Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en berner sennen og det må være verdens snilleste hunderase.

Den har et veldig godt lynne og er veldig gla i barn spesielt.

Berner sennen er kjent for å være litt sta, men det er det eneste negative med den.

Hvis du vil ha en "perfekt" familiehund er jo Golden Retriever sikkert det beste, men den er så "vanlig" og det er så mange som har den at vi bestemte oss for ikke å kjøpe èn.

Skrevet

Flat Coated Retriever er også en fin familiehund.

Eneste negative er også på en måte positivt. Den er ganske leken av seg.

De blir også brukt til søkshunder, fordi de er lett å trene opp.

Vi har en slik nå, og har hatt en tidligere. Den vi har går fint i lag med barn, og den vet når den skal være forsiktig når det gjelder små barn. ;)

Wikipedia om Flat

Skrevet

Jeg tror Golden Retriever er det riktige svaret på de fleste spørsmålene dine :)

Selvfølgelig kommer det an på, men når det kommer til disiplin, så står det nok mer på eieren av hunden enn hunden selv :)

Men den snilleste hunderasen jeg noen gang har vært borti(og jeg har vært borti mange!!) er uten tvil Golden Retriever. Den er desidert roligst og den er utrolig snill og leken, den liker å øve på triks og lære seg forskjellige triks(noe barn også elsker å lære hunder) og de er svært enkle å dressere.

Riktignok trenger de mye mosjon, men det er bare hyggelig, du trenger ikke å ha de i bånd sånn sett, men nå er det jo ofte båndtvang, så da har man ikke så mye valg. I tillegg er de nydelige å se på og gjør ikke en flue fortred :)

Men det finnes også mange andre forskjellige hunderaser som er kjempeflotte familiehunder, som blant annet Berner Sennen som er nevnt over. Den er derimot ikke like rolig som Golden Retriever, men om det er noen ulempe kommer jo an på deg eller den som bedømmer :)

Skrevet

Tror ikke det finnes èn hunderase som man kan si egner seg absolutt best som familiehund. Det første du bør finne ut av er om du skal ha en stor eller liten hund. Vi hadde en Papillon i 16 år, og det var en helt fantastisk hund, veldig smart, snill og omgjengelig. Vi har nå en Tibetansk Spaniel, som også er en koselig hund, men hun er bare en valp ennå, så hun er litt høyt og lavt til en hver tid :P

Ser mange nevner Golden Retrievere her, det er forsåvidt fine hunder det, men husk at, som Alexander sier, det ofte er like mye din innsats som eier som er med på å forme hunden som hvordan rasen er i utgangspunktet. Det bor en Golden Retriever borti gata her, og den er direkte mannevond, jeg kan ikke fordra hverken den bikkja eller folkene som eier den, som lar den gå løs til en hver tid. Så du må huske at det ikke bare er å kjøpe en rase som er snill og så er all jobben gjort.

Skrevet

Eierens oppdragelse av hunden har mye mer å si enn hvilken rase hunden er.

Selv har jeg en blanding av German Sheppard og Border Collie. En genial blanding som har skapt en genial hund som er leken, intelligent, forsiktig rundt barn/valper, men fortsatt klar til å forsvare familien.

Skrevet

Jeg fikk utrolig mye skryt for min bu-lundehundgoldenretreevershefershowshow som fulgte meg i 10 år. Han var med på jobb daglig og brukte aldri bånd med mindre vi var i sentrum.

Han var utrolig lydig og kunne kommanderes på langt hold.

Et lite ekspriment var at jeg lærte han aldri kommandoen "dekk" men lærte han opp med "Kul an'" istedet.

:cool:

Skrevet

Få deg en katt, de gjør ikke så mye utav seg. ;\\)

Vi har katt

Men nå viser det slik at som mann i huset har jeg tydeligvis ikke så mye stemmerett når det gjelder evt nytt familiemedlemm. Så min kjære samboers ønske får selvsagt gjennompass hos meg..

Bare se hvor pinglete og søt denne rasen er da..

Tibetansk Spaniel

Sassi%20090805.JPG

Selv om min favoritt ser slik ut blir det å punge ut 10000 for overnevnte

Tom sin favoritt

Doberman-Pinschers.jpg

Skrevet

Hehe, du er en syk mann, Tom :grin:

Hadde jeg vært drita og kommet hjem til to sånne, hadde jeg nok løpt raskere enn jeg noen gang hadde trodd jeg kunne!

