Anders johansen Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Du er herved advart. Det var visst flere her som ville se flere bilder fra selve turen i Polen/Tyskland. Jeg kan legge inn link til bildene, så går dere inn på eget ansvar. [KLIKK] Siter
Tom Knudsen Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Int. det må jeg si. Har alltid hatt lyst til å besøke disse stedene... Det finnes så mange slike leire og det er en god lærdom å være der, først da ser man virkelig medaljens bakside. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Flotte bilder, var selv på en slik tur for sju-åtte år siden, og det var absolutt en bra tur. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ble skikkelig skuffet (hvis det er et ord man kan bruke om slike steder) over steder som Auschwitz (var dere der?), hvor alt er mer eller mindre gjort om til en turistfelle. Slike steder bør beholdes mest mulig slik de var. Birkenau gir dog et ganske annet inntrykk, siden det meste er beholdt slik det var ved slutten av den andre verdenskrig(det ser man jo på bildene dine også). Siter
Anders johansen Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Skrevet 25. mai 2007 Flotte bilder' date=' var selv på en slik tur for sju-åtte år siden, og det var absolutt en bra tur. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ble skikkelig skuffet (hvis det er et ord man kan bruke om slike steder) over steder som Auschwitz (var dere der?), hvor alt er mer eller mindre gjort om til en turistfelle. Slike steder bør beholdes mest mulig slik de var. Birkenau gir dog et ganske annet inntrykk, siden det meste er beholdt slik det var ved slutten av den andre verdenskrig(det ser man jo på bildene dine også). [/quote'] Vi besøkte Auschwitz, Auschwitz-Birkenau, Sachsenhausen og Ravensbrück. Vet ikke helt hva jeg skal si om leirene, Auschwitz-Birkenau er desidert den som gir mest inntrykk av grusomhetene. Resten er utstilt på en ordentlig museum måte, hvis dere skjønner Siter
Audun Braastad Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Fine og interessante bilder Enig med Fredrik i at det i Auschwitz var for mye som en vanlig utstilling/museum, og litt for lite sånn som de var under krigen. Jeg "likte" også Birkenau best. Siter
M E Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Flotte bilder! Legg merke til korset som kommer fram når solen skinner på tårnet(dette er gjort med vilje, mot tyskerne): Hvor? :confused: Siter
Anders johansen Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Skrevet 25. mai 2007 Flotte bilder! Legg merke til korset som kommer fram når solen skinner på tårnet(dette er gjort med vilje' date=' mot tyskerne):[/quote'] Hvor? :confused: Ser du nøye på kulen, der hvor solen reflekteres, så kan du se et kors. Det er litt uklart, men bare se på refleksjonene av solen. Siter
Michael A B Skrevet 25. mai 2007 Skrevet 25. mai 2007 Har alltid hatt lyst til å besøke disse stedene... Det finnes så mange slike leire og det er en god lærdom å være der' date=' først da ser man virkelig medaljens bakside. [/quote'] Selvom det ikke er dit en drar når en skal dra på hyggeferie, så er det så absolutt verdt å ta turen innom disse leirene. Jeg var der med de hvite bussene i oktober i 3.kl på videregående, og selv de som var bajasser i klassen var muse stille i løpet av disse dagene, det ble mange inntrykk som folket satt igjen med fra turen. Før turen hadde jeg lest en rekke bøker av nordmenn og andre europeere som hadde vært i tyske leire, blant annet Auschwitz II (Birkenau,) og jeg hadde i tillegg snakket en del med farfar, som satt på Falstad og så Sachsenhausen. Vi hadde med to tidsvitner under hele turen, og de, sammen med alt jeg fikk høre fra farfar, var med på å gjøre turen minneverdig. Auschwitz I, den gamle leiren, så nesten idyllisk ut da vi var der, trærne var grønne, skulle ikke tro at mennesker hadde vært holdt fanget der... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.