Skrevet 25. mai 2007 17 år Dette blir nå min post #1000. Jeg hadde tenkt å "feire" dette på et vis, og her kommer det. For nesten 2 måneder siden kjøpte jeg meg speilrefleks-kamera. Foto har hele tiden vært en interesse, men startet for fullt sommeren 2006 da jeg fikk eget kamera. Hadde konfirmasjon for noen få uker tilbake, og i flere taler ble det med foto nevnt. Var hos mormor ved fjorden i nordtrøndelag, hvor jeg var ute i flere timer. Jeg og mitt kamera. Jeg STORKOSTE meg! Etter kjøp av nytt kamera, en Nikon D40, har ikke interessen gått bort. For en uke tilbake kjøpte jeg meg et nytt objektiv, og det er blitt MYE brukt! Nå til sakene: I dag var klassen min + to andre klasser på Falstadsenteret, Ekne, like ved Levanger(Nordtrøndelag). Det var et meget interesant møte med noe jeg ikke klarer å forestille meg. Norges nest største krigsfangeleir. Midt på landet. I Nord-trøndelag. Sitat Man går ut fra at om lag 5000 personer satt på Falstad fra november 1941 til frigjøringen i mai 1945. Det nøyaktige taller er foreløpig ukjent. Antallet fanger i leiren varierte veldig mellom 1941 og 1945. De første månedene etter opprettelsen var det neppe mer enn ca. 200 fanger på Falstad. Utover vinteren og våren 1942 økte dette tallet noe, og lå de neste årene antakelig på mellom 259 og 500. Høsten 1943 ble leiren utvidet med to fangebrakker for å løse plassmangelen som hadde oppstått. Fra senhøsten 1944 og fram til kapitulasjonen steg antallet betraktelig. Det var stadig opprullinger og arrestasjoner i Trøndelagsdistriktet. Fangetransportene til Tyskland hadde stanset, samt at fanger fra leire i Nord-Norge ble evakuert og ført sørover, blant annet til Falstad. Vi var også opp i Falstadskogen, hvor henrettelsene fant sted. Før turen hørte jeg et rykte om at man aldri kunne høre fugler der, pga. det som har skjedd, men det er nok bare tull. Fuglene sang til tross for regnværet! Jeg tok en del bilder, og her er noen jeg vil dele med dere. Det er på ingen måte noe "über"-kvalitet, men motivene vises. Dette er vel egentlig ikke no stoff å feire med, men dere får uansett se litt av det jeg har opplevd: KLIKK HER FOR BILDENE Det første og det siste bildet er tatt fra bussen.. I fart.. Oj.. Det ble mye tekst.. Håper dere overlevde, og at dere har fått et liten smak på hva som før har skjedd i denne lille bygda. Takk for at du tok deg tid til å se!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.