Skrevet

Jeg er oppvokst med Siberian Huskey og de er fantastiske hunder, de kan være litt sære. Men har flott lynne og kjempevakre å se på.

Nå har vi en King Charles Cavalier spaniel, tricolor. Han er vel egentlig min samboer sin, men jeg og bikkja er veldig gode venner.

Skrevet

Et par gode tips til før du velger deg en hund som familehund.

Anbefaler deg å sjekke denne linken før dere tar et endelig valg, gjør det sammen med familien. HVA SLAGS HUND SKAL VI HA?

Har du god plass, både i hus, hage og bil? En hund på størrelse av en Golden tar opp like mye plass som et voksent menneske.

Videre er det det med lukt, hår og generelt møkk. Store hunder drar med seg mer inn etter å ha vært ute, og der er de flere ganger hver dag, i sne, regn, søle osv. Pinner, blad osv setter seg fast i pelsen. Siden dere alt har katt og barn ville jeg ha valgt en hund som ikke øker arbeidsmengden til vask av hus og stell av bikje.

Tenk også på familie og venner, er noen allergiske, er noen redd for hunder?

Mange hunderaser sikler enormt, snorker, og røyter. Det er faktisk lettere å plukke opp lange hår enn sånne korte stive som setter seg fast i møbler.

Personlig (nå skal ikke jeg ha hunden, men du) så ville jeg ha valgt en hund det går greit ann å løfte opp (under 10 kg) som kan settes i vasken og spyle potene på etter en skikkelig tur ute i ruske vær. En som ikke røyter, dermed lukter de ikke hund heller. Ikke noe er så ekkelt som å klappe en hund og bli helt seig på hånden. Eller at hunden er såpass liten at den lett kan børstes og vaskes.

Videre så er det de negative sidene å tenke på, hunder som ikke røyter må klippes regelmessig (puddel, Bison Frisee, terriere osv).

Hunder med henge ører får ofte problemer med varme og fukt i ørene, som gir infeksjon/sopp og må lege-behandles.

I henhold til statistikken så er Golden den hunden som biter mest. ??? Høres rart ut, men kanskje fordi rasen generelt er litt usikker og da er angrep beste forsvar.

Hunder som Border Collie og Collier, Schafere osv er hunder som trenger veldig mye stimulans, både fysisk og mentalt for ikke å blir hyperaktive og masete, og fort destruktive.

Fordelen med "dumme" hunder er at de ikke krever så mye stimulans, de er stort sett happy, mens smarte hunder forlanger og krever mye. Hvis ikke du holder de aktivisert på en positiv måte vil de bruke sin IQ på alle ulike måter, gjerne også mye ugang.

Tenk på hvor mye tid har du egentlig til å passe på og trene en hund? Er det begrenset tid og ork så velg en rase som klarer seg med kos og vanlige gjøre mål.

Tilbae til det med venner og familie. Husk at en hund er et medlem av familien og bør behandles slik, den skal være med dere og ikke sitte alene hjemme. Da er det viktig å tenke på hvor populær en stor hund med pels og lukt blir hjemme hos andre. Bikkja blir ikke happy og harmonisk av å måtte sitte ute å vente osv. De er flokk dyr og trenger å få være med.

Så med all den info så mener jeg at fruen din gjør et relativt godt valg. En pappilon er også en flott hund, den er litt liten så den blir lett tråkket på osv, men de er mentalt sterke, meget smarte og veldig lett å trene opp, ingen er redd for de og selv så tror de at de er store hunder. De klarer fint å gå på egne ben. Videre, langhåret Chineese Crested, puddle, Bison Frisee osv.

Skrevet

Tusen takk for en flott innlegg Toril.. Vel argumentert og nøye utført.

Det blir nok en Tibetantsk spaniel på oss regner jeg med.

Synes også mange andre raser passer godt og skal nevne noen her

Nå har vi en King Charles Cavalier spaniel, tricolor. Han er vel egentlig min samboer sin, men jeg og bikkja er veldig gode venner.

