Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Har en idé om å lage et fritt online norsk flyregister, og lurer på om dere har noen tips/innspill på hva som bør være lagret av informasjon, og hva man bør kunne søke på/filtere på osv.

 

Med ordet "fritt" tenker jeg da i wikipedia's ånd, slik at alle har lov til å oppdatere registeret med bilder og informasjon.

 

Kom med innspill her! :)

Skrevet

Eier(e), litt tekniske data (cruise, climb, vekt, range osv.) bilder (både inne og ute) litt historie (viss interessant i alle fall) bare noen ting jeg kom på i farten. ;):) BTW: hadde jo vært fint å ha noe slikt ;)

Skrevet
  • Forfatter

stemmer du spurte om det Olaf, men jeg har ikke hørt noe fra deg i ettertid.

 

Denne siden vil KUN ha norske fly/helikoptere/mikrofly osv BTW.

Jeg må også begrense meg til maks ett bilde pr. fly pga ikke veldig stor serverplass.

 

Takk for innspill Jon!

 

Keep'em coming :)

Skrevet
Keep'em coming :)
OK: Base, leiemulighet/pris (på de som er aktuell for det, kanskje ikke på NAX sine 737er ol. :grin:), produksjons-år, type og fabrikant (*spøk* hvor myke setene er, hvilke matter som ligger i golvet, flysyke-statistikk *spøk*) ;)
Skrevet
  • Forfatter

flott, apropo registreringsnummer, vil det holde og sette av 6 bytes til dette? Jeg tenker på om hvorvidt noen norske millitærfly har lengre registreringsnummer enn 6 tegn..

 

EDIT : Eller kanskje det ikke er så lurt å legge ut data om millitærflyene??

Skrevet

Vet ikke hva man kaller registreringsnummer ifm dette men... For Orions del har man noe som heter Bureau number (BuNo). Det er sekssifret. F.eks. har vi 163296 som er en av fire norske P-3C UIP. Reg? er 3296.

 

Kilde: Borst, Marco PJ & Dubbeldam, Jaap. P-3 Orion volume 2". Nederland: P-3 Orion Research Group.

Skrevet
  • Forfatter

Kan noen av dere svare på et par spørsmål?

1. Gi meg en liste over de forskjellige motortypene som norske fly _kan_ ha

(eks forbrenningsmotor, turbodrevet, etc, etc.)

 

2. Gi meg en liste over de forskjellige flytypene

(eks fast vinge, helikopter, gyrokopter, etc, etc)

Skrevet
leiemulighet/pris (på de som er aktuell for det' date=' kanskje ikke på NAX sine 737er ol. :grin [/quote']

 

Det går vel ann og leie en 733 av NAX også om du betaler godt nok..?? :crazy:

Skrevet
leiemulighet/pris (på de som er aktuell for det' date=' kanskje ikke på NAX sine 737er ol. :grin [/quote']

 

Det går vel ann og leie en 733 av NAX også om du betaler godt nok..?? :crazy:

Jo da, men det er vel ikke aktuellt for så veldig mange så vis noen vil det kan de jo ringe å få prisen ;)
Skrevet

1. Gi meg en liste over de forskjellige motortypene som norske fly _kan_ ha

(eks forbrenningsmotor, turbodrevet, etc, etc.)

 

2. Gi meg en liste over de forskjellige flytypene

(eks fast vinge, helikopter, gyrokopter, etc, etc)

 

1. Stempemmotor, Stjernemotor, Turboviftemotor, Turboprop, Jet, Dieselotor.

 

2. Fixed Wing, Helikopter, Mikrofly, Seilfly, Gyrokopter, Airliner, Småfly(lavvinget/høyvinget), Motorglider.

Skrevet

Stjernemotor er da også en stempelmotor, og dieselmotor kan også være stempelmotor ;)

EDIT: Så har vi jo outrunner-stjernemotorer, blir vel egentlig vanskelig å rangere på den måten.

Jeg foreslår å dele motorkategorien i tre, så man får tre "rullgardiner" etterhverandre.

 

For eksempel;

Single - Piston -100LL

Twin - Turboprop - JetA1

 

Og også en input-box der man kan skrive motornavn, om man vet det. (eks. "Textron Lycoming IO-360 L2A")

 

Skrevet
  • Forfatter

flotte innspill!

 

Erlend, kunne du ha gitt meg alle mulige alternativene i disse tre "rullegardinene"?

 

den første er jo antall motorer, men der ser jeg for meg en inputboks som kun tillater tall, den tredje boksen er vel i og for seg grei, siden der snakker vi vel strengt tatt kun om tre alternativer (100LL, Jet A1 og INGENTING).

 

Men den andre boksen.. klarer du å gi meg en komplett liste? :)

Skrevet

Ikke sikkert at private flyere ønsker å havne i flere register enn høyst nødvendeig. Forøvrig er norsk luftfartsregister tilgjengelig på www.luftfartstilsynet.no

Skrevet
  • Forfatter

vel, vi trenger ikke ha med eiere, hvis dette ikke er tillat. Jeg må innrømme at jeg har lite kunnskap om hva datatilsynet sier om dette.

 

Jeg prøvde å søke etter åpenbare fly i det registeret du henviste til, men fant ingenting.

Skrevet
...siden der snakker vi vel strengt tatt kun om tre alternativer (100LL' date=' Jet A1 og INGENTING).[/quote']

 

MOGAS (92/95/98 Oktan, etc.) da?

 

Forøvrig hører norske gyrokopter inn under mikrofly, og mikrofly deles i fire kategorier (tre-akse, trike, gyrokopter, og hybrid)

Skrevet
takker' date=' men er det noen som kan belyse om hvorvidt et slikt register vil være lovlig iht. datatilsynet? [/quote']

 

Sjekk Lovdata. To utdrag, merk §11, punkt e:

 

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger

 

Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for

 

a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,

b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,

c) å vareta den registrertes vitale interesser,

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,

e) å utøve offentlig myndighet, eller

f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.

 

 

§ 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger

 

Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles

 

a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9,

b) bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet,

c) ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker,

d) er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen, og

e) er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig ut fra formålet med behandlingen, jf. § 27 og § 28.

 

Senere behandling av personopplysningene for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål anses ikke uforenlig med de opprinnelige formålene med innsamlingen av opplysningene, jf. første ledd bokstav c, dersom samfunnets interesse i at behandlingen finner sted, klart overstiger ulempene den kan medføre for den enkelte.

 

 

EDIT: punkt e i §11 er viktig, skal du ha et slikt register, må det holdes kontinuerlig oppdatert...

Skrevet
  • Forfatter

Takk for opplysningene Michelle. Hele konseptet med "wikipedisk ånd" faller jo i grus da, fordi et slikt system vil jo aldri være 100% oppdatert hele tiden.

 

Men hvis vi utelater eier, og kun konsentrerer oss om den norske flyparken, vil disse paragrafene fortsatt gjelde?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …