Skrevet 11. mai 2007 17 år Mange smarte hoder her inne så jeg må nesten spørre om noen har en ide om hvordan jeg kan få den dumpventil lyden på en scooter? har lest mye på Mopedportalen.no men der er jo alle noen pessimister og bensinhoder.. Hva er en dumpventil? http://no.wikipedia.org/wiki/Dumpventil Det jeg lurte på om var mulig, er å få ventilen som slipper ut ladelufte, koblet på bremsene? Så når jeg bremser, så slippes luften ut og lyden kommer. Nå har jeg ikke turbo på scooteren så luften må samles når jeg er i fart.. Sinnssykt kul lyd.. Og ja.. Dere som synes det er harry, trenger ikke nevne det :whistle:
Skrevet 11. mai 2007 17 år Ladeluften som du kaller det har 1 atmosfæres trykk på en "selvpustende" motor (ikke turbo/kompressor), så du vil ikke ha noe overtrykk å slippe ut. Det du evt. skulle på av "ram air" fra inntaket er så lite at det ikke vil være hørbart når du utjevner trykket. Konklusjon: en mekanisk dumpventil kan du glemme. Søk på "fake dump valve" på google, så finner du mange elektroniske systemer med høyttalere som lager lyden du er ute etter.
Skrevet 11. mai 2007 17 år Og ja.. Dere som synes det er harry' date=' trenger ikke nevne det :whistle: [/quote'] du kommer jo strengt tatt fra barteland, så jeg er ikke akkurat sjokkert.
Skrevet 11. mai 2007 17 år Hehe.. neonlys og falsk dumpventil på en scooter? Jeg hadde knekt sammen om jeg så noe sånt på gata. Hva med NOZ? :grin:
Skrevet 11. mai 2007 17 år Hva med heller og svare på det han spør om? er ikke mye til hjelp og stå å flire..
Skrevet 11. mai 2007 17 år Som nevnt er det ikke noe trykk å utligne på en scooter. Du må derfor bruke en fake dumpventilsound. Om du vil ha en høyttaler bak på scooteren, som lager en "woootshj"-lyd, må kobles til gassen. Ikke bremsen. Og det i seg selv kan jo bli et eventyr. Har aldri sett noe sånt til en scooter, men om du skal bruke samme greie som man får kjøpt til bil må du ut med 140 pund. Jeg har fortsatt samme syn på lyden av en stavmikser med woootsj-lyd mellom de to hastighetene.
Skrevet 11. mai 2007 17 år Det har vært mye prat om dette på MopedPortalen.com...hvor jeg har vært med i noen år nå. Er alltid noen som spør om det er mulig å få til dumpventil-lyd. Eller å montere turbo. For det første ville det blitt veldig dyrt å montere en turbo, og du får lite utbytte av den. Dumpventil-lyden er vanskelig å gjenskape, men du kan kjøpe en sånn fløyte på Mobilsentrum som du borrer fast i eksosanlegget og når luften passerer gjennom fløyta, så kommer det en sånn pipelyd. IKKE dumpventil-lyd, men en sånn turbin-pipelyd som kommer når du gir gasspådrag når du har turbo. Det enkleste er å montere høyttaler. :whistle:
Skrevet 11. mai 2007 17 år Forfatter Ladeluften som du kaller det har 1 atmosfæres trykk på en "selvpustende" motor (ikke turbo/kompressor)' date=' så du vil ikke ha noe overtrykk å slippe ut. Det du evt. skulle på av "ram air" fra inntaket er så lite at det ikke vil være hørbart når du utjevner trykket. Konklusjon: en mekanisk dumpventil kan du glemme. Søk på "fake dump valve" på google, så finner du mange elektroniske systemer med høyttalere som lager lyden du er ute etter. [/quote']Det var det jeg fryktet.. Det siste jeg kommer til og montere er fake dumpventil lyd som kommer fra en høyttaler! Det skal til og med jeg innrømme er harry!
Skrevet 11. mai 2007 17 år Dumpventil på en moped faktisk...den var ny for meg. Kjøp trykkluft på boks, tape den fast til styret og trykk på knappen hver gang du slipper gassen
Skrevet 11. mai 2007 17 år Forfatter Mange smarte hoder her inne så jeg må nesten spørre om noen har en ide om hvordan jeg kan få den dumpventil lyden på en scooter? Tar det tilbake :whistle:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.