Are Barstad Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Jeg jobber i et firma som lager deler til flymotorer. Mange av dem er til militært bruk - spesielt jagerfly i USA. Men ellers lager vi deler til Boeing og Airbus. Den nyeste motoren heter GEnx (General Electric Generation X) og skal brukes på 787 og den nye 747-8. Det som er spesielt med denne er at luft ikke blir tatt ut til bruk for systemer. 787'en eller 7E7 (E betyr electric) har for det meste elektriske systemer og trenger dermed ikke air bleed fra motorene. [image]http://www.boeing.com/news/releases/2006/photorelease/q1/060118a_lg.jpg[/image] Her er en kort film som viser sammensetningen av motoren. Ser du hele filmen ser du en 747 med 1 motor som er større enn de andre. Det er GEnx motoren som blir her testet for så å bli brukt på Dreamliner'n. GEnx på 747 film . Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Er ganske fascinert av denne motoren altså. Hvordan får 787en luft til packs? Siter
Thomas Johannessen Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Om folk her på forumet så mer på wikipedia så hadde alt vært finfint Wiki har sykt mye bra ang luftfart, fly, etc. For denne saken sjekk ut: http://en.wikipedia.org/wiki/GENX --thomas Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Klarte ikke å finne noe om hvor 787 får luft til packs fra der. Hvor står det? Siter
Thomas Johannessen Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 ahhh, forstår. nei det stod ikke der, men det meste andre pleier å stå på wiki. prøv å søk på 787, kanskje du finner noe da. --thomas Siter
Are Barstad Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Skrevet 21. mars 2007 787'en bruker elektriske mototorer og luftkompressorer til packs. Dere kan lese mer om det HER Siter
Øyvind Hansen Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Første jetliner som ikke har bleed air. Siter
Are Barstad Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Skrevet 21. mars 2007 Første jetliner som ikke har bleed air. Jepp - helt riktig. En av de større fordelene med dette er bl.a. at de nå sparer plass i leading edge (hvor inntak og luftveier var før) slik at de har større fleksibilitet i vingedesign - noe som er ganske synlig på 787'en. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.