Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Ikke ofte jeg kommer med spill-anmeldelser, men for dette spillet - gjør jeg gladelig et unntak: Et rått og vakkert spill: "Just Cause" er en herlig blanding av GTA-serien (Grand Theft Auto) med Far Cry og en dæsj HL2 (Half Life 2). Her kommer en spill-anbefaling, og dersom du likte GTA-serien (men synes fortsatt grafikken var for dårlig og upolert/for lite detaljert i både "Vice City" og "San Andreas), hvis du liker spill som Half Life 2-serien, Far Cry, osv osv. Ja DA er jaggu dette spillet noe for deg! Dette er en slags "miks" av alle spillene jeg nevnte ovenfor, med totalt fri bevegelsesfrihet. Du kan følge oppdragene, eller "utforske" alle de små/store øyene (hvis du klarer!) - arealet og området du kan "boltre" deg på er ENORMT! Hvis du synes GTA: San Andreas hadde store området, er det BARNEMAT i forhold! Sjekk kartet nedenfor, så får du en idé hvor stort det er - hadde det ikke vært for den sorte markøren midt på (der befinner jeg meg, i et fly), så ville jeg nesten ikke vært synlig på kartet (kun en liten prikk). Her har jeg flydd til ca. midten i dette flotte øyriket, og zoomet kartet helt ut: Klikk på DENNE linken, for å se bilder jeg selv har tatt i selve spillet (anbefales!!) Velkommen til "San Esperito" en enorm Sør-Amerikansk øystat, som bader i herlig sollys. Mil på mil med sandstrender, jepper på svingete småveier, båter på vannet, fly og helikopter i lufta - og en superhelt (deg ja!) som skal gjøre den store forskjellen. Dette spillet blir du ikke ferdig med på en helg eller to! Spillet er faktisk svensk-utviklet, og har kommet både til PC, XBOX360, PS2 - mine erfaringer og omtaler er kun fra PC-versjonen. Grafikken er noe av det råeste jeg har sett, vannet er like herlig som i Far Cry/HL2-serien og fra Ship Simulator. Skyer, solnedgang, mygg, flyer, fugler, gress, palmer, alt er UTROLIG detaljert og meget skarpt! Å gå tilbake til GTA:SA blir faktisk en nedtur, når man blir vant med denne grafikken (og jeg er en svoren GTA-tilhenger!). En seiltur i havområdene som omkranser øyene, i solnedgang eller soloppgang - som farger himmelen og havet rosa og rødt. Skyene som hele tiden beveger seg, dynamisk vær - alt fra sol - overskyet - til pøsende regnvær. I tillegg til dynamisk vær er det også dag og natt på øya. På natten "forvandler" landskapet seg dramtisk, og månen lyser tidvis opp det enorme området - fyrtårnene lyser opp osv osv. Den nydelige grafikken, og den svært passende musikken - gjør stemingen til noe man svært sjelden opplever i et spill. Du spiller en tøff og hardbarket CIA-agent, som hopper ut fra et fly i fallskjerm - og lander på en av øyene som utgjør dette "tropiske paradiset". Vel, området er som sagt enormt - og består av en mengde øyer. De fleste er tilknyttet hverandre og hovedøyene, med broer. Noen er frittstående, og de fleste har egen flyplass/havn osv. Oppdraget ditt er å styrte regjeringen i "San Esperito", og i tillegg til mye politi og militære i dette øyriket (som forsåvidt skaper nok problemer), er det i tillegg flere ulike fraksjoner - og alle drar i hver sin retning. Og man kommer ofte midt i skuddlinjen, mens de plaffer ned hverandre. De fleste av dem, er heller ikke særlig gjestmilde mot utlendinger (som karakteren man spiller). Så ikke regn med noen "velkomstkomitee" når du lander på øya. De andre karakterene på øya (og alt av biler/båter osv.) er av en noe smartere AI-generasjon enn man er vant til på de fleste spill, her ser man personer krangle, snakke med hverandre, skyte/nedslakte hverandre, kollisjoner, biler og fly som eksploderer, små og store skyteepisoder mellom folk/grupper. Personer som fisker på kaia osv osv.. Du kan velge å følge oppdragene/missions som en annen fanatiker, eller du kan innimellom lagre - og farte rundt på egenhånd! Her kan man "låne" (ok: stjele!) alt fra biler, varebiler, lastebiler, busser, mopeder, rå motorsykler. Eller hva med noe på havet i stedet? Her finner man små "nusselige" fiskebåter, vanlig robåter, div. motorbåter, rå speedbåter, seilbåter, tom. vannscootere. Oppdragene skiller seg mellom "hovedoppdragene" (for å styrte dikaturet på øyriket), i tillegg til plenty av "side-missions", oppdrag for å "bedre" relasjonene til noen av de mange fraksjonene (opposisjonsstyrker og militante grupper). Etterhvert som man tjener opp "bedre forhold" til flere av disse, får man tilgang til flere godsaker; som f.eks. nye "safehouses", nyere og kraftigere våpen, og bedre kjøretøy osv. Nevnte jeg at det finnes plenty med fly her? Ikke nok med det, det finnes også en mengde flyplasser - alt fra små striper, til en svær "hovedflyplass" på en av de største øyene. At fartøy i luften, finnes alt fra: mange ulike helikoptre (i tillegg til kamp/militær-helikoptre), små og større propellfly, svære "Hercules"-lignende fraktefly, og lekre "business-jets" som går fffort! Det finnes også militære "F-18" lignende kamp/jager-fly på øya, disse har jeg ikke fått "lånt" enda - men det finnes plenty med både synlige (og mere skjulte) militærområder spredt rundt på kartet (om du blir populær, hvis du kommer deg inn der? hva tror du?) Hva med å låne et fly på nærmeste flyplass/flystripe, og hoppe ut av flyet i max. høyde - utløse fallskjermen og beundre grafikken og de forskjellige øyene! Den eneste "fornuftige" måten å oppdage hele det enorme øyriket på, er egentlig å fly - eller ta en av de raske cabincruiserene på vannet; gi full pinne, og bli helt målløs over det enorme området; som spenner fra store havområder, herlige innbydende strender (hvor man ser skjær og steiner i grunna), tykke og frodige jungler, landbruksområder, høye og ugjestmilde fjellområder, små og store byer, div. landsbyer. Hele området er dekket med forskjellig bebyggelse, "safehouse's" der du kan fylle på med kuler og krutt (og skifte til andre våpen), evt. plassere rå biler eller andre kjøretøy i garasjen på området, og ikke minst: LAGRE (save game ja!). Spillet krever minimum Pentium-4 med med 1.4 GHz CPU (evt. Athlon XP), og minst 512 MB RAM (men 1 GB RAM er klart å anbefale!). I tillegg krever den 3-D kort med minst 64MB RAM, men her snakker vi et reelt minimum på minst 128MB og gjerne 256 hvis du har! Dog finnes det flere muligheter til å "stille ned" grafikken og detaljer, selv på det laveste nivået - er grafikken og oppløsning på teksturene faktisk mye bedre enn på de nyeste GTA-spillene. Men det er ingen tvil om, at spillet gjør seg best visuellt - på de høyeste innstillingene. Dog kan det være smart, å slå av slike "fancy" funksjoner som "varmebølger" / "Video motion blur" og "Post effects" - disse kan fort kreve en del, og grafikken ser like bra ut uten (og ofte bedre å spille, med disse funksjonene av). Spillet tar ved full installering, ca. 8 GB! Den anbefalte aldersmerkingen er 16 år og oppover. Spillet inneholder alt fra blodsprut (nok til å "fø" blodbanken ut dette året og vel så det!), litt små-seksuelle scener/temaer, vold selvsagt (alt fra skyting, slåsskamper, og til uttalige "drive-by's" og en del "oj sann, der var jeg så uheldig å kjøre på deg gitt, gjør det også en gang ekstra - sånn for sikkerhetsskyld!), og visstnok noen hentydninger til narkotika (ikke sett dette selv enda) Spillet ble sluppet i Sept./Oktober i fjor, og er godt tilgjengelig i Norge og via netthandel osv. Utvikler er svenske "Avalanche Software" mens utgiver er ikke ukjente "Eidos Interactive". Du kan få tak i dette spillet for så lite som Kr: 2-300 (latterlig mye for pengene), og opp til underkant av Kr: 400 på de dyreste stedene. Spillet blir levert på én stk. DVD. (Og hvis du allerede har gjennomført dette spillet, kan du trøste deg med - at spillet ble en såpass stor "hit", at en oppfølger allerede er under produksjon.. yii-haa..) I oppfølgeren spiller du fortsatt CIA-agenten Rico Rodriguez, men handlingen foregår denne gangen primært i en storby, også oppfølgeren vil slippes til både: PC, XBOX360 og PS3. Klikk på DENNE linken, for å se bilder jeg selv har tatt i selve spillet (anbefales!!) Info og bilder m.m fra Gamer.no om spillet "Just Cause"... Demoversjon av spillet "Just Cause" fra norsk server (NB: 543MB)... Den offisielle (Engelske) hjemmesiden for spillet "Just Cause"... Skal du kjøpe bare ETT spill (til) i år, så kjøp for guds skyld dette!! Legg gjerne inn kommentar, eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Dette spillet kan jeg like, om det ikke er noen monstre o.l i spillet. Er noe av det verste jeg vet i spill. My kulere å drepe mennesker :cool: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Litt ekstra tilleggsinfo her: Spillet er fullstendig åpent, her kan du gjøre alle missions på din "egen" måte hvis du vil - eller ta en "pause" og finne på andre ting innimellom. Arealet i spillet er på ca. 250.000 "US" mål (acres), og er det STØRSTE som noen gang har vært tilgjengelig i et spill!! Man kan gjøre en rekke ulike "stunts", hoppe fra det ene kjøretøyet til det andre, paraseiling, hoppe i fallskjerm, basehopping, dykking/svømming, hoppe ut av bil i fart osv osv. Det største utvalget av: bil/båter/fly som noen gang har vært i et spill, over 100 forskjellige variasjoner/typer. Grafikkmotoren: "The Avalanche Engine" laget for dette spillet, genererer landskap som er enorme, vakre, og med et utrolig detaljenivå - samtidig som den er rask med å laste inn elementer! Mange forskjellige oppdrag, selve "hovedoppdragene" (story missions), ekstra-oppdrag (side missions), bonus-oppdrag, og masse skjulte bonuser og overraskelser. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Olaf: ikke et eneste "monster" Olaf! I hvert fall ikke "utenomjordiske", kun "monster" representert ved mennesker - som f.eks.: militante personer/grupper, viktige personer, baroner, osv osv. Siter
Geir G Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Enig med Olaf, der ja! Høres vanvittig kult ut, skal se om jeg får tak i det iløpet av uken! :grin: Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Har hørt at spillet er ganske kurrant, men jeg har ikke hatt tid til å prøve det selv enda, ser ut til at det blir en stund til jeg får tid også, nå som "Lord of the Rings: Online" har kommet ut, men "Just Cause" står på listen over spill som skal prøves en gang. Siter
Martin Meyer Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Har dette spillet og jeg må si meg enig med Lars. Kjempemorsomt spill med en hinsides grafikk. Jeg var sikker på at det kom til å ta knekken på maskinen min, men det flyter ganske fint. Lars glemte også å nevne (eller er det bare jeg som er blind?) det jeg synes er noe av det morsomste i spillet. Nemlig fallskjermen. Den kan du finne på mye rart med. Den er litt urealistisk med tanke på at du kan løse den ut 10 meter over bakken og overleve, men så er ikke dette en sim heller. Litt uti spillet får du en grappeling gun som gjør at du kan hekte deg på f.eks. biler. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Ja dette spillet har hatt faktisk hatt liggende en stund selv, og ble nesten lettere "sjokkert" når jeg oppdaget hvor bra det var - og at jeg ikke hadde installert dette tidligere. Et annet spill som også skal være en slags "GTA-klone" er spillet: "The Saints Row" (eller bare "Saint's Row") men denne har visstnok kun kommet til spillkonsoller. Den svenske gruppen som står bak "Just Cause" har innrømmet, at de selv har vært fasinert av GTA-serien - og prøver ikke å skjule i spillet, at mye er en nesten ren "blå-kopi" av spillet. Men dog er spillet så mye mye mer enn dette, men at spillet er inspirert fra GTA-serien er det ingen tvil om! Martin: fallskjermen er nok nevnt ja, både en eller to ganger! Men dette med at man kan feste den til biler har jeg ikke