Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Ser på vidvinkel til 350D kameraet mitt nå, men er litt usikker på hva jeg skal velge, så jeg hiver meg innpå her for noen eksperttips.

Den jeg ser på nå er; Sigma 20mm f/1.8 EX Aspherical DG DF RF.

Er dette noe bra i hele tatt?

Vet du/dere kanskje om en bra en til ca 4000kr (maks 5000kr)?

Takk for alle råd :)

Skrevet

Vidvinkelzoom:

- Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM

- Tokina 12-24mm F/4

Når det kommer til faste objektiver er jeg litt mer usikker. Har selv prøvd Sigma's 20mm på både 30D og 5D og jeg kan ikke med hånden på hjerte si at objektivet forsvarer lysstyrken sin. F.o.m. F/2.8 og nedover er objektivet bra i forhold til prisen og lysavfallet mot hjørnene er bra, men ved større åpning plages objekivet av mindre god skarphetstegning, markant lystap i kantene og ikke minst (generelt) mye kromatisk abberasjon (overganger fra mørke til lyse områder blir tegnet med grønne eller lilla overganger).

Jeg tror du ville hatt mer nytte av Canons eller Tokinas objektiver da disse er meget bra på de områdene Sigmaen ikke yter godt nok - dessverre uten samme lysstyrke. Vidvinkel trenger ikke all verden med lukkertid og ellers er stativ en veldig grei løsning.

EDIT: Zoom-objektivene yter selvfølgelig også meget bra utenfor Sigma-objektivets brennvidder og områder - så slipper vi noen eventuell missforståelse.

Skrevet

Sigma 10-20mm F4-5.6 DG EX HSM (heftig navn ja) er et objektiv jeg har prøvd mye og har vært totalt sett fornøyd med - inntil jeg byttet kamerahus.

Bildevinkelen er ekstrem 15-30mm (16-32mm på Canon) omregnet til "fullformat". Lysstyrken er ikke all verden (derfor er Canons 10-22mm et bedre valg), byggekvaliteten er bra og objektivet er relativt kompakt. Det optiske er forbausende bra. Rette linjer er omtrent rette på 10mm (15/16mm) og skarpheten er meget bra - selv på største blenderåpning (f/4). Det som jeg har å utsette på objektivet er tendensen til bakfokusering - dvs. det du fokuserer på ikke blir skarpt og skarphetsplanet ligger hele tiden litt bak det du fokuserer på. Kvalitetskontrollen er og blir et av Sigmas største problemer synes jeg. Får du et bra eksemplar så har du et kremobjektiv.

Legger med ymse bilder jeg trakk vilkårlig ut fra arkivet med dette objektivet. Har ikke skarpet opp eller gjort noe med bildene fra RAW->JPG eller noe ettersom jeg ikke føler for "ekstraarbeid" etter en arbeidsuke med 60 arbeidstimer.

Objektivet gir deg halvveis fisheye-effekt når du bruker det på 10mm og nærmer deg nærgrensen når du fokuserer. Dette kan gi deg ganske gode nærbilder (se blomster) med et unikt perspektiv. Objektivet egner seg ikke akkurat til flyspotting slik du kanskje også ser på bildene. PS: Mye liker bilder ser jeg nå i ettertid.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Canons objektiv gir deg generelt sett bedre byggekvalitet, noe bedre lysstyrke og bedre skarphet på 14-22mm - til en litt dyrere pris. Alt i alt mye for pengene uansett objektiv du måtte velge.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …