T. Paulsen Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Allergi... Alle vet nok hva jeg snakker om. Dagen før melder de stor spredning av pollen. Du våkner dagen etter, går ut og etter 20 minutter vil ikke kroppen fungere lenger. Alt tetter seg og øynene renner som en foss. For meg virker det som at flere og flere får allergi hvert eneste år. Jeg sitter hjemme nå med en betennelse i bihulene som er såpass vill at jeg kan forveksles med en som har vært i slåsskamp og fått ikke bare 1 på trynet, men flere. Jeg har vært imellom disse sesongene før, men akkurat nå er det virkelig ille synes jeg. Her inatt våknet jeg opp av en stort press i nesa og under øynene. Jeg reiser meg opp og plutselig er det akkurat som det smeller. 2 sekunder senere renner blodet utover hele.. Hvordan kan det ha seg at flere og flere blir dette hvert eneste år tror du? Synes du starten på pollensesongen er værre nå enn før? Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Det er sikkert pga. Global oppvarming... Siter
Andreas F Berger Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Tja, det første kan jeg nok ikke svare på. Jeg synes ikke det har blitt så mye verre. Siter
Toril Madsen Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Jeg syntes fler og fler får det, merker det godt på jobben at alle går rundt og tror de er forkjølet, mye nysing og harking og gniing i øynene. Det hjeler kraftig med medisiner, selv de enkle man får uten resept på apoteket, jeg ta de selv. Da jeg var barn..... i forrige århundre så var det nesten ingen som hadde allergi, det var så få at man kunne ramse de opp, nå er det motsatt. En annen ting er at med varmere klima så begynner det tidligere og varer lengere, de som reagerer mest begynte å merke det for noen måneder siden. Varmere og tørrere vær gir også mer svevestøv som gjør saken verre. Så lenge alt er snedekket eller det regner masse så er luften mye renere. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Er heldigvis ikke allergisk mot noe selv, men jeg er enig i at det virker som om det er flere og flere som blir allergiske...kjenner snart ingen andre som ikke er allergiske mot noe. Hadde forøvrig bihulebetennelse selv, rett før jul i fjor, så det missunner jeg deg ikke Tom Arne. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Det er rett og slett fordi mye av maten vi spiser er usunn. Det er lettere å ta seg en burger enn å lage seg skikkelig middag hjemme. Det gjør at vi ikke får i oss nok vitaminer som vi burde. Dermed bygger vi ikke opp immunforsvaret. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Skjønner ikke hvordan det er mulig, men jeg har ok fysisk form, nesten aldri syk og har ingen allergier. Det til tross for at jeg aldri trener eller spiser spesielt sunt. Skulle ikke forundre meg om alle slemme sykdommer og drit angriper meg på en gang om noen år:P Siter
Gjest Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Var ute for noen dager siden når solen begynnte og komme osv, så kjente jeg det begynnte og renne fra øynene osv, gikk jeg inn det le litt bedre og dagen etter når jeg våknet var jeg SYKT hoven under høyre øyet, var veldig rødt innpå øyehviten og, men det virker som at det har gått oevr igjen. Men det var et H! Siter
Ivar Hestnes Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 Tror faktisk at det blir flere og flere som får problemer med dette av den enkle grunn at foreldre er mindre og mindre utendørs med sine barn under oppveksten. Og ungene skal være rene og pene til enhver tid. Er ikke mange unger som bygger hytte i trærne lenger. Da blir immunforsvaret også dårlig. Ungene sitter jo nesten bare inne og spiller playstation og ser tv. Men jeg mener ikke at alle får allergien pga dette. Noen vil bli allergiske uansett. Siter
Michael A B Skrevet 3. mai 2007 Skrevet 3. mai 2007 For meg virker det som at flere og flere får allergi hvert eneste år. Det er nok veldig sant' date=' og rundt 10% av alle barn har jo astma også nå... Hvordan kan det ha seg at flere og flere blir dette hvert eneste år tror du? Noen ting jeg vil peke på: 1) Alt skal være så sterilt rundt oss, er det rart at immunforsvaret vårt ikke kan skille friend fra fo lenger? La ungene bade i gjørme for pokker, la de spise snø, de døde ikke av det i gamledager... 2) Vi har mange nye materialer og stoffer rundt oss daglig enn det vi hadde for 30+år siden, mange av dem syntetiske, og mange av disse får vi også i oss. Vi vet enda ikke nøyaktig hva de gjør med oss... 3) Foreldre som røyker (før fødsel og under oppvekst) 4) Allergi er også arvelig betinget, når de som har allergi får barn er sjansene store for at også barna har det Synes du starten på pollensesongen er værre nå enn før? Nå har den heldigvis ikke startet for fullt her oppe i barteland enda, men jeg har nå merket det en stund. Men at det er verre enn før? Njei, for min del kommer det veldig an på hvordan sesongen er, hvor fort det blir varmt, hvor varmt det er, hvor mye det regner, osv. For meg har det gått litt i berg og dalbane opp gjennom årene, alt fra at jeg har fungert noenlunde bra, til at jeg har slitt med å gå rolig på flat mark pga pusteproblemer. Så nei, er ikke verre nå enn før, det varierer mye. Gleder meg til dagen da det kommer allergimedisiner uten bivirkninger. Siter
AMO Skrevet 4. mai 2007 Skrevet 4. mai 2007 Det kan jo ha noe med at flere og flere får astma påvist? Hver femte tiåring får diagnosen som tilsier at de har astma, kanskje det kan ha noe med det å gjøre også? Siter
T. Paulsen Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Skrevet 4. mai 2007 I går fikk jeg noen nye medisiner utskrevet ifra legen. Startet på dem med engang. Føler meg som et nytt menneske nå.. Siter
Geir Teigo Skrevet 4. mai 2007 Skrevet 4. mai 2007 I går fikk jeg noen nye medisiner utskrevet ifra legen. Startet på dem med engang. Føler meg som et nytt menneske nå.. snufs snufs... Grattulerer med dagen Tom Arne!!! Hipp hipp Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 5. mai 2007 Skrevet 5. mai 2007 Pollen må jo være noe dritt for alergiske folk som er ekte trøndere og såpass trofaste til sine tradisjoner at de lar barten få være der. Pollen må jo sitte fast i barten og stadig frigi små mengder når han puster inn også innendørs? Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Jeg reagerer veldig lite på dette, men andre jeg kjenner blir helt satt ut av drift :crazy: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.