King Charles Cavalier er en søt, snill og god hun som man alltid blir god venn med hehe, samme hund som min far og onkel har dette..

Kooikerhund

koikerhund.jpg

Er også en flott familie hund.

Skrevet

Takk Tom,

Fint valg det dere tok, det er flotte hunder i en fin size. Lykke til med valpen, la oss få se søte bilder når den kommer!

Jeg har selv hatt hund og brukte veldig lang tid på å velge det som jeg mente var rett rase for meg og da landet jeg på en konge puddel, eller standar puddel som de kalles nå. Når alle facts er lagt på bordet så må man også lytte litt til hva man liker utseende på og hva man føler sterkest for. Når bikkja først er kommet i huset så glemmer man alt om hva man tenke og følte før valget, man blir like glad i de alle sammen.

Skrevet
Hvilken hund er best som familiehund?

Hvilken hund har best lynne?

Hvilken hun er lettest å disiplinere ?

Med andre ord' date=' hvilken hund egener seg best til familien?

[/quote']

Engelsk bulldog. Den ser grom ut, men jeg lover deg...den er lat, trenger lite trim, trofast, har gemytt av gull (familievennlig) og er en fin og råtøff hund. Kort pels har den også, så pelsen krever minimalt med stell. Også er den jo supertøff da :D Eneste problemet jeg har er at jeg irriterer over at folk sammenligner MEG med bikkja, sier jeg ligner på bikkja osv. Hm, skjønner ingenting jeg... :D

Skrevet

Fint valg det dere tok, det er flotte hunder i en fin size. Lykke til med valpen, la oss få se søte bilder når den kommer!

Vel først må dronningen i huset bli så gammel at hun tar kvelden, for å introdusere noen ny konge i huset er ikke på tale hilsen

Dronning Pia av Ulstein

Skogsdyret på jakt etter matmor..

pia_forest.jpg

pia_sun.jpg

pia_close.jpg

Skrevet

Dronninga er kjempe søt, men det er ikke noe problem med å skaffe seg en valp (særlig ikkke de små typene) når man alt har en katt. Katten finner seg i det meste av baby-dyr, slikt er vanlig med de fleste dyr. Katter er flinke til å stikke unna, sørg bare for at katten har et sted å gjemme seg som hunden ikke kommer til når den blir lei av å bli lekt med mot sin vilje. Beste der er jo for katten å hoppe opp på ting, eller krype under.

Er Dronninga veldig gammel og sliten så blir det urettferdig for henne å trekke inn et nytt dyr i huset. Er hun under 7 - 8 år (ikke noe magisk nummer, men da er kattene vanligvis både fysisk og ådelige sterke) og ellers frisk så tråkk bare til.

Jeg skaffet meg hund med to katter alt i huset, en sær og gammel en 14 år og en ung på 4, det gikk veldig fint med begge to. Jeg var skeptisk siden valpen alt var dobbelt så stor som kattene, men de forsto at det bare var en liten unge og var rørende snille mot den. De spiste av samme tallerken når da de fikk slikke rester etter middagen vår. De satt så pent sammen på kjøkkengulvet og ventet på maten sin. Dyr er flinke til å holde hus roen, men andre hunder og katter hatet de.

***orker ikke vente på å se bilder av valpen serru***

Skrevet

Vel høres idylisk ut Toril, men vår katt er primadonna deluxe. Dvs den har ikke noen over, ingen ved siden av eller noen under. Den er gud, fader og jomfru maria på engang. Dette er altså en katt som ikke spiser fisk, eller kylling men skal kun ha det beste av det beste. Mus og fugler er alt for sært, men gir du henne spagetti, ostepop, sauser i forskjellige art, kjøtt som biff osv i tillegg til vanlig tørrfor og en boks kattemat i ny og ne, så har du får dronning i et nøtteskall.

Synes du at du hører en underliggende ironisk tone så er det feil, dette er spike harde fakta hehe. En værre "høy på pæra katt" en dette tror jeg man skal lete lenge etter, her er altså en katt som kun skal koses med når madammen selv ønsker, ikke ulikt noen andre her i huset.....

Go figure

EDIT

Og slik ser deres kongelige høyhet dronning PIA av Ulstein ut når jeg surfer på nett.

Tatt fra nabostolen...

pia_stolen.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...