Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Christian og jeg prøver å ha Eurocontrol mye oppe denne og neste uke, og selv om de fleste piloter og ATC'er vet hva de skal gjøre, så er det noen som ikke er helt sikker. So jeg bestemte meg for å skrive en kort intro.

Eurocontrol er en En-route service. Det betyr at vi gir ikke informasjon under vårt luftrom, som er FL245, og heller ikke noen service på bakken som f.eks. delivery, tower eller approach. Vi gir da altså service over FL245 i FIR's der det ikke er noen CTR online. Hvis en CTR kontroller logger på vil alle fly bli sendt over til denne.

Piloter: Hvis du flyr i luftrom kontrollert av CTR eller APP, vil du som oftest bli sendt over til Eurocontrol, og du bytter frekvens som vanlig. Hvis du flyr i ukontrollert luftrom, bør du helst kontakte oss 20 NM før du entrer Eurocontrol luftrom. Hvis ikke, kan du få en kontakt melding fra oss (som ikke betyr at vi er utolmodige, men at vi gjerne vil at du skal ta kontakt).

Du trenger ikke å gjøre så mye, bare si ifra før du endrer høyde eller om du må avvike fra din flightplan.

På decent vil du bli gitt en høyde på FL245 eller litt under, og når du nærmer deg denne høyden vil du enten bli sendt over til APP eller videre på egen navigasjon hvis ingen APP er online. Vi vil ikke gi noen instruksjoner eller vektorer i forbindelse med din landing.

ATC:

TWR: Du trenger sansynligvis ikke å ha noe samarbeid med oss, siden ditt luftrom ikke går opp til vårt. Om ingen APP er på, kan du be piloten kontakte oss når han nærmer seg FL245, men du trenger ikke å gjøre det.

APP: En litt lav handoff er bedre enn ingen handoff. Be flyet gå opp til FL245 og kontakte oss litt før det kommer til den høyden. Om ditt luftrom er mye lavere enn FL245 (f.eks. 130), kan du bare droppe track og be flyet kontakte oss når det kommer høyere.

CTR: Hvis du logger på mens Eurocontrol kontrollerer ditt FIR, vennligst si ifra på /ATC chat og gi oss et minutt til å sende over flyene i ditt FIR til deg. Hvis du ikke får alle flyene, bruk pointout funksjonen. Husk at Eurocontrol kanskje kontrollerer mer enn et FIR rundt deg. Bruk Servinfo for å se hvor vi er.

Når du logger av, bruk /ATC chat og si ifra før du sender fly over til oss.

Om noen har noe spørsmål, er det bare å sende enten til Christian på Vaccsca forummet eller til meg her på flightsim.no

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...