg fram det riktige svaret, mens det nøyaktige tallet (med tanke på antal desimaler) som kalkulatoren finner fram til kanskje feil, men det er alltid nært det riktige svaret.. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Når du skriver -3^2' date=' regner kalkulatoren 3^2 først, og setter fortegnet foran. Hvis du skriver (-3)^2 blir det andre boller EDIT: Noen var først Siden vi er i gang med kalkulatorspørsmål har jeg et "problem" jeg kom over i dag. Hvis jeg har følgende formel: x^3 - 8x^2 + 12x ..og skal finne stigningstallet ved x=1. Når jeg bruker dy/dx-formelen på kalkulatoren blir svaret -0,99999-> Det samme skjer om jeg bruker derivasjonsformelen. Men hvis jeg selv deriverer uttrykket og setter inn 1 for X, får jeg -1. Ikke noen desimaler eller noe. Noen som vet hva kalkulatoren driver med? [/quote'] hvis du vil at kalkulatoren skal få -1 og ikke -0,99999 går du inn i graph, ogder setter du bare xMin=1 i veiw window . Vet ikke hvilken kalkulator du har, men på min (Casio CFX-9850GC) kan jeg nå bruke en funksjon kalt trace og finne dy/dx ved nøyaktig x=1, og da blir dy/dx -1. Mulig jeg misforstod hva du mente nå :crazy: Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 Hvis jeg setter xMin=1, er x-koordinaten 1 den som vises lengst til venstre i grafen. Har ikke noe med det å gjøre Vet ikke hvilken kalkulator du har, men på min (Casio CFX-9850GC) kan jeg nå bruke en funksjon kalt trace og finne dy/dx ved nøyaktig x=1, og da blir dy/dx -1. Ah, sikkert TI-kalkulatorene som tuller med det da, for når jeg bruker dy/dx får jeg -0,99999->. Men gjør jeg det manuelt, og finner dy og dx, blir svaret -1. Siter
Pål Næss Skrevet 1. juni 2007 Skrevet 1. juni 2007 vet du hva derivasjon er på engelsk? Har kun hatt GCSE matte/fysikk. http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.