nevnt, er nok plenty med ting - som jeg ikke har tenkt på "i farten". Bare kom med andre tips, dersom du ser jeg har glemt noen viktig/essensiellt!! (Skal jeg nevne EN ting som er minus, må det være at man nesten er udødelig - i tillegg er det plenty av "power-ups/health" liggende på diverse "safe-houses". Man skal være utrolig klønete, for å bli drept - DET er i alle fall sikkert) Må også nevne en ting ekstra: biler og motorsykler osv. reagerer noe mer "realistisk" enn tidligere. Presser man kjøretøyene til ytterpunktene, vil du få skrens/spinne osv. Kjører man på en sten med motorsykkel osv, så "farer" man av motorsykkelen over styret osv. alltid like morsomt!! :grin: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Jeg kjøpte det tidligere i vår, og spurte vl her på forumet om noen andre hadde prøvd - responsen var vel heller laber, selv om entusiasmen fra min side var på topp. Helt til jeg fant ut at spillet a) ikke støtter widescreen b) er et helvete å få skjermkortet til å ville antialiase c) grafikken og effektene er glorete og blir bare en smørje hvis du sammenligner det med GTA (VELDIG masse blooming og sånn dilldall som jeg syns går langt over det jeg syns er spiselig - det er valg for å slå det av i innstillingene for spillet, men da tryner hele maskina når jeg starter spillet :crazy: ) Se på screenshotene i forumet og de andre som ble linka til. MYE blooming! d) jeg syns kontrollene var utrolig kjipe å venne seg til, og jeg har ennå ikke gjort det. Biler, fly, helikopter, båter osv er utrooooooolig kantete i måten de navigeres på! Fy søren for noe herk! Er en tilvenningssak, men du verden.. Er da måte på. e) veldig veldig mye repeterer seg. Syns det er i overkant mye repetisjon vs. f.eks. GTA, men akk.. De er gode på å lage landskap og en troverdig natur - det skal de ha En del bugs som f.eks. når jeg står på kanten på noen klipper, kommer et politifly eller helikopter forbi - da får jeg plutselig en hjelpetekst som sier noe om å kunne slenge seg på objektet, selv om det er langt fra meg. Et tastetrykk, så henger jeg på slep, og kan kaste meg inn i det flyvende objektet for så å kaste ut piloten og fly det helt selv! Realismen er ikke på topp hele tiden.. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 b) er et helvete å få skjermkortet til å ville antialiase c) grafikken og effektene er glorete og blir bare en smørje hvis du sammenligner det med GTA (VELDIG masse blooming og sånn dilldall som jeg syns går langt over det jeg syns er spiselig - det er valg for å slå det av i innstillingene for spillet' date=' men da tryner hele maskina når jeg starter spillet :crazy: ) d) jeg syns kontrollene var utrolig kjipe å venne seg til, og jeg har ennå ikke gjort det.[/quote'] Synd at du har disse problemene, her fungerer det meget fint. Har lekt meg fram og tilbake med innstillingene, og funnet en meget bra kombinasjon - og spillet har ikke kræsjet en eneste gang (enda så mye, jeg har gått fram og tilbake med grafikk-innstillingene). Blooming er det bare å skru av, da blir det også skarpere - og dette funker helt fint som sagt hos meg! Mh.t. kontrollene, bruker jeg selv kun mus/tastatur - og forandret det meste av tastekombinasjoner. Selv har jeg ikke noen problemer, med å gå direkte fra f.eks. GTA til dette. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Noe som kanskje kan være avgjørende med mine problemer vs. at du ikke har hatt problemer med grafikken og det hele - kjøpte du det standalone eller via Steam? Da jeg kjøpte det var det en 20% avslag-kampanje, så jeg klaska til.. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Skrevet 6. mai 2007 Jeg kjøpte "ordinær" retail-pakke, spillet er på én stk. DVD-plate. Prøver å unngå slike Steam-løsninger o.l. metoder, men skjønner godt at du falt for fristelsen - når det var 20% rabatt osv. Selv kjøpte jeg spillet for ca Kr: 275.- så jeg synes ikke den prisen var så ille heller! Siter
