Skrevet 20. mai 2007 17 år Den kommunale musikkskolen har kjøpt en del undervisningstimer av meg. Jeg er selvstendig næringsdrivende, og sitter nå og skal skrive faktura. Problemet mitt er at siden jeg vanligvis ikke fakturerer timelønn, men bruker ofte og fakturere hele prosjekt og produksjoner, så må jeg nå komme med en timepris. Jeg kan jo selvfølgelig bare komme på en pris, men jeg vil prøve og finne ut ca. hva kommunen måtte ha betalt for og ha meg som ansatt, altså: lønn+feriepenger+arbeidsgiveravgift+pensjon osv... Tariff lønn hadde vert 136,- kroner timen. Noen som har forslag?
Skrevet 20. mai 2007 17 år Forfatter Jada, ingen fare for at jeg skal nøye meg med 136 kroner timen Men jeg prøver og regne meg frem til hva det hadde kostet min arbeidsgiver (vist jeg hadde vert annsatt) og ha meg i arbeid en time.
Skrevet 20. mai 2007 17 år Tipper det er nok at du regner lønn + feriepenger (ca 12%) da de ikke kommer til å betale til deg i neste år da kommunen betaler til "ditt firmaet". Pensjonen er inkl. i skattetrekk.. Men er usikker om du slipper å betale arb.giveravgift når du er selvstendig næringsdrivende. altså jeg vil regne: 136 * 1,12 (for feriepenger). Da blir det 153,- (rundet oppover til nærmeste enkroner)
Skrevet 20. mai 2007 17 år Så vidt meg bekjent, betaler man ikke arbeidsgiveravgift når man er sin egen sjef. Om du derimot ansetter en eller flere i ditt firma, må du regne med arbeidsgiveravgift.
Skrevet 20. mai 2007 17 år Jeg tror dere misforstår problemet til Hans Christian. Slik jeg forstår det er han ute etter å vite hva han hadde blitt betalt av sin arbeidsgiver dersom han hadde vært ansatt i et firma. Denne verdien vil han bruke som veiledning når han skal fakturere kommunen for X antall timer frilansarbeid. Håper det var oppklarende (og at jeg har forstått Hans Christian rett, hehe). Hva de korrekte verdiene for formelen din skal være, vet jeg dessverre ikke, Hans Christian.
Skrevet 20. mai 2007 17 år Forfatter Beklager vist jeg har ordlagt meg dårlig, men Henrik oppfatter spørmsålet mitt helt korrekt. Det Ola Haldor sier er også helt riktig, i hvertfall så lenge du driver enkeltperson foretak. Jeg har forsåvitt funnet en timepris jeg synest er akseptabel, men jeg ville bare høre her om det var noen gode forslag.
Skrevet 20. mai 2007 17 år Lønnskostnader = Utbetalt bruttolønn til den ansatte (Tariff her: 136,-) + Feriepenger (12 % for arbeidstakere under 60 år) + Arbeidsgiveravgift (Nå 14,1 %, unntak: ikke aktuelt i ditt tilfelle) + Yrkesskadeforsikring (Du vet best selv hvilke forsikringer du har) + Evt. tariffestet eller frivillig premie til tjenestepensjon (Hva har du?) + Evt. andre tariffestede eller frivillige ytelser (tlf.godtgjørelse etc.)
Skrevet 21. mai 2007 17 år Skolen har kjøpt undervisnigstimer av deg uten å vite hvor mye du skal ha for det?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.