Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnloven i Norge følger kristen tro og skikk.. Om det er rett eller ei får andre bestemme, men personlig synes jeg det er greit for de som ønsker å gifte seg, avskaff statskirken i norge, revurder hele grunnloven som er utdatert i utgangspunktet og opprett kirkesamfunn i Norge..

Bare se, vi har moskeer, buddhimse templer og synagoger i Norge, det er også i strid med norsk kirkelig tro og vår grunnlov. Så hvorfor skal da ikke homser og lesber få gifte seg....?

Grunnloven sa en gang at jøder har ikke en dritt i Norge å gjøre, men likevel ble dette endret. Vi kan ikke dvele på gammel skikk bare for at pedofile nerder i prestekjoler av forskjellig art har et "kristent" syn som nekter alt og alle som ikke deler den kristne verdi.

Fysj...

Vi lever som sagt i 2007 og alt burde vært revurdert etter min smak..

1. Grunnloven

2. Straffeloven

3. Statsreligion

4. Monarkiet

5. Innvandringsloven

6. Hele den forbanna skattepolitikken

7. 8-timers arbeidsdagen

8. Våpenloven

9. Røykeloven

10. Toll og grensepolitikken

Skrevet

Selvfølgelig må folk få lov til å gifte seg med hvem de vil, så ja, jeg er enig i at dette er en lov som bør forandres. Syns det er litt betenkelig at man fortsatt har "lov" til å diskriminere homofile, bare pga. at de ikke stemmer overens med en gammel ørkenreligion.

Forøvrig enig med deg angående røykeloven også Olaf.

Skrevet
Hva mener du man skal ordne med røykeloven? Etter min mening er det det eneste KRf har gjort bra. Er så deilig å sitte ute å spise uten å måtte puste inn røyk.

Helt enig! Røykeloven er noe av det beste som har skjedd utelivet her til lands :grin:

Skrevet

Enig angående homofile, men ikke når det gjelder røykeloven. Er mer åpent for et mer fritt land, der kafeen, resturantet ol. selv bestemmer hvordan de vil drive.

Røyker ikke selv, og har ingen planer, men jeg har for pokker ingen ting imot at andre gjør det. (Og nei, jeg tror lite på "passiv røyking".)

Skrevet

Hva mener du med "tror lite på 'passiv røyking'"? Det er da vel vitenskapelig bevist at passiv røyking er skadelig, hvis det var det du tenkte på.

Jeg priser meg lykkelig for røykeloven. Det er helt himmelsk å kunne sitte på et utested i timesvis og ha det trivelig med venner uten at det lukter sur røyk av hele meg dagen etterpå. Hjelper jo nesten ikke å vaske driten av engang...

Skrevet

Vel selv har jeg sluttet å røyke, men for å ta Olaf sitt undrende spørsmål til hvorfor akkurat røykeloven burde vært revurdert eller modifisert? Vel akkurat for at jeg mener folk bør få ha et valg når du bor i norge og betaler nesten over 1/3 del av lønnen sin til staten....

At folk røyker må få bli opp til dem og ingen mennesker skal få gå rundt med løftet hode å tro det er bedre en andre uansett sak.

At en eller annen drittsekk på stortingen med en håpløs sans for politikk skal sitte å fremme forslag til en bestemmelse som går utover folks handlefrihet i Norge, nei det mener jeg sterkt i mot.

Jeg synes røykeloven er grei jeg til visse punkter og forståelser, og jeg ser det gode i å kunne sitte på en restaurant å spise uten at noen røyker rett i nærheten osv.. Men at folk bør få lov til å velge ja..

1. Skal jeg sitte å spise på røyke avdelingen eller skal jeg gå dit etterpå

Catch my drift?

Eller støtter jeg fult ut at offentrlige plasser som trikk, tog, buss, båt,fly bør være røykefritt.

Men utesteder og restauranter inkl hotell bør få velge om det ønsker å trekke kunder med eget røykerom eller avdeling for dette.

Meg plager de ikke, men andre kan jo selvsagt være plaget. Så for å ikke diskutere røykeloven og politikke flere ganger her, så ender jeg mitt synspunkt med å si at det mest positive med røykeloven er at endelig kan ikke-røykere nå få jobbe i et ikke-røykende miljø og for meg personlig så gjør det ingen ting å traske uten for restauranten for å ta en røyk... Er det vinter og kaldt, ja da har vi jo med jakka og veske, så er det egentlig bare å praie en taxi og dra hjem når røyken er ferdig (ironi)... Tross alt det mange restauranter daglig opplever...

Det er røykeloven på sitt beste det.

Skrevet

Mens vi snakker om røyking. Er det noen som vet hvordan reglene for røyking på holdeplasser for buss er? Irriterer meg voldsomt når en eller annen liten satan klemmer seg inn i et busskur får å unngå regnet, for så å fyre opp en røyk!