David Gabrielsen Skrevet 8. mai 2007 Skrevet 8. mai 2007 spillet er greit, men dette trekker totalinntrykket ned for meg: -man tåler alt for mye, og det er ALT FOR MANGE FIENDER. Skulle vært NULL problem og fiksa dette ved at man tålte adskillig mindre og redusert antall fiender. -man kan ikke lagre når man vil, herregud; hvor vanskelig er det å fikse dette til PC-versjonen?? Bare meningsløst å ikke ha muligheten til dette. har ikke spilt det på en stund, og spilte det relativt kort pga disse feilene. Får ta det opp igjen og prøve litt mer.. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Skrevet 9. mai 2007 -man kan ikke lagre når man vil' date=' herregud; hvor vanskelig er det å fikse dette til PC-versjonen?? Bare meningsløst å ikke ha muligheten til dette.[/quote'] Tja.. det blir vel egentlig en vanesak? Er mange spill, også til PC - hvor man ikke kan lagre hvor man vil. Bl.a. flere av GTA-spillene (de nyeste), og dette kan være både positivt og negativt. Selv om jeg nok også selv foretrekker, å kunne lagre akkurat når jeg selv vil - er jo dette noe som også kan øke "vanskelighetsgraden" noe, siden man må komme seg til et "safehouse" for lagre spillet osv. Spillet hadde jo blitt ENDA lettere egentlig, hvis man kunne "save game" når man selv ville.. Ellers irriterer jeg meg ofte over disse helikoptrene, skyter de ned - så ofte jeg kan.. :cool: Siter
Audun Braastad Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 spillet er greit' date=' men dette trekker totalinntrykket ned for meg: -man tåler alt for mye, og det er ALT FOR MANGE FIENDER. Skulle vært NULL problem og fiksa dette ved at man tålte adskillig mindre og redusert antall fiender. -man kan ikke lagre når man vil, herregud; hvor vanskelig er det å fikse dette til PC-versjonen?? Bare meningsløst å ikke ha muligheten til dette. [/quote'] Er enig i disse punktene. Jeg kan jo stå rolig i flere sekunder og bli skutt på uten at det gjør særlig mye med helsa mi. Og så syns jeg spillet kunne auto-lagre etter hvert "delmål" man klarer. Regner med at det er fordi jeg bare har demoen jeg må starte på nytt hver gang jeg starter spillet? Er ikke alltid jeg rekker og gjøre alle 4 delmålene før jeg må gå fra laptopen. Men ellers liker jeg at man er så fri til å bevege seg hvor man vil i dette spillet, fin grafikk også. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 Ja.. Hadde skyene i Just Cause kunne brukes i FSX, hadde det gjort vanvittige underverker. Og ikke minst med tanke på vegetasjonen og vannet! Når jeg fly rundt omkring, og ser meg rundt omkring, høyt som lavt, er skyene helt fantastiske! De ser realistiske ut, dog med en tegnefilm-look som man forventer å se i Disney-filmer. Helt utrolig flott!! Siter
David Gabrielsen Skrevet 9. mai 2007 Skrevet 9. mai 2007 jeg ser for meg et utrolig morsomt potensial med dette spillet som utgangspunkt. Se for dere en mod hvor du skal jobbe som yrkespilot i dette universet. Et karriærebassert spill med mange forskjellige oppdrag og en langt mer realistisk flymodell hvor du sitter inni cockpit med klikkbare knapper, etc. Noe alla Search and Rescue 4. Man må selvfølgelig starte fra bånn av, hvor man kan utvide sin lisens til å fly helikopter, jets, etc., etc. etter hvert. Hadde vært drømmespillet om implementert på riktig måte. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Tok opp litt video nå i sted bare for å vise den magiske grafikken in action. Dere får ha meg unnskyldt for hard komprimering, og håper dere likevel får et lite inntrykk av det! http://www.olahaldor.net/shite/justcausevideo.mov - 15.5mb Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Kan forøvrig si at jeg greide å knekke komprimeringen til musikken i spillet - og den er helt utrolig digg! Annerledes, urban og rocka med en saftig smak av salsa og symfoniorkester! Helt rått!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.