Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Lurer på hvor stor farten er (sånn i gjennomsnitt) på en

B-737 ved touch down? Er klar over at det kan være mange forskjellige faktorer som spiller inn. Men, som sagt; sånn

i gjennomsnitt!

Frank.

Skrevet

160 knob ???

Dette er vist for meget (tror jeg) jeg mener kun det er omkring 140 knob med fulde flaps ! (260 km/t).

I simulatoren (fs2000) lander jeg ved denne fart med 737

Skrevet

Vanlig fart ved touchdown for en b737 er 140 kts!

Concorde bruker 160 kts ved touchdown, tror B747 bruker 160 kts også?

MVH

Tom Ekle

Skrevet

Hei. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg var så heldig å få sitte i cockpiten under landing med en 737-500 i sommer, og da var farten mye lavere enn jeg hadde trodd den skulle være. Jeg trodde også at det var rundt 140 knop, men jeg observerte speedometeret i et par sek på ca 300-400 fot, og da nærmet det seg 130. Jeg begynte faktisk å bli litt smånervøs, [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] helt til jeg så at flyverne hadde stilt inn 128 på SPD på autopilot-panelet. - pilotene visste nok som vanlig veldig godt hva de gjorde [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Ole Martin

Skrevet

En 737 lander mellom 120 og 150 knop kommer an på om det er vind eller ikke + om flyet er tyngt eller mindre !!!!!!!! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Skrevet

En B737 har en landingshastighet på 140 knots. En B747 har en landingshastighet på 170 knots. Flaps varierer alt etter værforhold og fart.

Mvh

Truls

Skrevet

Landingshastigheten er - som det er påpekt tidligere - vektavhengig. Og hvilken 737 man snakker om. Når siste delen av approach skjer, er hastigheten satt til VREF + 5 kts. VREF er stallhastighet med aktuell landingskonfigurasjon x 1.3. Landingskonfigurasjon er hjul ute og flaps for landing.

Normalt brukes full flaps - 40 grader. Redusert flaps kan brukes i sidevind. Noen eksempler på VREF på -700 med flaps 40:

Braathens -700 (de tyngste) har max T/O-vekt på 65 tonn. Vi starter med 65 tonn 139 kts, 60 tonn 133 kts, 55 tonn 127 kts, 50 tonn 120 kts. Med 45 tonns landingsvekt er VREF 114 kts.

For -400/-500 er VREF litt høyere p g a mindre vingeflate. Noen tall (40 grader flaps): 65 tonn 145 kts (de tyngste -400), 60 tonn 140 kts, 44 tonn 120 kts, 40 tonn 114 kts.

På landingspunktet er farten lavere enn VREF p g a at motorene settes til tomgang (idle) like før landing, samtidig som nesen løftes. Denne fasen heter "flare" og er med på å redusere hastigheten ytterligere noen knop når hjulene tar bakken.

Hilsen Roald

[ 03-06-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Skrevet

En boeing 747 har en landingshastighet på 145 knop altså det kommer litt an på om det har masse vind eller ikke og om flyet er tungt eller ikke !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det kan altså variere mellom 130 til 160 KT.

Med hilsen [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Skrevet

Camille, det de aller fleste er opptatt av er hva farten (air speed/IAS) skal vise på siste delen av approach. Vi snakker hele tiden om flyets relative hastighet gjennom luft, og IAS vil naturligvis påvirkes av (mot)vind.

De data jeg har i mitt tidligere innlegg er IAS, altså flyets relative hastighet til luften den beveger seg i. Hvis motvinden på finale er 20 kts er bakkehastighet (ground speed) redusert tilsvarende.

De som har PSS1x 747 vil kunne gi eksakte data på 747-en, men det er ikke slik at tunge fly automatisk har høy landingshastiget. En Boeing 777-200ER (G-YMMJ) på overleveringsturen fra Paine Field, flyplassen til Everett-fabrikken som bygger Boeing's maskiner, med destinasjon Cardiff hadde ved landing VREF30 (normal flaps 30 på 777) 122 kts, og approach speed var satt til +5; 127 kts. Store og tunge fly har ikke automatisk veldig høye approach- og landingshastigheter. Vekt i forhold til vingeareal - og dermed bæreevne i luft - er tilpasset. Se på en 747 "som nesten står stille i lufta" under landing, den har ca samme hastighet som sine mindre brødre [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …