Andreas Ommundsen Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Helt enig Vidar... Disse forbaskede glamourmodellene som får en tekst slengt i fanget og får beskjed om å synge til en grusom trancemelodi, og utgir singel og album går meg på nervene. Det samme gjør egentlig all trance-dance-techno musikk, til en viss grad. Nå som dataen overtar alt forsvinner den opprinnelige musikken synes jeg... Enhver kan jo sample sammen et eller annet og kalle det for musikk nå. Er glad det fortsatt finnes nok av folk som lager det skikkelig, men det er færre nå enn før. Håper bare neste generasjon musikanter fortsetter å bruke instrumenter og ikke PCen. For å kommentere filmen, er jo gutten flink. Filmen begynner jo å bli nokså gammel da, så den vel først for et år siden eller noe sånt, men han er god. Man vet jo aldri hvor lenge han har øvd på bare den sangen, eller hvor mye teori han har innabords, så vet jo ingenting om hvor mye annet han kan. Jeg kjenner flere som bare vil spille som Yngwie og ikke har peiling på annet enn alternate picking, two-handed tapping og har bare hørt om en pentatonisk skala.. Musikk er mer enn det ja Lurt å være allsidig. Siter
Elias Lundereng Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Og fyren er ikke spesielt god' date=' i grunnen.[/quote'] Det synes jeg blir litt hardt da! Det ser jo meget vanskelig og anstrengende ut, også høres det helt rått ut! Å si at han ikke er spesielt god blir jo litt rart synes jeg. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Ikke faktisk Elias. Hvis du vet hva du snakker om og har spilt noen år er det ikke SÅ veldig vanskelig. Han er derimot ikke dårlig, men heller ikke en guitar hero. Mener jeg. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Helt rått dette syns jeg!! Han spilte til frysninger på ryggen x 10 hos meg i alle fall. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Helt enig Vidar... Disse forbaskede glamourmodellene som får en tekst slengt i fanget og får beskjed om å synge til en grusom trancemelodi' date=' og utgir singel og album går meg på nervene. Det samme gjør egentlig all trance-dance-techno musikk, til en viss grad. Nå som dataen overtar alt forsvinner den opprinnelige musikken synes jeg... Enhver kan jo sample sammen et eller annet og kalle det for musikk nå. Er glad det fortsatt finnes nok av folk som lager det skikkelig, men det er færre nå enn før. Håper bare neste generasjon musikanter fortsetter å bruke instrumenter og ikke PCen. For å kommentere filmen, er jo gutten flink. Filmen begynner jo å bli nokså gammel da, så den vel først for et år siden eller noe sånt, men han er god. Man vet jo aldri hvor lenge han har øvd på bare den sangen, eller hvor mye teori han har innabords, så vet jo ingenting om hvor mye annet han kan. Jeg kjenner flere som bare vil spille som Yngwie og ikke har peiling på annet enn alternate picking, two-handed tapping og har bare hørt om en pentatonisk skala.. Musikk er mer enn det ja Lurt å være allsidig. [/quote'] Jeg er mer eller mindre uenig med deg på alle punkter her, jeg syns bruken av pc bare er positiv, selvfølgelig er det lettere å lage ting som er drit enn om man måtte sette seg ned og spille alt slikt selv, men det gjør også ting mye enklere for artister som fortsatt bruker instrumenter, mye enklere å klippe og ordne, legge til sampliner osv. Og jeg kan heller ikke si at det virker som om det blir færre musikere, snarere tvert imot, nå som folk kan ta opp ting hjemme på gutterommet og spre det på internett, så har jo antall band og artister skutt i været. Og hvor mye teori man kan har så og si null å si på hvor bra musikk man kan lage, man trenger jo ikke å gå lenger enn til folk som Vai, Malmsteen osv., for å finne folk som er veldig flinke rent teknisk sett, men som fortsatt lager veldig intetsigende og kjedelig musikk. Gutten i videoen er jo helt klart flink, ihvertfall hvis man ser i forhold til alder, gi nå blanke i hvor mye teori folk kan, det viktigste er at det høres interessant ut. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Jeg sa til en viss grad Fredrik, og da mener jeg når det tar helt overhånd med databruken. Når det blir som Basshunter osv. + eksempelet jeg ga, der går grensen. Selvfølgelig kan jo dataen hjelpe til for musikere, men da det er likevel ikke hovedinstrumentet deres. Disse CD-platene som kommer, Absolut Dance eller hva det heter, alt er jo bare noe søppel av en annen verden rørt sammen på en PC. Jeg har ikke sagt man automatisk lager bra musikk om man kan mye teori, jeg prøvde bare å si at han her ikke nødvendigvis er så flink som alle sier. Å lese en tabulatur kan ALLE få til, og det kan være det er kun dette han her har gjort. Om man kan bruke pitch axis til det fulle og improvisere ved hjelp av det blir iallefall jeg hundretusen (!) ganger mer imponert enn det han her fremfører, selv om det kanskje virker mer teknisk utfordrende. Vai kan lage flott musikk, er ikke sikkert du har hørt det gode av han (han har mye elendig og for å si det sånn) men Yngwie har bortimot ingenting interessant. Hele poenget mitt er at man ikke er så god, selv om man kan spille kjapt, og det kan hende (jeg skal ikke dømme noen, bare spekulerer) gutten her går under den kategorien. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 jeg syns bruken av pc bare er positiv' date=' selvfølgelig er det lettere å lage ting som er drit enn om man måtte sette seg ned og spille alt slikt selv, men det gjør også ting mye enklere for artister som fortsatt bruker instrumenter, [b']mye enklere å klippe og ordne, legge til sampliner osv.[/b] Det du sier her, i den setningen med feit skrift, blir galt å si etter min mening. Du er altså for bruk av vanlige instrumenter, så sier du at det er ok å klippe og rote i musikken på en pc? Hvis jeg er på en konsert så vil jeg høre ordentlig musikk, ikke ferdige playback'er som er klippet og limt sammen på forhond. Da kunne jeg heller blitt hjemme og satt på en CD eller DVD av den aktuelle gruppa! Nei, skal man finne de virkelige gitarheltene må man nok litt tilbake i tid. er et eksempel ordentlig god, gammel metal!Bandet ble startet i 1968 og konsertopptaket er fra 2005. Siterer en av kommentarene: "those guys r like 60 yrs old and theyr still kicking asses!" Denne videoen har egentlig ikke så mye å gjøre med denne diskusjonen, men den var så tøff at jeg slengte den med ;P Siter
AMO Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Marius, du vet at 100% av musikken du hører som ikke spilles live er blitt behandlet på data etter at det ble spilt inn? En liten tankevekker Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 jeg syns bruken av pc bare er positiv' date=' selvfølgelig er det lettere å lage ting som er drit enn om man måtte sette seg ned og spille alt slikt selv, men det gjør også ting mye enklere for artister som fortsatt bruker instrumenter, [b']mye enklere å klippe og ordne, legge til sampliner osv.[/b] Det du sier her, i den setningen med feit skrift, blir galt å si etter min mening. Du er altså for bruk av vanlige instrumenter, så sier du at det er ok å klippe og rote i musikken på en pc? Hvis jeg er på en konsert så vil jeg høre ordentlig musikk, ikke ferdige playback'er som er klippet og limt sammen på forhond. Da kunne jeg heller blitt hjemme og satt på en CD eller DVD av den aktuelle gruppa! Det er vel ingen som har tid til å klippe og lime live? Dette var, som Aleksander nevner, ment under innspillinger i studio. Hvor det helt klart er en fordel å kunne klippe og lime enkelt på pc. Er selvfølgelig enig med deg i at konserter skal være 100% live (selvfølgelig med unntak av samplinger osv.), og jeg syns også at Judas Priest er knall, så dem live i 2004 (eller når det var de var her sist) Siter
Jørn Jovik Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Skrevet 10. mai 2007 Jeg er ingen tilhenger av å plukke fra hverandre og overanalysere musikk. Da forsvinner hele opplevelsen og gleden syns jeg. Sjøl spiller jeg ikke gitar, men å påstå at pjokken ikke er spessielt god... Vel... Hva er forresten kriteriet for å være en god musikker? Er det den tekniske framføringen, eller er det evnen til å sette i sving følelser hos den som hører på? Jeg syns ofte det blir kjedelig å høre på teknisk fulkommen musikk. Det kan ofte bli kaldt og kjønnsløst i mine ører. Ta Neil Young f.eks. Jeg kjenner vel knapt til en gitarist som spiller så mye feil og faktisk til tider ganske surt. Men likevel treffer musikken hans akkurat der det føles best. Jeff Buckley er et annet eksempel på en artist som virklig suger tak og ikke slipper deg før du er filleristet av det han tryller frem. Jeg fikk heldigvis gleden av å se han live et par år før han så tragisk omkom. For de som ikke har hørt han, så kan jeg ikke få anbefalt det nok. Uansett er musikk noe som alle har et forhold til, enten man liker Ole Ivars eller Bob Dylan. Å si at det ene eller andre er dårlig blir feil så lenge det evner å glede den som lytter. Musikk er for alle, og det handler om følelser. Man bør derfor være varsom med å kritisere smak uansett hva man måtte foretrekke. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Hva er forresten kriteriet for å være en god musikker? Tydeligvis at man vet hva oktogonale hypergeometriske kvartettnoter er Når det blir som Basshunter osv. + eksempelet jeg ga, der går grensen. Selvfølgelig kan jo dataen hjelpe til for musikere, men da det er likevel ikke hovedinstrumentet deres. Den slags musikk ligger jo i en helt annen sjanger. Ingen har sagt at hver eneste musiker om ti år kommer til å lage musikken sin med pc som hovedinstrument. Du er altså for bruk av vanlige instrumenter, så sier du at det er ok å klippe og rote i musikken på en pc?Hvis jeg er på en konsert så vil jeg høre ordentlig musikk, ikke ferdige playback'er som er klippet og limt sammen på forhond. Du hører nok ordentlig musikk. Men ikke bli overrasket om musikken egentlig er komponert av èn person og hans pc. Ikke alle har tilgang på alle slags musikere når de lager musikken. Live er noe helt annet. Siter
T. Paulsen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Men ikke bli overrasket om musikken egentlig er komponert av èn person og hans pc. De er det faktisk ganske mange av. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Men ikke bli overrasket om musikken egentlig er komponert av èn person og hans pc. De er det faktisk ganske mange av. Jepp, og mange av de lager god musikk. Sikkert lettere å få fram sitt budskap når man ikke har en bassist, en trommis og to gitarister som roper over skulderen din når man lager musikken etter en idè man har i hodet :grin: Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Jepp' date=' og mange av de lager god musikk. Sikkert lettere å få fram sitt budskap når man ikke har en bassist, en trommis og to gitarister som roper over skulderen din når man lager musikken etter en idè man har i hodet[/quote']Trommiser er, av erfaring, verst å ha med å gjøre; "nei, klarer ikke spille det", "nei, dette høres kulere ut" osv. Hadde det ikke vært for at trommemaskiner gjør seg veldig dårlig live, så hadde jeg sverget til dem Siter
Jørn Jovik Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Skrevet 10. mai 2007 "Musikk" av typen "absolute dance 459' date='4" er definitivt langt utenfor mitt begrep om god musikk (selv om noen låter kan være temmelig fengende, det skal jeg innrømme).[/quote'] Så kanskje du innerst inne liker det, men ikke vil vedkjenne det ovenfor deg selv (eller andre) fordi det er politisk ukorrekt?? :blush: Eller var det nettopp det du gjorde nå? Siter
Paul Thomas Kvam Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Et godt eksempel på at moderne musikk blir rævva er "låta" "My boobs are OK". Dra mæ baklængs & skyt mæ sakte! Mer ræææævva går det ikke an å få det' date=' spør du meg... Nei, takke meg til Dire Straits (som brukte mye synth), Eagles og Eric Clapton. (for ikke å nevne orgelstykker av Dupré, Bach og Cesar Franc. H E F T I G!) [/quote'] Det er ikke bare interresen for B-737 vi deler Vidar, ser ut til å være den samme også når det gjelder musikk. Kvalitet nemlig. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Men ikke bli overrasket om musikken egentlig er komponert av èn person og hans pc. De er det faktisk ganske mange av. Jepp. Ta for eksempel en gammel gruppe som heter Boston. Der spilte hovedartisten, Tom Scholz, nesten alt. Han leide en til å synge da (Brad Delp, tok selvmord i vinter) og en til å spille trommer, ellers spilte han inn alle gitarriffene og bassriffene sjøl. Selvsagt måtte han ha inn andre musikere når de skulle opptre, men under innspillinga av platene tok han seg av det selv. Jeg er stor motstander av kommersiell musikk. Det er musikk som rett og slett lages for at plateselskapene skal tjene så mye penger som mulig på kortest mulig tid. Derfor har vi sånne begrep som sommerhits, som er populær kun den sommeren, men som er forferdelig å høre på ellers. Da syns jeg hovedformålet med musikk blir feil. For min del spiller jeg fordi jeg har glede av det, og fordi jeg liker å se at andre også liker det. Når man lager musikk som man liker, og som publikum