Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I håp om at det er noen språkdyktige nord-trøndere her så legger jeg ut denne frasen som min kjære og hennes søster har sendt meg, for og se om jeg skjønner noe av det.

husji nessi lælli frest

Husji skal etter det jeg vet bety noe i retning alvorlig. Lælli betyr artig, men resten har jeg ikke peiling på.

Noen forslag?

EDIT:

Jeg fikk svaret:

husji = Avorlig

nessi = Mye

lælli = Artig

frest = Morro

Skrevet

Det går ikke an å skrive bondsk nordtrøndersk. Jeg har en kompis fra en dal øst for Verdal, og talemålet hans kan best beskrives som grynting. Helt umulig å skjønne hva han sier til tider.

Skrevet

nessi eller næssi som jeg tror du mener betyr vel neset. f.eks: Høtta står utpå næssi.

husji ja. fryktelig/veldig vil jeg tro. brukes slik: håopa ingen hi husji ilt i kroppen.

Så kan du spekulere litt mer på hva denne setningen betyr:

d væks kjeilla bua tuttjling atta-i ej kallj vettlj

hilsen

Nordmøring med 50% nord-trønderblod. :)

Skrevet

Bor i Inderøy selv. Men har en Heimdal-Stjørdal dialekt.

Her sier de f.eks: Æ må få tatt ne båggån på tatji! Å æ må lægg denj på benntji!

Oversatt: Jeg må ta ned buen på taket! Å jeg må legge den på benken!

Men de ordene dine var vanskelige!

Men husji lælli brukes for å gi "forsterkelse" på et ord!

"Husji lælli for et vær"

"fy flate for et vær"

Mer vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har en teroi om at de fleste trøndere bare finner på ord og lager sin egen dialekt :-)

Anyway så har jeg funnet ut at husji nessi lælli frest er en frase som brukes om at noe er bra, gøy, festlig eller noe i den duren. Driver og forsker litt på det (ja, jeg har lite og gjøre på i dag siden jeg ligger syk)

Skrevet

Ka med at vi alle brukeran her inne finn en dag kor vi alle sammen skriv på dialekta våres, så ser vi kor artig det hadde blidd? ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...