Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt i en annen tråd her, mitt første modellfly var en Airfix DC-10. Neste ut var en Grumman Duck i skala 1:72. Hadde ikke råd til maling, og decals skjønte jeg ennå ikke noe av. Så jeg klippet de ut og limte de på modellen :grin: Pluss at jeg brukte HELE limtuben.

Superdetajering kom jeg ikke i gang med før mange år etter, da jeg fant ut jeg kunne bestille plasticard fra England. Norge var jo som kjent på steinaldernivå når det gjaldt slikt, hvilket var for ca 30 år siden. Det hjalp heller ikke mye å bo midt inne i skauen. Men jeg lærte meg i alle fall å male skikkelig, og etterhvert som engelskunnskapene kom i orden, kom også decalene på plass :smile:

Det gjorde virkelig gleden større å legge til ting selv som ikke var i esken. Kjøpte de siste årene en bok til hvert fly, for å kunne lage til ekstra smådetaljer. Har ennå et såkalt "Punch & Die Set" som brukes til å stanse ut instrumenter til custom bygde paneler.

Så her følger noen få bilder:

Monogram F-18A Prototype, skala 1:48. Superdetajert, finmalte alle detaljer på instrumentpanelet og brukte en dråpe varnish for å illudere de få instrumentglassene. La også inn seler (papir malt med Olive Drab) over skuldrene på flygeren. Laget tilmed beltespennen! Kuttet også nesehjulet og ga det en sving, for til slutt å flate alle hjulene litt for å illudere vekten av flyet. Det ble gjort på en av kokeplatene til muttern :grin:

mf18.jpg

mf18cocpit.jpg

Airfix Sea Harrier, skala 1:48. Her ga jeg nesehjul og haleror en liten tørn, etter billedmateriale fra en bok om maskinen. Laget også til nedsenkede klaffer ved motorinnsuget, samt superdetajering av Martin Baker utskytningssete og cocpit.

mharrier.jpg

Ukjent (Minicraft?) F-16 RNoAF, skala 1:72. Fikk aldri bestemt meg for om jeg skulle sette inn en pilot, eller åpne cocpit og bestille en cast metal stige fra England.

mf16.jpg

Det har ikke vært mye bygging de siste årene. Nå kjøper jeg ferdigbygde Cast Metal fly. Og så har jeg jo gmax der jeg kan mekke broer :wink:

Skrevet

Jeg brukte vel ei uke pr. fly. Jobbet intenst med modeller etter skoletid; lekser ble nedprioritert! Passet på å male om kvelden med første strøk, slik at jeg kunne legge på kamuflasjestrøket dagen etter når malinga hadde herdet.

Skrevet

Hey flashback!!

Dette har jeg ikke sett siden jeg holdt på med selv. Det var utrolig hva som man kunne forbedre modellene med. Feks. de gamle metall tannpasta tubene var glimrende til å lage diverse deler i metall( hjul deksler, dører som stod i åpne posisjoner etc), med akseptabel tykklse i 1:48 skala. Malte til og med sølv først der hvor det var mye tråkk på maskinene, og når alt var ferdigmalt begynte den nitidige jobben med å slite seg ned til "bart metall". Ai ai ai hvor mange sene timer det ble. Det var før det. :)

Gøy å se at det fremdeles er å få tak i modeller, men hvor? Før kunne man få kjøp gode modeller i nesten hvilken som helst leketøysbutikk. Husker at Hasegawa var et av de bedre merkene(mer detaljert enn feks airfix). :grin:

Skrevet

Ja, Hasegawa og Monogram ble raskt mine favoritter. Men det hendte at selv Airfix og Revell smelte til med modeller med god passform og masse detaljer. Det var jo et lurt tips det der med tannpastatuber. Jeg brukte ikke tuben...men innholdet :grin: Tannkrem var fin til å polere bort riper i cocpitglasset. Når det gjaldt "weathering" gjorde jeg en stor jobb med Monogram Black Widow 1:48. Der fulgte det med en brosjyre om superdetaljering. Jeg klippet faktisk bildene av instumentpanelene ut og brukte de på mine egne! Modellen malte jeg med pensel og Coal Black (halvblank sort), og dette alene ga en fin "slitt" effekt ved å male i fartsretningen. La også på litt bart metall her og der. Jeg har ennå en ubygd Black Widow liggende. Den skal nok komme opp på hylla en vakker dag.

Byggesett finnes det bra utvalg av i Oslo, på Steen & Strøm og en hobbybutikk på Grønland (like bak Oslo Spektrum). Tror også Norwegian_Modellers har endel byggesett. De finnes i Oslo og Tønsberg.

Skrevet

Den F-16'en minner litt om mitt første plastmodellfly. Min hadde ikke noen våpen, kun to av de ekstremt sexy drop-tankene. Ble så fornøyd med finishen da delene var limt sammen at jeg droppet å male den, hadde vel bare rotet til alt uansett :P

Fikk lyst til å prøve meg på modellbygging igjen! ;)

Skrevet

Ikke værst :)

Den suverent beste butikken for modellutstyr er Hobbyland, som har hovedsete på Strømmen utenfor Oslo. men også filialer i Oslo,Bergen og Trondheim.

www.hobbyland.no

en av de bedre utelandske butikkene er

www.hannants.co.uk , de hadde over 50 000 artikler sist jeg sjekka..

Skrevet
Ikke værst :)

Den suverent beste butikken for modellutstyr er Hobbyland' date=' som har hovedsete på Strømmen utenfor Oslo. men også filialer i Oslo,Bergen og Trondheim.

www.hobbyland.no

[/quote']

"Plastbyggesett

Alle våre butikker untatt den i Oslo sentrum (Lilletorget) har nå et godt utvalg av plastbyggesett."

Bare så ingen tar seg en bomtur...

Skrevet

For de spesielt interesserte finnes Verlinden Productions. Derfra får man alt som trengs til superdetajering, slikt som stiger og smådetaljer i etset metall, alt i decals, og custom cocpitglass. Kan være kjekt å ha til f.eks gamle Airfix modeller, som ofte har alt for grove cocpitglass.

Skrevet

Stemmer mht verlinden. Men de har desværre falert stort og er vanskelige å få tak på.

Selskaper som Aries, Eduard,Cutting Edge og Airwaves har totalt overkjørt dem. Det er så mange som lager aftermarket utstyr til modeller at det finnes knapt noen komplett liste. Gå på www.aircraftresourcecenter.com -> odds'n ends -> links så er det en ganske så oversiktlig liste med linker til det meste av det som finnes av produsenter av plastmodeller, fotoets detaler, resin detaljesett og dekaler.

Her er det MYE å se på

Du kan også som nevnt se på www.hannants.co.uk for en god oversikt over det som finnes.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...