Skrevet 29. april 2007 17 år Utløste kollisjonsalarm Plutselig ising Måtte vente i lufta Hendelsen fant sted i grålysningen 15. desember 2005, mens Trondheim Lufthavn Værnes var stengt på grunn av snøbrøyting. Fire ankommende fly befant seg i luftrommet, og tre av disse ble beordret av Værnes innflygingskontroll til å holde seg i spesifiserte ventemønster. Både Norwegian-flyet og SAS Braathens-flyet, som begge kom inn fra Oslo Lufthavn Gardermoen, ble dirigert til å fly i et ventemønster over Flornes, øst i Stjørdalen. Norwegian-flyet skulle legge seg i 6.000 fots høyde og SAS Braathens-flyet i flygenivå 90, en høyde som tilsvarte litt over 8.000 fot. Så det i trønderavisa idag... Har det vært oppe før?
Skrevet 29. april 2007 17 år Var jo ikke akkurat "nytt" det der når hendelsen skjedde i 2005. Særlig alvorlig er det vell heller ikke...
Skrevet 29. april 2007 17 år Nytt og nytt: Rapporten fra flyhavarikommisjonen om hendelsen er ny. Og det er rapporten vi ber folk vente på når spekulasjoner om uhell og hendelser går over støvelskaftene, er det ikke?
Skrevet 29. april 2007 17 år Er jo ikke det det står heller da. Det står at FL90 tilsvarer en høyde på litt over 8000 fot, noe som stemmer. Du har jo selv sitert det du svarer på. Kanskje en ide å lese hva du siterer og svarer på før du åpner brødboksen ?
Skrevet 29. april 2007 17 år Var jo ikke akkurat "nytt" det der når hendelsen skjedde i 2005. Særlig alvorlig er det vell heller ikke... Konklusjonen er jo ny, den er akkurat publisert. Hendelsen blir klassifisert som en "Større hendelse", det sier vel litt om alvoret, selv om det ikke ble ansett for å være kollisjonsfare. Underskridelse av adskillelsesminima er ikke noe det taes lett på.
Skrevet 29. april 2007 17 år Unnsyld da. Hvorfor ikke skrive at de skulle ligge på 9000 fot med en gang? Fordi det ikke var det dem skulle ? Høres ut som du bør lese litt om høyder, og hva flightlevel (kalt flygenivå på norsk) egentlig er. SAS skulle ligge i FL90, noe dem gjorde, og Norwegian skulle opp til FL80, noe dem desverre ikke gjorde pga. en forglemmelse. Norwegian siktet på 8000 fot, og det går ikke når trykket er lavt og FL90 den dagen tilsvarte ca 8400 fot (har ikke finregnet på det, og ikke gidder jeg heller, 8400 - 8500 er godt nok for meg). Så på meg så virker den fremstillingen helt iorden.
Skrevet 29. april 2007 17 år Fordi det ikke var det dem skulle ? Høres ut som du bør lese litt om høyder, og hva flightlevel (kalt flygenivå på norsk) egentlig er. Someone's grumpy?
Skrevet 30. april 2007 17 år Neida, men det blir i mine øyne litt feil å plumpe ut med at ting er feilskrevet når det egentlig står ganske korrekt
Skrevet 30. april 2007 17 år Joda, det er greit nok. Men hva ville DU skrevet da for at det ikke skulle bli "teit" skrevet ?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.