Ola Nordmann Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg driver for tiden å ser etter et sted å bo. På Finn.no kom jeg over denne annonsen og ble derfor interesert. Men neida, denne leiligheten er KUN for jenter. Så er det noen som kan svare på om dette er lovlig i disse likestillingstider? Siter
AMO Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Så lenge eieren kun ønsker jenter, så kan de nekte gutter å leie. Uheldig der Siter
David Gabrielsen Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 jeg kjenner ikke loven, men huseier kan helt sikkert ha sine egne regler over hvem som skal leie eller ikke i hans/hennes hus. Ingen som kan tvinge han til å ta en person fremfor en annen. Dette er hva jeg antar, så ta det jeg sier med en STOR klype salt. Siter
Erik Karlsen Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg tror ikke han har lov til og opplyse at han kun vil ha jenter. Det er opp til han å velge hvem som skal få leie. Jeg har et tips til deg. Sett inn din egen annonse i avisa. Jeg kunne velge å vrake hvor jeg ville bo. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Legg merke til at annonsen ikke nevner noe om at det er flust av videokameraer i leiligheten og at utleier er en gammel mannsgris (alt. en desperat lesbe - best å ikke kjønnsdiskriminere her...). SKEPTISK! FORUTINNTATT! Siter
Tom Knudsen Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 tror neppe han sliter med kjønnsdiskriminering i denne saken. Ikke noe vei for at han skriver " kun damer" eller "kun kvinnelige søker" til en hybel i sitt eget hus. Hvorfor? Som nevnt han velger selv hvem han vil ha som leietaker og hva slags jenter hen vil ha boende så lengde de fyller de kriteriene han har satt.. Hvem kan klage? Ingen i følge loven.. Dvs slik jeg ser det er det ingen som kan påse kjønnsdiskriminiering i denne saken, skal liksom en si at "huff det er kjønnsdiskriminering, det må være det jeg fikk jo ikke leiligheten og jeg er mann, duh? fy flate asså" Men det står jo kun damer i annonsen...? Vel so piiiip what? Han kan jo skrive alt .. " kun seriøse henvendelser " hmm diskriminering mot alle som tuller? " ikke utlendinger " hmm disktriminering mot resten av verden? " Ikke svarte, blå eller gule mennesker " og med andre ikke malere, negre, asiatere eller zulukrigere" ikke diskriminering eller rasediskriminering da det er forsatt lov å velge hvem en vil ha boende i sitt eget hus her i Norge. SKEPTISK! Nei egentlig ikke. " Damer er fremdeles mer ansvarsfulle og sikre betalere en gutter mener nå jeg. " eller diskreminerer jeg nå? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Denne diskrimineringen kan jo slå begge veier, selv fikk jeg min første hybel fordi jeg var gutt, mens de andre som hadde meldt interesse var jenter. (Var to hybler til som delte kjøkken og bad, så det var nok best å ta inn en gutt til) Siter
Vidar Martinsen Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har sjekket litt opp i dette i og med at jeg leier ut sokkel etasjen i huset mitt. Jeg kan selv velge hvem jeg vil leie ut til, mann eller kvinne....MEN, det måtte være det ikke sant he he he...man BURDE være forsiktig med hva man sier angående preferanser til folk som kommer med forespørsler. Man kan faktisk bli anmeldt for diskriminering, nettopp fordi den som ble avist følte det slik da man oppgav preferansene, som i dette tilfelle var jenter kontra gutter. Personlig syntes jeg det er enklest å leie ut til gutter/menn i og med at dem er enklere å nå fram til med "klar tale" hvis det skulle være noe. Jeg inngikk for ett års tid siden avtale med Flyktningekontoret her i Narvik om utleie. Der fikk jeg selv sette mine preferanser til hvilken leieboer jeg ønsket i leiligheten. Eneste kravene jeg satt var at det måtte være en mannlig ikke røykende person, og det har fungert utmerket! Siter
Thomas Gundersen Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Hvorfor skriver dere konsekvent "han" om utleiren. I følge annonsen heter utleiren Mirna. Det høres ikke ut som et mannsnavn i mine ører i alle fall.... Siter
Anders johansen Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Hvorfor skriver dere konsekvent "han" om utleiren. I følge annonsen heter utleiren Mirna. Det høres ikke ut som et mannsnavn i mine ører i alle fall.... Et raskt søk i telefonkatalogen på nett bekrefter at navnet på personen er Mirna. Om det er jente/dame eller gutt/mann vet jeg ikke noe om ^^ Siter
Lars B. Frostad Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Var noen svenske jenter for en tid tilbake, som søkte "gutt" (les: leietaker) til et bofelleskap i en leilighet i Oslo.. dog var det ikke mange som protesterte da! :grin: (say no more) (Tror det var to sykepleierstudenter eller noe, og de hadde tatt bilder av seg selv, litt av leiligheten, og sjokoladesaus - av alle ting!) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.