Skrevet

Å røyke er et valg man selv tar, og da får man ta konsekvensene av det. Er det virkelig så vanskelig å forstå at folk ikke har lyst til å jobbe på steder som får dem til å lukte død og fortapelse og i tillegg forverrer helsen deres?

Jeg er utrolig glad for at det ikke lenger er lov til å røyke på utesteder, savner ikke akkurat å stå på konserter hvor det i utgangspunktet er trangt og varmt og så i tillegg få den kvalmende røykelukten på toppen av det hele.

Skrevet

Vi lever som sagt i 2007 og alt burde vært revurdert etter min smak..

1. Grunnloven

Du må gjerne vise til et grunnlag som bygger opp din påstand om at Grunnloven er utdatert og bør revurderes :)

Jeg tror neppe du har lest gjennom den, for å si det sånn.

Skrevet
Hva mener du med "tror lite på 'passiv røyking'"? Det er da vel vitenskapelig bevist at passiv røyking er skadelig' date=' hvis det var det du tenkte på.

[/quote']

Det kan da isåfall ikke være mye? Har veldig liten tro på at det er så veldig farlig,ikke noe større sjanse for å bli skada av passiv røyking som å få kreft av gummiknotter i kunstgress.

Skrevet
Du må gjerne vise til et grunnlag som bygger opp din påstand om at Grunnloven er utdatert og bør revurderes

Politikerne stemte faktisk i dag over spørsmålet om å la folk helt ned til 16 års alder få stemmerett. Altså å endre grunnloven :)

Men det ble et nei, bare Venstre og Krf (hvis jeg husker riktig) stemte for forslaget.

Skrevet

Audun, du må huske på at det er én lovbestemmelse.

Har du sett hele Grunnloven i sitt bind, så tror jeg du vil skjønne at det vil ta lang, og da sier jeg lang tid å få revurdert den. I tillegg er det veldig mye innen lovverket som er relevant selv den dag i dag.

Skrevet

Sant det :)

Mente ikke at den situasjonen var et bevis for at hele grunnloven var utdatert, hehe ;)

Er forresten glad for at vi 16-åringer ikke får stemmerett, er ganske få 16-åringer som er tilstrekkelig interessert i politikk til å ha et godt grunnlag for å vite hva man skal stemme på.

Jeg hadde hvertfall ikke hatt peiling på hvem som skulle få min stemme :crazy:

Skrevet

Hehe, støtter deg der! Jeg kan stemme selv, men jeg gidder ikke fordi jeg ikke vet hva jeg skal stemme på, jeg bryr meg rett og slett ikke særlig om politikk! Tror ikke vi to er alene, for å si det sånn ;)

Skrevet

Det kan da isåfall ikke være mye? Har veldig liten tro på at det er så veldig farlig' date='ikke noe større sjanse for å bli skada av passiv røyking som å få kreft av gummiknotter i kunstgress. [/quote']

Saksa fra lommelegen.no:

Mange føler ubehag ved passiv røyking, også over korte tidsperioder. Vanlige symptomer er irritasjon i øyne, hoste, sår eller tørr hals, hodepine, tiltetning i brystet og tungpustethet.

Ved langtidseksponering for passiv røyking øker risikoen for å få lungekreft med 30%. Av de årlige tilfellene av lungekreft i Norge, er det 50 som skyldes passiv røyking.

Passiv røyking øker risikoen for hjerteinfarkt med 30%. Både aktiv og passiv røyking fører til en endring av fettprofilen i blodet, noe som øker risikoen for åreforkalkning. I Norge er det beregnet at det årlig dør mellom 300 og 500 ikke-røykere av hjerteinfarkt som er forårsaket av passiv røyking.

Passiv røyking kan føre til utløsning av hjertekrampe hos personer med hjertesykdom.

Passiv røyking er spesielt farlig for små barn. Tobakksrøyk gjør at lungene fungerer dårligere, og at slimhinnene i luftveiene blir mer mottakelige for infeksjoner. Derfor får små barn mer luftveisinfeksjoner og hyppigere ørebetennelser hvis de vokser opp i et røykfylt innemiljø.

Passiv røyking øker hyppigheten og alvorlighetsgraden av astmaanfall hos astmatikere. Langvarig passiv røyking øker risikoen for kroniske luftveissymptomer.

Røyking under svangerskapet kan føre til komplikasjoner i svangerskapet, for tidlig fødsel og dødfødsel.

Mors røyking i svangerskapet øker risikoen for krybbedød betydelig. Det er også funnet økt risiko for krybbedød hvis spedbarnet kun utsettes for passiv røyking etter fødselsen, selv om mor ikke har røykt under svangerskapet.

