Skrevet 3. mai 2007 17 år Heisann! Sitter å jobber med Excell, og har i den annledning et spørsmål jeg ikke helt får til. Jeg bruker "rullegardinkopiering", men jeg trenger å låse en av faktorene i stykket. I mitt eksempel: Jeg har formelen "=C11*D13", og skal rullegardinkopiere denne nedover slik at jeg får formlene: =C12*D13, =C13*D13, =C14*D13, =C15*D13 osv. Problemet mitt er at når jeg "drar cellene" nedover får jeg formlene: =C12*D14, =C13*D15, =C14*D16, =C15*D17 (begge faktorene forandrer seg!) Noen som kan hjelpe meg med å låse den siste cellen/faktoren i stykket?
Skrevet 3. mai 2007 17 år Forfatter Fant svaret, etter et litt leting i skoleboken. Har lett lenge på internet... Hvis noen skulle slite med det samme, så er løsningen å skirve et '$' tegn forran de radene og kolonnene du vil fryse.... I mitt tilfellet var det: =C6*$D$13
Skrevet 3. mai 2007 17 år Du kan også bruke F4 til å skifte mellom dei forskjellige alternativa. =D4 - =$D4 - =D$4 - =$D$4
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.