Stig Harald Ådland Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 Såg på sånn Formel1-løp på TV2 idag der sa de at disse bilene kan klare 0-200 km/h på [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] 3,8 sekunder [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] , føreren blir da utsatt for en enorm G-kraft, men hvor mye? Siter
Geir Tore Gravdal Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 200 km/t tilsvarer 55,56 m/s. Ved jevn aks fra 0-200 km/t ila 3,8 s, blir akselerasjonen 14,6 m/ss. 1G = 9,81 m/ss Den enorme G-kraften blir da 1,49 Siter
Andreas Sunde Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 Hei Eg veit ikkje kormange G-krefter ein Formel 1 Sjåfør, eller rettare sakt pilot blir utsatt for. Men eg såg på programet "Race" som sender blant anna fra CART serien i USA(Tidligere Indycar, den tilsvarer Formel-1) på Svensk Tv2 her for nogre veker sidan der dei skulle kjøra på ein ny så kalt Super-Oval i Texas. Den bannen var så rask att dei måtte avlyssa løppet pga. att neste alle førerane fekk problemer med synnet(så kalt Tunnelsynn)og problemer med konsentrasjonen, bilane holt ein gjennomsnitt hastighet på den rundt 370 km/t og hadde ein toppfart på over 390 km/t på den 2,5 Mile lange ovalen. Dei blei utsatt for over 4 G i svinganne så det seier litt, på ein slik banne kjørrer dei me gassen i bånn heile neste heile tida [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Helsing LN-AGS Siter
Magne Mæhre Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Andreas Sunde: bilane holt ein gjennomsnitt hastighet på den rundt 370 km/t og hadde ein toppfart på over 390 km/t på den 2,5 Mile lange ovalen. Dei blei utsatt for over 4 G i svinganne så det seier litt, på ein slik banne kjørrer dei me gassen i bånn heile neste heile tida [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vi kan jo regne litt på det også [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] For enkelhets skyld ser vi på svingen som en del av en sirkel, der radius er 'r' (avstanden fra veibanen i "sirkelen", og inn til et tenkt senterpunkt). Sentripetalaksellerasjonen a=v^2 / r, der v er hastigheten til kjøretøyet. 1G er det samme som en aksellerasjon på 9.8m/s^2, noe som igjen betyr at 4G er omtrent 39m/s^2. Vi kan anta en sving med tenkt radius på 50m (jeg gjetter på at det er omtrent det en sving er i Formel 1?). Vi finner da den hastigheten som vil tilsvare 4G i en slik sving: v = sqrt (39 * 50) = 44 m/s, som tilsvarer ca. 160km/h. Det er altså ikke helt usannsynlig at 4G kan oppleves. --Magne Siter
Gjest Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 det er også blitt sagt på tv2 at disse formel 1 bilene med maks bremsekraft kun bruker 50-70 m bremselengde fra 200-0 km/t. er dette fysisk mulig? hvilken g-kraft? I 200 km/t har bilene så mye downforce at de i teorien kunne kjørt oppned i tunellene, hvem som vil prøve det er en annen sak. kunne kanskje vert en fin måte og ta en forbikjøring på [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] erlend fly og formel 1 entusiast. Siter
Magne Mæhre Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av erlend namdal: det er også blitt sagt på tv2 at disse formel 1 bilene med maks bremsekraft kun bruker 50-70 m bremselengde fra 200-0 km/t. er dette fysisk mulig? hvilken g-kraft? Du kan jo slå opp i en hvilken som helst fysikkbok. Eksempelet burde komme på en av de 20 første sidene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Kort fortalt: Aksellerasjonen er kvadratet av hastighetsendringen dividert med strekningen (a=v^2/s). 200km/t tilsvarer ca. 55m/s (SI-enheter er så mye enklere å regne med [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Ved 70 meter bremsestrekning så får vi da ca. 4G, og ved 50 meter så må vi opp i 6G. En ting som kan være verd å nevne er at man bør tenke på retningen av aksellerasjonen. Det man populært kaller positiv og negativ G er den delen av aksellerasjonen som skjer i kroppens lengderetning. Når man kjører bil så er det meste av aksellerasjonen på tvers av lengderetningen (altså fremover eller bakover). I lengderetning er det kun aksellerasjonen fra jordens grav.felt som påvirker, altså +1G. --Magne Siter
Andreas Sunde Skrevet 28. mai 2001 Skrevet 28. mai 2001 Nå må eg seia det att CART og Formel 1 egentlig ikkje kan sammenlignast, ja bilane er neste likke men ein Formel 1 bil kjører kun på Formel 1 baner det er jo kun Monaco GP som er eit gateløp. Mens i CART serien kjører det på mange fleire typer baner slik som Super-Ovaler som er ca. 2,5 Mile lange, TEXAS MOTOR SPEEDWAY, likke i nerhetten av Dallas Fort Worht er eit eksempel på ein slik bane(De berømte løpet Indy 500 går også på ein Super-Oval, men det blir kjørt på av den konkurerene serien til CART som har beholt CART's gamle navn Indy Racing League). Den andre typen oval-baner er også oval baner men de er noko mindere og ikkje altid heil ovale, NAZARETH SPEEDWAY er eit eksempel på ein slik bane. Kategori tre er rette å slett gateløpa(Street Races) slik som LONG BEACH og kan samenligast med Monaco GP. Og tilslutt så har med det me i europa kaller for Formel-baner slik som LAGUNA SECA i California. Så oppsett og ikkje minst farten er ein heilt anna i CART. Eg personlig er mest fan av CART-serien pga. at dei kjører på fleire forsjelige typer baner og dermed er det ikkje altid bare ein eller to førere som alltid vinner + att det er mykje meire Action i form av heftige forbikjøringer og av og til krasj [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Eg synns at Formel 1 liggner mest på avansert kø kjøring. Som sakt i tidligere innlegg her som sender Svensk Tv 2(SVT2) fra CART-serien kvar Torsdag rundt klokka 23:00. Dei sender fra CART pga at det er ein svensk fører(Kenny Brack) som faktisk leder heile serien etter 5 løp(egentlig bare 4 pga at løpet i Texas blei avlyst). Viss du vill ha meire info om CART se her http://www.cart.com"'>http://www.cart.com" TARGET=_blank>http://www.cart.com Helsing LN-AGS or Galis på IRC #Fsnorway [ 28-05-2001: Endret av: Andreas Sunde ] Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 28. mai 2001 Skrevet 28. mai 2001 En F-1 bil kan trekke opptil 3,3 G i de raskeste svingene. D.V.S tre komma tre ganger tyngden til sjaføren sidelengs.... Men er det ikke litt mer interessant å tenke på at en pilot som skytes av et hangarskip trekker ca 4,4 G? (tenk deg øynene dine blir presset inn i hodet ditt med fire ganger sin vekt....) Regnestykke: V^2-Vo^2=2as V^2 er farten rett før flyet er i lufta, V^2 er farten når det står stille (0), a er akselerasjonen og s er strekningen (83m/s)^2 = 2 x a x ca 80 m G=43 43/9.81 = 4,4 g. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [ 28-05-2001: Endret av: Tore Rasch-Olsen ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.