Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo bare å registrere deg, så ser du fort hva det er.

Facebook is a social utility that connects you with the people around you.

En slags internasjonal blink, på en måte. Bare ikke helt blink, hvis du skjønner :P.

Skrevet

Veldig nærme, Sindre :)

Facebook er et nettsted hvor du registrerer deg med fullt navn. Der kan du legge til folk som en venn, og de må godkjenne at du er en venn for at du skal få se profilen deres. Dette er tilfellet hvis de har en lukket profil, Det er samme prinsipp andre veien. Noen har åpne profiler, dette kan du også se. Likevel er det annerledes enn Blink da du ikke beskriver vennene dine, du bare har muligheten til å nevne hvordan du ble kjent med denne personen.

Du beskriver heller ikke deg selv som en person på profilen din, det er mer et opplegg for å prate med personene og bli kjent med de der inne. Dog er det samme opplegg med grupper og gjestebok og personlige meldinger. Profilen du har kalles en "wall", og her kan du se en oversikt over handlinger vennene dine til enhver tid utfører. Du kan også få mail tilsendt om disse handlingene. Likevel virker det som om det er dette med bilder som er hovedfunksjonen på Facebook da du kan legge ut masse bilder og se på masse bilder av vennene dine, og hvor du kan "tagge" personene på bildene(sette en usynlig firkant rundt et ansikt/person rundt og la den vise navnet til personen inni firkanten på bildet når du holder musepekeren over bildet.

Du kan poke(altså prikke en person med fingeren på ryggen, gi en person en gave eller andre ting også, små interaktive "gadgets" som er hyggelige. Veldig utbredt, og Facebook ekspanderer noe helt hinsides for tiden. Aldri sett et nettsted spre seg så raskt som Facebook gjør. Så godt som "alle" har en profil der inne :)

Skrevet

Veldig lite aktuelt for meg å slenge trynet mitt på nett med fullt navn. Kommer vel bare til å bli oppsøkt av folk man for lengst har fortrengt :P

Fjesbok er jo genialt opplegg, og det ble i liket med andre populære nettjenester, opprettet av en privatperson som begynte i det små :)

Skrevet

Profilen din kan jo lukkes for å bli privat, og du trenger ikke å ha bilde :)

Jeg vet ikke om det er et krav å ha synlig fullt navn, men det virker sånn. Selv boikotter jeg bare for å være litt uavhengig og ikke dilte med alle andre som registrerer seg der, så jeg er ikke der, men kjæresten min er helt hekta og prøver å nærmest tvinge meg inn, men jeg holder stand!! ;)

Skrevet

Blir vanskelig å holde styr på alle disse nettsamfunnene etterhvert. Blink, bloc, myspace, nettby og så dette. :) Og ettersom dette er så trendy, så flytter jo alle vennene etterhvert til de nye nettsamfunneene etterhvert som de oppstår.. :)

Skrevet

Facebook har tatt helt av i Norge nå. Følte tidligere at jeg var den eneste fra Norge som hadde profil der. Ble medlem den gang Facebook kun var for folk med e-post fra sitt college/universitet, og det var pga. ønske om å oppnå kontakt med gamle klassekamerater. Har ikke funnet gamle klassekamerater på Facebook ennå da, men det kan ha med at de nok ikke er ivrige Internettbrukere :)

Det finnes mange slike sider, skolenett.no er det vel og noe som heter. Reunion.com er bra for high school klassekamerater i USA. Der har jeg funnet en hel haug. Bebo.com er kjekt for å holde kontakt med venner og familie. MySpace er ødelagt av SPAM, har heldigvis ikke brukt det i det hele tatt. Der er Bebo bedre, de tillater ikke spamming av folks profiler.

Blink, nettby osv. virker mer som dating sider enn nettverkssider, har holdt meg unna dem. Foretrekker uansett internasjonale sider, da jeg har både familie og venner i utlandet.

Skrevet

He he, vel - tror neppe det. Men det var jo et morsomt sammentreff, ellers skal man heller aldri se bort fra - at journalister osv. (både fra vanlige aviser eller nett-magasiner osv.) er innom slike fora. Dog krever Snackbaren registrering, men det kan de jo ha laget seg. Vet om flere tilfeller, både fra fly- og skipsforum - at "lekkasjer" og andre nyheter, har spredt seg fra fora og til nettaviser/magasiner osv.

Skrevet

Sjøl om Blink tilfeldigvis skulle være eldre enn Facebook, framstår det som relativt klart at Blink bare er en blass kopi av sin amerikanske storebror? Blink prøver helt garantert å oppnå akkurat det samme som Facebook, forskjellen er bare geografisk.

Skrevet

Synes det rart at det har tatt så lang tid før Facbook ble "oppdaget" av massemediene jeg... Rakk jo å skrive om det på heldagsprøven i norsk før det kom i avisen.

Da det først kom spådde jeg det en levetid på maks en måned, men nå som det er godt over tre måneder siden må jeg trekke tilbake det :whistle: Tror ikke Facbook er noen forbigående greie, det bare øker i popularitet, folk blir jo nærmest avhengige av det. Også skiller det seg merkbart fra hi5 osv, nettopp fordi det er lagt så mye vekt på bildene. I tillegg hjelper det jo at nettsiden er utrolig brukervennlig,og at det funker helt etter sin mening i og med at man "treffer igjen" gamle klassekammerater osv.

Facbook ftw!

Skrevet
Sjøl om Blink tilfeldigvis skulle være eldre enn Facebook' date=' framstår det som relativt klart at Blink bare er en blass kopi av sin amerikanske storebror? Blink prøver helt garantert å oppnå akkurat det samme som Facebook, forskjellen er bare geografisk. [/quote']

Så si meg, hvor ser du det?

Jeg ser så godt som ingen likhetstrekk mellom Blink og Facebook.

Heller tvert i mot, og jeg kan liste de opp:

-Blink lar deg beskrive deg selv og dine venner.

-Blink bruker en annen type koding for å få litt stil, mens Facebook bruker det enkle og stilfulle designet de har.

-På Blink må du bruke et nickname, mens du må bruke fullt navn på Facebook.

-På Blink kan du ikke ha lukket profil, som du kan på Facebook.

-Blink forandrer sitt design og system. Nå ligner det mye mindre på Facebook enn det gjorde før de fikk sitt nye design.

Fem argumenter mot din påstand. Nå er jeg spent på hvorfor Blink prøver å bli slik Facebook er :)

Skrevet

Blink prøver ikke å se ut som Facebook, og det du nevner er overfladiske, nærmest kosmetiske forskjeller. Både blink og facebook er sosiale treffsteder, med muligheter for å holde kontakt med kjente, og delvis bli kjent med nye. Her ligger litt av forskjellen, Blink er mer en datingtjeneste enn hva Facebook er, men bruksområdene er de samme.

Jeg har problemer med å skjønne at du ikke ser noen likheter i det hele tatt, dette er jo en tjeneste helt av samme ulla som nettby, orkut og blink. Jeg har problemer med å se ordentlige forskjeller, med unntak av denne lille nyansen jeg nevner over her. Det du nevner er forskjeller i hvordan sidene er lagt opp, innholdet er i aller høyeste grad det samme uansett.

Det jeg mente med at Blink prøver å være det Facebook er, er at Blink prøver desperat å bli like bra som Facebook uten at de i mine øyne klarer det.

Skrevet

Selvfølgelig, men forskjellene kan jo i stor grad bare bli overfladiske!

Uansett hvor mange steder man oppretter med en profil hvor man kan søke på andre profiler og kommunisere med dem, så blir det enten en tjeneste hvor du opprettholder kontakten med venner og kjente eller en tjeneste tilsvarende disse datingtjenestene. Blink er ikke en datingtjeneste i større grad enn Facebook, man har samme mulighetene på begge steder. Men likevel heller Blink mer mot en datingtjeneste fordi man presenterer seg selv mye mer utfyllende. Sånn sett er jeg enig med deg. Men som du kanskje har sett, er det 50% single på Blink, med andre ord bruker 50% Blink til et annet formål enn som datingtjeneste.

Men når det kommer til selve formålet med tjenestene, så er jeg enig, da er alle prikk like, også Facebook. Men at Blink prøver å være like populært blir for teit å bre ut om, for det avhenger ene og alene av hvor mange som bruker en av tjenestene. Hadde ikke Facebook vært så populært her i Norge, hadde nok Blink fortsatt ligget på toppen. Blink-folkene kan ikke påvirke de tallene overhodet uansett, så det å si at de prøver desperat å være like populært som Facebook er bare teit.

Skrevet

Det jeg mener med "bra" er selvsagt høy kvalitet på tjenestene, ikke populariteten. Det at forskjellene bare kan bli overfladiske gjør at jeg velger å overse forskjellen og konstatere at Facebook og Blink går ut på det samme, og at de begge har et mål om å drive en tjeneste med så høy kvalitet som mulig (separat fra målet om å ha mange brukere, og slik tjene penger), og at Facebook oppfyller dette målet i høyere grad enn Blink.

Jeg føler at vi er ferdige med denne diskusjonen nå, eller hva?

Skrevet

Sånn sett er jeg enig med deg :)

Jeg er ikke på Facebook selv, men har sett veldig mye gjennom kjæresten, og jeg er helt enig i at tjenestenes kvalitet er langt mer høyere på Facebook!

Selv synes jeg designet der og kvaliteten er langt høyere, så Facebook troner nok øverst hos meg ja!

Men jeg har på følelsen av at vi taler samme sak sett i ditt synspunkt ;)

Skrevet
Både blink og facebook er sosiale treffsteder' date=' med muligheter for å holde kontakt med kjente, og delvis bli kjent med nye. Her ligger litt av forskjellen, Blink er mer en datingtjeneste enn hva Facebook er, men bruksområdene er de samme.

[/quote']

Nja... Facebook tillater ikke at du tar kontakt med folk du ikke kjenner. Altså folk som ikke er med i samme gruppe som deg, ikke jobber/har jobbet med deg, ikke deler en venn med deg, eller ikke gikk på samme skole. Det skjer hvis du er ærlig når Facebook sier: John/Jane Doe har bedt om å bli din venn. Hvordan kjenner du ham/henne? Hvis du da svarer: Kjenner ikke vedkommende i det hele tatt, så fjernes denne personens ønske om å bli din venn. Facebook er nettverksbygging, ikke dating. Derfor benyttes fullt navn, og ikke nick'er. For øvrig så tillater ikke Facebook anonyme meldinger, det gjør Blink. For mer info om hva Facebook er klikk her.

For min egen del så bruker jeg Facebook for å holde kontakt med kollegaer og tidligere klassekamerater, samt de venner og familie som evt. måtte befinne seg der. For nærere venner, samt familien, så bruker jeg Bebo. Blink og Nettby holder jeg meg langt unna. De har vel nærmest tatt over for gamle SprayDate ;)

Skrevet
Da det først kom spådde jeg det en levetid på maks en måned' date=' men nå som det er godt over tre måneder siden må jeg trekke tilbake det :whistle:[/quote']

Facebook har eksistert siden 4. februar 2004, så tre måneder var litt i minste laget.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...