også liker, da vet man når man står der oppe, at detta er bra musikk, og at man nyter å spille det like mye som publikum liker å høre det. Det er noe jeg har til gode å erfare, men jeg gleder meg til det skjer. Hvis dere ikke visste det, så spiller jeg bass. Jørn: jeg har skaffa meg en Geddy Lee Jazz Bass. Det flotteste instrumentet jeg noen gang har spilt på! :grin: Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Skjønner meg ikke på noe av dette,må du lage og komponere egne melodier for å være god på gitar? Greit nok at det er enn fordel å kunne komponere,men de jeg kjenner sitter ikke å komponerer egne melodier fra første dag de begynner å spille. Jeg synes karen er veldig god jeg,skjønner ikke hvorfor folk alltid skal ha så mye mere en det som blir levert. At dette er lett å kunne er en ting,men han kan sikkert spilel mye annet en det vi vet om Mye vil ha mer! Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Og hvorfor sier dere at han ikke improviserer,så det iallefall 2 ganger i løpet av videoen. Skal ikke være noe vanskelig mot dere som har mye mere peiling en meg,men jeg tror ikke vi skal bedømme så særlig hardt når vi ikke vet noe annet om denne "Funtwo" en denne videoen. Siter
AMO Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Derfor har vi sånne begrep som sommerhits, som er populær kun den sommeren, men som er forferdelig å høre på ellers. Så du mener at låter som virkelig er sommerhits, ta for eksempel "En solskinnsdag", "Idyll"(som er låter produsert av kanskje Norges mest fremadstormende band gjennom de siste ti årene), "Neste Sommer" og andre låter som av hele Norge blir betegnet som sommerlåter, er dårlige? Da synes jeg synd på en eventuell kjerring som må høre på din CD-samling etterhvert, for det kan ikke være mye bra musikk i den om det er låter som du mener ikke er det fnugg av kvalitet i det hele tatt :smirk: Ekte sommerlåter er ikke a lá Kjartan Salvesens "Standing Tall", Kurt Nilsens "She's so high" osv osv, ekte sommerlåter er låter som virkelig går igjen hver eneste sommer og som selger til topps så det griner etter. Men smaken er jo forskjellig, så i såfall er det din som er rævva, ikke min Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Marius' date=' du vet at 100% av musikken du hører som ikke spilles live er blitt behandlet på data etter at det ble spilt inn? En liten tankevekker [/quote']Jepp, er helt klar over det Jeg foretrekker nok, som mange andre, livemusikk framfor studiomusikk. De beste cd'ene jeg har er live-cd'er. Jeg skal lete veeeldig lenge for å finne studioversjonen av en sang som er bedre enn liveversjonen ;P F. eks. kan jeg ta Judas Priest. Første gangen jeg hørte Hellrider var det en studioversjon. Så fant jeg den live på youtube.com, og enda bandmedlemmene er 60 år og vel så det så synes jeg den liveversjonen er mye tøffere! Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Jeg er enig Vidar,du har mere peiling en jeg har,jeg er fortsatt i nybegynner-fasen Men la oss heller bruke tråden på å hylle en skikkelig "Guitar-Hero" qAF2b6fcAQc Siter
T. Paulsen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Nuno Bettencourt yohYSr3jIYk Hører at han spiller et par feil, men uansett.. Dette er VILLT. Siter
Elias Lundereng Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Her er min "Guitar-Hero"! Han har jeg vel likt siden første gang jeg hørte god musikk. bqUFHEyu5hM sUz2OulZ-q4 Siter
T. Paulsen Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 (Forsto ikke hva Youtube Video-ID var.) De talla og bokstavene som er ETTER " = ". Siter
AMO Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Bare et kjapt svar slik at det kommer ut: Vidar, bare fordi noen bruker smileys og er litt krass, betyr ikke det at det er noe personangrep, og det var det heller ikke overhodet Jeg brukte smileys, jeg brukte litt ironi, og ja, det var ment som en god spøk bare for å være litt spydig, nettopp fordi det etter min mening ikke er noe som kan defineres som sommerhits, nettopp fordi jeg aldri har hørt noen definisjon på det. Jeg skjønner at ikke alle forstår det, men jeg hadde ikke forventet en 9mm-kule tilbake heller. Men nok en gang, jeg har aldri gått på person, og det var heller ikke ment slik, det var ren og skjær kritikk i form av ironi og spøkefull tone, men beklager, det skal ikke gjenta seg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.