Skrevet 2. april 2007 17 år Elektrisk framdrift fra gate til rullebane Noen som trur dette kan bli en suksess og lønnsomt?
Skrevet 2. april 2007 17 år Hørte jeg noen si "tekniske problemer"? Sikkert vedig miljøvennlig, men har litt problemer å se for meg det anlegget som skal drive det utstyret der. :confused:
Skrevet 2. april 2007 17 år Hørte jeg noen si "tekniske problemer"? Sikkert vedig miljøvennlig' date=' men har litt problemer å se for meg det anlegget som skal drive det utstyret der. :confused: [/quote'] Utstyret har vært testet på B767, om jeg husker rett... Enda meir morosamt om dei hadde vore bakhjulsdrevne på glattisen hehe... Fordi?
Skrevet 3. april 2007 17 år ja hvorfor bakhjulsdrevne? Jeg mener at jeg leste i en annen tråd her i går at man legger omtrent 80% av vekten på bakhjulene. Hva blir da problemet med bakhjulsdrift?
Skrevet 3. april 2007 17 år Tør driste meg til å si at dette kun har noe for seg for maskiner som primært flyr på tett trafikerte plasser det ofte er mye venting på bakken. (Spesiellt problem i USA) Det man eventuellt sparer på denne skiten i Norge, vil man tape i massiv økning av flyplassenes vedlikeholdsutgifter. Skal man ha sommerføre på alle twys og aprons blir det dyrt. (Samt at det blir leit for miljøet å bruke mer urea og safeway),
Skrevet 3. april 2007 17 år Hmm.... Tenker bare på oppstart og sånt, spesielt på vinterstid og greier .... Hadde vaffal ikke tøffa bort på rullebanen med APU for så å fyre i gang å gi "flat Pedal" etter ca. 30 sek gangtid ... Visse tekniske komponenter som motorer og slikt liker jo som regel å få putret seg varme før man belaster de 100 % ... ser for meg en aldri så liten økning i motorvedlikehold ...., + at ikke alle flyplasser i Norge er padde flate, slik at det nepe går å dra flyet fram etter kun nesehjulet bortover glattisen .. Kanskje piggdekk blir løsningen ... :grin:
Skrevet 3. april 2007 17 år Hmm....Tenker bare på oppstart og sånt' date=' spesielt på vinterstid og greier .... Hadde vaffal ikke tøffa bort på rullebanen med APU for så å fyre i gang å gi "flat Pedal" etter ca. 30 sek gangtid ... Visse tekniske komponenter som motorer og slikt liker jo som regel å få putret seg varme før man belaster de 100 % ... ser for meg en aldri så liten økning i motorvedlikehold ...., + at ikke alle flyplasser i Norge er padde flate, slik at det nepe går å dra flyet fram etter kun nesehjulet bortover glattisen .. Kanskje piggdekk blir løsningen ... :grin: [/quote'] Njaa, kjetting tenker jeg. Du vet at det er ikke skikkelig glatt før man må legge kjetting på propellene. Var ute for det et par ganger når vi skulle fly ifra Notodden til Bergen på vinteren
Skrevet 3. april 2007 17 år Tør driste meg til å si at dette kun har noe for seg for maskiner som primært flyr på tett trafikerte plasser det ofte er mye venting på bakken. (Spesiellt problem i USA) Om en drar til William B Hartsfield i Atlanta og tar en titt på hvor stillestående flybevegelsene er der på de mest trafikkerte tidspunktene på dagen, så skjønner en hva disse motorene har for seg. I steden for å la motorene gå på idle i en time, kan en fyre de opp fem minutter før en ruller ut på rullebanen, og heller bruke en gjerrig elmotor for framdrift ellers. På mange RJ-ruter der borte bruker en mer tid på bakken enn i lufta i rushtida...
Skrevet 3. april 2007 17 år Hørte jeg noen si "tekniske problemer"? Sikkert vedig miljøvennlig' date=' men har litt problemer å se for meg det anlegget som skal drive det utstyret der. :confused: [/quote'] Utstyret har vært testet på B767, om jeg husker rett... Enda meir morosamt om dei hadde vore bakhjulsdrevne på glattisen hehe... Fordi? Fordi bakhjulsdrevne bilar kjem med ræva rimeleg fort når dei slepp i motsetning til framhjulsdrevne som berre fortsett rett fram...
Skrevet 3. april 2007 17 år Fordi bakhjulsdrevne bilar kjem med ræva rimeleg fort når dei slepp i motsetning til framhjulsdrevne som berre fortsett rett fram... Bakhjulsdrevne biler har ikke 80+% av vekta på bakhjulene heller da... Flyene har heller en tendens til å gå rett frem i svingen....
Skrevet 4. april 2007 17 år Jepp...rett fram heilt til dei klarar å spinne med drivhjula... og har du litt sidevind då så er det Airbus Carousel A321 Spincup bortover taxebana
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.