Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei folkens!

Er litt i tvil når jeg sitter her og ser på lønnsslippen min. Jeg har fått etterbetalt lønn pga lønnsforhøyelse på jobb og ser at jeg er blitt trekt skatt av dette beløpet. Dette går ikke under tabelltrekket slik min vanlige lønn blir trekt fra, men som en "biinntekt" (% står på skattekortet mitt). For å gjøre lang historie kort.

Er dette vanlig eller er det noe jeg burde få endret på? PS: Skatteetaten.no ga meg et heller dårlig svar.

Skrevet

Høres litt merkelig ut. Normalt vil jo fastlønnen, eller lønna, din komme først i en lønnslipp, deretter tilleggene. Etterbetalingen må jo sees som ett tillegg i denne sammenhengen! Når fastlønn og tillegg er summert, skal den totale summen vurderes mot tabellen som du har nå slik at riktig skatt blir trekt. Skatteprosenten på bi-arbeidgivers kortet skal kun benyttes av, nettopp, bi arbeidsgivere. Din hovedarbeidsgiver skal benytte tabell kortet på alle dine inntekter hos han!

Skrevet

Når det utbetales en tilleggsytelse og denne er opptjent over lengre tidsrom enn den øvrige lønna, skal det benyttes prosentrekk, jfr. § 11 i Forskrift om beregning av forskuddstrekk. Arbeidsgiver har derfor behandlet lønnen helt korrekt.

Årsaken er at tabellen bygger på en forutsetning om en viss årsinntekt og forhold som begrenser beskatning (eks. betaler mye rente på lån). Når en får en lønnsforhøyelse etterbetalt vil ikke tabellen ta tilstrekkelig hensyn til den økte andelen av lønna. Det vil bli trukket for lite skatt, og en risiskerer økt restskatt.

Uansett vil en jo kun bli skattlagt for reell lønn, og vil få tilbake evnt. for mye trukket skatt. Dersom en tror en har for høyt (eller lavt) forskuddstrekk, kan en ta kontakt med skatteetaten for utskriving av nytt skattekort

Skrevet
  • Forfatter

Tusen takk for oppklaring!

Da vet jeg dette og så slipper jeg å klage til arbeidsgiver på mandag. Får jo tross alt bare mer penger igjen på skatten til neste år hvis jeg er heldig. :D

Skrevet

Dæven! Det er defor jeg heller tiden blir skyldig! :grin: Takk for oppklaringen, tror jeg må ta meg en prat med min arbeidsgiver. Ikke det at det spiller så stor rolle i og med at jeg ikke skal jobbe hele året, men kjekt å vite!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …