Thomas Lorentzen Skrevet 3. juni 2001 Skrevet 3. juni 2001 God Kveld, Ja, da har jeg brukt stort sett hele Søndags kvelden på å tweake en Boeing 737-300 FDE fra Project Freeware med mest mulig informasjon fra virkeligheten - en takk til "Mr. 737", eller Roald Hansen som han også blir kalt. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Roald har igjennom lang lang tid her på forumet skrevet utallige innholdsrike innlegg med informasjon døtta rett ut av 737 operasjons manual, noe som kom godt med i denne sammenheng. Vet ikke om det er av interresse, men legger ved ett lite referat fra test turen. Sted: Oslo Lufthavn Gardermoen, 01L Type: Boeing 737-300, FDE Project Freeware m/tweak Panel: Jorge Alsina 737 FS2000 edition Tid: Søndag 060301 - 22:03 lokal tid [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] --------------------------------------------------------- Startet opp forran Braathens hangar på OSL med Engines på idle, fulgte checklist for startup og taxet rolig til holdepunk A1 01L, tankene var satt til det fulle, noe som tilsier ca 5300 gallons. Entret så rullebanen og satt P/B klar til å gå, flaps til posisjon nr5 og To/Ga knappen ble trykket inn - flyet startet rolig og på omkring 89 %N1 (?) og ca 146 knop løftet jeg nesa. I 1200 fot lot jeg A/P overta, den var på forhånd satt til 7000 fot, 210 knop og 2200fpm. Like før jeg nærmet meg 7000 fot fortsatte jeg opp til FL190, og satt kursen mot F-A-G, farten ble også økt til 250 knop. FL100 ble passert og jeg satt climb speed 280 knop og 2000fpm mot FL370, etter ca 20min i climb passerte jeg FL300, derfra satt jeg v/s til 1100fpm og skiftet til m.074.. alt gikk radig opp mot 370 og levela ut omkring 26 minutter etter takeoff. (CA) På vei ned igjen tok en lang venstre sving til 180°, satt v/s til - 1600 og farten til 280knop, målet var og nå FL120 og derfra redusere til 250 knop, utrolig nok skjedde dette, og kursen ble satt til 090° (Solberg NDB) videre ned til 5000 fot med - 1200fpm og fart på +/- 220 knop - fikk field in sight ved S-L-B. og satt kurs for visuell innflygning via RIGNO på 3000 fot, landet 01R og takset tilbake til Braathens hangar. Roald, hadde satt pris på om du hadde sendt meg en mail med evt de opplysninger som er verdt og ha med i denne FDE'n - kjenner jeg meg selv rett har sikkert ikke fått med alt som trengs, vet at jeg har til gode å øke %N1 valuen + mer [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Ha en fortsatt god Søndag, og en herlig fridag i morgen! Siter
Roald Hansen Skrevet 5. juni 2001 Skrevet 5. juni 2001 Thomas, noen små kommentarer til din testflight - forøvrig spekket av mange og ikke minst viktige detaljer. Jeg har ikke OM til -300, men denne modellen er en størrelse mellom -400 og -500, og de er utrustet med samme motor, CFM-56-3-B1, 20K. Data for -400 og -500 er veldig nært -300. Takeoff thrust på 89 %N1 er der det skal være på Gardermoen - ikke for varmt, ikke for høyt. En liten parentes - Øystein ville selvfølgelig sterkt [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] anbefalt derated T/O slik at motorene hadde blitt utsatt for mindre slitasje på "hans" CFM'ere; rullebanene på Gardermoen er lange nok til derated. Jeg vet ikke T/O-vekten din, men en VR på 146 kts (hastigheten v/nesen opp) skulle tyde på en vekt nært max t/O vekt. Har du balansert max T/O opp mot fulle tanker, har vi følgende: Med vekt på 60 tonn er VR 147 kts, og -300 har max T/O-vekt 61 tonn... En innertier, Thomas! Når det gjelder climb speed - forutsatt at ATC ikke setter restriksjoner eller at du må ta harde svinger på SID - øk til 250 så snart som mulig etter at hjul og flaps er inne. Kontroller hastigheten ved å begrense trottle (%N1) til 93/94, og bruk ROC til å holde 250 kts. Hold N1 på 93-94 under hele climb, og bruk ROC til å justere hastigheten. Du går helt til FL370 med den vekten og bruker 26 minutter opp. Igjen ser det ut til at du har truffet veldig godt med justeringen av air-fila!! Med en brake release vekt på 58 tonn skal du nå FL370 på 28 minutter, og ha brent av 1900 kg fuel. Distanse fra start er 170 NM. Imidlertid er dette en uøkonomisk høyde for denne vekten, og real life vil ikke FMC ha foreslått denne høyden; ideell høyde vil være FL330/340. 19 til 21 min climb (ref din opplysning om at du passerer FL300 på ca 20 min) ser igjen ut til å være kjempetreff!! Det ser ut til at du har laget en air-fil som er veldig riktig m h t ytelser/klatring (forutsatt %N1 i climb på 93/95). En slik air-fil fortjener virkelig å bli tilgjengelig for oss øvrige simmere, MEN; sjekk copyright før du eventuelt laster den opp for oss andre brukere, amerikanerne er "bestemte" der! Igjen - en topp jobb Thomas! Hilsen Roald Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 5. juni 2001 Forfatter Skrevet 5. juni 2001 Roald, Takk for hyggelig tilbakemelding. Sjekk forresten mailen din [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 05-06-2001: Endret av: Thomas Lorentzen ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.