Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Tenkte jeg ville prøve på det som de kule gutta her på forumet klarer, å ta et skikkelig månebilde :)

Men jeg er nok ingen kul gutt enda, for jeg vet ikke helt hvor bra dette ble :/

Men uansett så poster jeg bildet, så kanskje jeg kan få noen tips og triks til neste gang? Når på døgnet er det lettest å ta et fint månebilde for eksempel?

img35652no0.jpg

Slenger med et blomster-widescreen-bilde fra 17.mai ;)

Dårlig kvalitet, tatt i motlys, men disse blomstene er jo stilige uansett :)

Var forresten ikke jeg som tok det bildet.

Her er linken, kan ta litt tid å laste fram bildet (1,2 MB)

Skrevet

Syns bildet var bra jeg! Jeg regner med at månen var ganske lyssvak da du tok bildet? Hadde kanskje lønnet seg med litt lengere lukkertid? Ser du har 1/400. Personlig så liker jeg å ta bilde når månen er ganske lyssterk, lukkertiden blir ganske kort men detaljene kommer bedre fram, syntes jeg da!

Uansett, jeg likte bildet ditt!

Dette bildet er tatt med lukkertid på 1/160, men her er månen selvfølgelig mye mer lyssterk...

DSC_2518.jpg

Skrevet
  • Forfatter

Takker :)

Var ikke månen som var lyssvak, men hvis jeg ikke stiller ned lyset en del får jeg en hvit glorie rundt månen :crazy:

Er derfor månen er så mørk

Skrevet

Er vell ikke lenge før du begynner med astrofotografering når du tar såpass bra bilde av Månen. Er visstnok mange som driver med dette her til lands, amatøtastronomi generelt og det er mange lag og foreninger der amatørastronomer samles. :)

Bruker man kamera sammen med teleskop så kan man fort få noen herlige blinkskudd, garantert da av Månen og enda nærmere. Utstyret koster selvsagt en del, men er sikkert en investering man kan få mye ut av.

Står mye om amatørastronomi i Norge på denne siden http://www.astro.uio.no/nas/

Har vært med i den foreningen selv i mine yngre dager. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …