Skrevet 21. april 2007 17 år Noen har sikkert lest lederen i mai-utgaven av Airliner World. Den tar for seg verdien av å ha en slot-tid på en meget lukurativ flyplass - London Heathrow etter at Open Skies-avtalen mellom USA og Europa ble inngått. Ett selskap - BMed (British Meditarranean Airways) fikk slot for å fly ruten Heathrow-Tashkent i Usbekistan. På grunn av tull med luftfartsmyndighetene, ble landinger i Tharskent ikke godkjent. For å opprettholde en slot må den brukes, minst 80%. Hva gjør så Bmed? Jo, de flyr en A320 mellom Cardiff og Heathrow for å holde slot'en sin. Men de har ikke passasjertrafikk på turene sine - de bare flyr og flyr med tom maskin og null inntekt. Kostnaden for å fly disse "ghost-flights" er store - drivstoffkostnadene ca £2500 pr tur. På toppen pilotlønninger, vedlikehold, handling mv. Og i et miljømessig perspektiv - CO²-utslipp på ca 5,2 tonn pr tur. Hvorfor brenner et selskap så mye penger uten inntekter? Etter Open Skies-avtalen mellom USA og Europa kan en slot-tid være gullgruve. I korthet - alle flyselskap kan nå trafikkere alle ruter fra Europa til USA så fremt det finnes slot-tider tilgjengelig. Inntil Open Skies hadde bare noen selskaper anledning til å fly fra Heathrow til USA. BA, Virgin Atlantic, AA og UAL hadde nærmest monopol. Det å ha en slot, med den økende trafikken over Atlanteren, er en god investering, selv om pundene ruller ut. Nye aktører står i kø. Verdien av en slot på London Heathrow er nå beregnet til mellom £10 og £20 millioner pr år......
Skrevet 21. april 2007 17 år Ja jeg leste om denne "spøkelses-ruten" til (søsterselskapet) av British Airways for en tid tilbake, og ble rimelig overrasket. Ingen tvil om, at en slot er MEGET verdifull. Nesten ufattelig å tenke på hvor mange tomme fly, som blir fløyet - kun for å beholde gullkantede slot'er. Dog har disse tomme flyene noen fordeler, de betaler bl.a. mindre i avgifter osv. siden det ikke er noe pax på flyvningene - men miljøspørsmålet, ja DET er en helt annen sak..
Skrevet 21. april 2007 17 år Vel hva er planen deres? Det er jo ikke en gullgruve med mindre du planlegger å gjøre noe ut av slot tiden. Venter de på at markedet skal bli mere lukrativ før de selger slot tiden videre eller skal de gi den en ny destinasjon. Syns det er rart at man ikke kan lease ut slot tiden hvis det viser seg at man ikke skal bruke den, på samme måte som man leaser ut fly.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.