Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tittet litt på ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast) teknologien og hvordan utviklingen går rundt om i verden, men jeg har ikke hørt noe om hva som skjer i Norge. Selv har jeg følesen av at Norge ligger år bak andre land når det kommer til innføringen av ny teknologi i luftfart, men kansje jeg tar feil?

 

Det jeg syns er mest fasinerende med ADS-B er muligheten for trafikkinformasjon som blir ganske lik oversikten flyglederne har. På GPS kartet ser man trafikken rundt seg og hvordan den beveger seg. Selv mindre GA fly har muligheten til å fly med dette utstyret.

 

GPS som viser trafikk: (Du ser CIR 90BA sør-øst fra flyet, FL030)

mx-20-TIS-B-1.jpg

 

Flyene kommuniserer med hverandre og bakkestasjoner. Deres egen posisjon blir blant annet bestemt fra GPS signaler. Det gjør også at LTT sin rekkevidde for å overvåke luftfarten strekker seg lengre enn det som er mulig med bare vanlig radar.

ads-b-arch.jpg

 

Flyene kan motta mer enn bare posisjonsrapporter fra andre fly. Værinformasjon og generell flight information services blir tilgjengelig. Både i form av METAR/TAF, men også som grafisk fremstilling. (bilde virker litt uoversiktelig, men man kan raskt og enkelt velge hva som skal bli vist på skjermen)

ADSB_TIS_FIS.jpg

 

Personlig håper jeg at dette blir tilgjengelig i Norge om ikke så alt for lenge og at det kan bli innført uten alt for store kostnader for GA trafikken.

Skrevet

Bildene dine viser (hvis jeg ikke tar helt feil) fly med Sierra Transpondere (mode S) og (igjen) hvis jeg ikke tar helt feil er ADS-B noe annet enn mode S transpondere.

 

Det er vistnok en debatt i England for øyeblikket om de skal fortsette med den (gamle) Sierra-mode transpondere på fly eller om de skal bygge ut ADS-B med en gang.

Skrevet

Dette er utstyret de bruker

 

http://www.kineticavionics.co.uk/sbs-1.php

 

Slik jeg forstår dette, gir Mode-S transpondere signaler om høyde, ID etc fra flyet,

ADS-B gir navigasjons data fra GPS satelitt.

 

Mode-S employs airborne transponders to provide altitude and identification data, with ADS-B adding global navigation data typically obtained from a GPS receiver

 

Det er KOMBINASJONEN av disse vi ser på bildene.

 

http://www.kineticavionics.co.uk/modes.php

 

Mulig jeg tar feil...

 

Ang Storbritania;

 

The UK Civil Aviation Authority (CAA) has required IFR flights operating as General Air Traffic (GAT) within designated UK Mode S airspace (London TMA) to be Mode S equipped from 31 March 2005, with a 2-year transition period until 31 March 2007, as per AIC 49/2005 (Yellow 171). Additionally, the CAA is about to begin a Regulatory Impact Assessment to mandate Mode S (Elementary) carriage outside of current designated Mode S airspace from 31 March 2008, with a proposed 2-year transition period to 31 March 2010.

 

Tydligvis ingen diskusjoner der. London området skal være Mode-S plikt for IFR innen April '07.

De vurderer å innføre Mode-S plikt utenfor London TMA innen April 2010.

 

M

Skrevet

Men Rolf Arne spør vel om ADS-B brukes av luftfarten i Norge, og det gjør den så vidt jeg vet ikke. En del fly har utstyret installert, men det er vel svært få/ingen (bortsett fra de som har SBS-1 i stua) som benytter seg av informasjonen som sendes ut.

 

Les forøvrig om bruk av M-ADS i Norge i Flynytt, side 24.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...