Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanvittig flink kar, det der :)

Ser at han la ekstra vekt på Peterskirken.

Den ser ikke høy ut utenfra, men fy faen den er høy!

Helt sykt bra utsikt fra toppen :)

Denne fyren har jo fotografisk minne jo, han er jo et levende kamera!

Skrevet

Imponerendes ja.

Så et program på Discovery channel for noen måneder siden om samme mannen. Da tegnet han London.

Man skal ikke undervurdere autister.

Har vært borti noen før. De husker ting ekstremt godt.

Var en mann i Kristiansund som vi kalte "klokke-Arthur". Han spurte alle om hva slags klokke de hadde. Neste gang du traff han, så fortalte han deg hva slags klokke du hadde. Selv om det var flere uker siden du snakket med han sist.

:)

Skrevet
Man skal ikke undervurdere autister.

Har vært borti noen før. De husker ting ekstremt godt.

Visse ting husker de ekstremt godt ja, mens andre ting kan være glemt i løpet av et øyeblikk. Det er ganske fascinerende hvordan noen kan være et geni på et område, mens de nærmest er tilbakestående på andre områder.

Skrevet
Vel noen former av autisme kan virkelig imponere' date=' mens andre som f.eks asberger syndrom imponerer ikke i det hele tatt.[/quote']

Nei vel. Lyst til å utdype hvorfor nettopp Asperger syndrom ikke "imponerer"?

Skrevet

Asperger syndrom er en funksjonshemming hos personer som i utgangspunktet er normalt begavet, men kan ha følgende funksjonsvansker:

* Begrenset evne til sosial omgang, særlig med jenvnaldrende.

* Vansker med å oppfatte sosiale spilleregler, normer og andre forventninger.

* Spesielle og begrensede interresser.

* Uvilje mot endring i omgivelser og rutiner.

* Kommunikasjonsproblemer og forståelsesvansker som for eksempel vansker med å lese og forstå mimikk og kroppsspråk.

* Ujevn evneprofil som gjør det vanskelig for omgivelsene å avgjøre hva personen klarer.

* Asperger syndrom er en diagnose innen autismespekteret.

Jeg er også spent på å høre svaret..

Skrevet

Fordi jeg lever med det til daglig i form av en liten gutt på 10år som har denne diagnosen i tillegg til ADHD som sekundær diagnose.

Jeg synes det ikke er noe imponerende med dette syndromet og om ikke annet vil jeg si det er rett og slett slitsomt og psykisk vanskelig. Utfordrende og krevende til tider. Og finne små ting som imponerer i det ene øyeblikket mens samme ting i andre øyeblikk virker totalt motsatt, ja det er ikke alltid like greit.

Så nei, ikke noe med asberger syndrom imponerer meg slik mannen i filmen med den type autisme.

Autisme spekteret er langt, bredt og til tider veldig inviklet og stort med mange forskjellige former.

Men skal jeg plukke ut noe imponerende med Asberger syndrom, så må det være alle de foreldrene som til dagelig lever med dette og lærer å takle det på godt og vondt.

Ja jeg blir imponert over autister og dets evner, men likevel vet jeg også hva som ikke imponerer...

Vel dette ble litt personlig, men håper jeg klarte å forklare meg uten at noen nå missforstår hva jeg prøver å si.

Erfaringsmessig skjer dette ofte :)

Skrevet

Jeg forstår hva du mener nå, Tom. :)

Men, siden autismespekteret er langt, bredt og til tider veldig innviklet som du selv nevner, skjer det samme med diagnosene. Så selv om det tilfellet du lever med til daglig er slik det er, er det ikke nødvendigvis slik for andre med Asperger syndrom.

Jeg kjenner f.eks. en med denne diagnosen som fungerer ganske dårlig sosialt, men har en helt utrolig hukommelse når det kommer til hva han leser.

Skrevet

Jeg kjenner f.eks. en med denne diagnosen som fungerer ganske dårlig sosialt, men har en helt utrolig hukommelse når det kommer til hva han leser.

Hukommelse er et kjent begrep når det gjelder autisme og Asberger syndrom er ikke ulikt. De kan som regel ha meget god hukommelse og til tider er dette både imponerende og skremmende.. Imponerende i den form at dem husker ting som vi normalt ikke husker og detaljer svært godt. Så godt at jeg flere ganger har klødd meg i hode og tenkt tanken at dette kan vel ikke stemme, men tørr ikke å motsi det da jeg personlig ikke husker det selv.

Men så er Asberger ulikt andre former for autisme ved at når hukommelsen er på topp, så er korttids hukommelsen og konsentrasjon like 0 og barne/personen er og kan oppfattes som treg eller uvillig..

En person med Asberger syndrom er ikke sosial da den personen har null evne til å sette seg inn andres følelser, sine egne følelser og tolke ansiktsuttrykk.

Værst er det at en diagnosefri person ikke klarer å se om noen har Asberger Syndrom bare ved å se på han eller være sammen med han over lang tid uten å få vite at den personen har Asberger syndrom.

Derfor er diagnosen vanskelig å stille

Skrevet

Værst er det at en diagnosefri person ikke klarer å se om noen har Asberger Syndrom bare ved å se på han eller være sammen med han over lang tid uten å få vite at den personen har Asberger syndrom.

Tja... gikk på skole med en som var litt "anderledes". I begynnelsen tenkte vi at han bare var en litt spesiell, men normal gutt. Etter noen år merket jeg at ting ikke utviklet seg like normalt som ved oss andre. "Visste" i mange år at han var autist og hadde asperger, før han sa det selv. Så jeg tror at du kan se på folk at dem har asperger hvis du omgås dem regelmessig.

Skrevet

Du gjør nok det over lang tid ja.

Som du selv sa

I begynnelsen tenkte vi at han bare var en litt spesiell, men normal gutt. Etter noen år merket jeg at ting ikke utviklet seg like normalt som ved oss andre.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...