Det er det jeg vil påstå er ganske stor risiko, med tanke på at passiv røyking er fullstendig unødvendig, og ikke sjølpåført.

Skrevet

Og i følge listen over de farligste medikamentene så kan man i tilegg påstå at både amfetamin og extacy er mindre farlig og skadelig en både alkohol og røyk..

Og mens vi snakker om røyk...

Det er pokker meg en ting som er sikkert. Å slutte å røyke er noe av det dummeste jeg har gjort på denne planeten, faktisk dummere en når jeg begynte med røyk..

Hvorfor lurer dere på?

1. Man blir feit og får dårlig kondis deluxe

2. Man erstatter bare røyksug med mat og søtsaker sug deluxe

3. Forbrenningen i kroppen går dramatisk til dundas.

4. Man mister pauser på jobben som man tidligere røyket vekk som unnskyldninger til å slappe av

5. Man bruker mer penger på drit en hva man gjorde på røyk, så dermed er det helelr ikke økonomisk å slutte å røyke.

Så hva tjener man

1. Tennene blir hvitere men svartere likevel etter mer kaffe og brus

2. Blodsirkulasjonen kommer tilbake etter 4-5 uker ( Men grå i trynet er man likevel av røykesug

3. Lungehårene i lungene reiser seg etter en dag eller to, men kondisen blir værre men mer durabel. Ergo man har dårligere kondis men kan holde ut lenger

4. Luktesansen kommer på dag nr 2, nå lukter en all dritten fra andre svettede menn og kvinner som suser forbi deg på kjøpesenter. Samt at man blir så heldig å kjenne askebeger lukten fra andre røykere som stanker som gamle skorsteiner

5. Man blir lettere mottagelig for sykdommer forårsaket av bakterier og virus.

Så hva med KOLS ?

Vel man får ikke KOLS av å røyke lenger, men faren er der for det...

Så hva med et 10-15 kilo ekstra rundt magen?

-Vel la oss feire med ei kake eller 3 folkens, vi har tross alt sluttet å røyke, i allefall etter 5-10 år sånn ca..

Så hva med alle ikke-røykerene som man ikke lenger plager da ?

Obs... Glemte disse pinglene, nå skjønner jeg hva de mente med passiv røyking !

Har aldri luktet så mye på folk som røyker før etter jeg sluttet selv..

Så for min del, ja passiv røyking skader ikke røykere i form av missunnelse og irritasjon over at enkelte har denne stygge uvanen som kos og glede akkurat når regnet høljer ned og man trekker inn under busskuret sitt tette tak..

Så min konklusjon er...

God med røykelov pakken fra KRF og så skal jeg unne Kjell Magne Bondevik og Dagfinn Høybråten en real sigar på sin neste selskapelige sammenkomst.. Vel akkurat som da røykeloven fremdeles var et forslag på bordet.

Og så takker jeg meg selv for at jeg fremdeles hadde muligheten til å velge selv over mitt eget valg om å slutte å røyke.

Skrevet

Oj da, dette ble jo nesten rene anti-røyke debatten. Når vi først er i gang, tar jeg med denne:

Dette skjer når du slutter (å røyke)

Når du slutter å røyke begynner kroppen umiddelbart å reparere skadene den er blitt påført gjennom røykingen. Hvor raskt forbedringene kommer avhenger av hvor mye og hvor lenge du har røykt.

Etter 20 minutter

- slutter du å forurense luften omkring deg

- synker blodtrykk og puls til det normale

- øker temperaturen i hender og føtter til det normale

Etter 8 timer

- blir mengden kullos i blodet normal igjen

- øker mengden oksygen i blodet til det normale

Etter 24 timer

- er risikoen for hjerteinfarkt blitt lavere

Etter 48 timer

- tilpasser nervecellene seg den manglende nikotintilførselen

- blir lukte- og smaksevnen bedre

Etter 72 timer

- er musklene rundt luftrørene avslappet, og det blir lettere å puste

- øker lungekapasiteten

Etter 2 uker til 3 måneder

- blir blodforsyningen bedre

- blir du mindre andpusten

- øker lungekapasiteten med opptil 30 %

Etter 1 til 9 måneder

- reduseres hoste, tette bihuler og trøtthet, og det blir lettere å puste

- vokser nye flimmerhår ut i luftveiene, og faren for luftveisinfeksjoner blir mindre

- får kroppen generelt mer overskudd

Etter 1 år

- er risikoen for å dø av hjerteinfarkt halvert

Etter 5 år

- er risikoen for å dø av lungekreft halvert

Etter 10 år

- er celler som var i ferd med å utvikle seg til kreftceller erstattet med friske celler

Hver gang du tar en ny sigarett mens du trapper ned på bruken, begynner du øverst på lista igjen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...