Steinar Grindstein Skrevet 19. april 2007 Forfatter Skrevet 19. april 2007 Da har advokten ring flere ganger denne uka uten å fått kontakt med daglig leder. Han har lagt igjen beskjed på svarer om å ta kontakt uten at de har gjort det. Nå har det seg at den 20 skal lønn være på konto, og vist ikke det jeg har utestående e på konto til i morgen kommer vi til å kjøre fult løp med å kreve forhandlinger og eventuelle rettsaker vist de ikke viser vilje til å utbetale det jeg har lovmessig rett på. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Skrevet 16. mai 2007 Da har jeg kommet til enighet med bedriften om en økonomisk kompangsasjon. Er lovet at den skal komme innen max en uke ifra idag av. Jeg har også gjort dem opmerksom på at jeg vil forfølge saken helt til rettsapparatet om utbetalinga uteblir. Så gjenstår det å se om den nye karn med det daglige driftsansvaret tar dette mere seriøst en det han forige. Men sålangt har han nye gjort en bra jobb, og har holdt det han lova. Siter
Jan Halsteinrud Brende Skrevet 16. mai 2007 Skrevet 16. mai 2007 Beklager hvis jeg ikke har fulgt med i timen Steinar, men hva skjedde med den tidligere daglige lederen? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Skrevet 16. mai 2007 Det som skjedde var at han rett å slett ikke hadde tid til å drive firmaet.Ga totalt ... til slutt. Han hadde en annen fultidsjobb som innebar mye overtid. Kombinasjonen med den futidsjobben og dagligleder i den bedriften jeg jobbet i viste seg å bli en dårlig kombinasjon som til slutt viste seg å ramme andre ansatte i den bedriften på en uheldig måte. For knapt to uker siden ringte den nye daglige ledern meg, og vi har siden da hatt en utvikling i positiv rettning der bedriften har lagt seg flat for den kretikken jeg har reist imot dem via mailer, fakser og krav om forhandlinger i etterkant av oppsigelsen. Slik den avtalen jeg har fått (muntlig) så har vi funnet en løsning som begge partner kan leve med. Jeg har krevd at vist utbetaling ikke skjer innen 7 dager så skal det ingåes en ny skriftlig avtale, og da må firmaet regne med å må utbetale mere en det vi er blitt enig om idag. Den nye daglige ledern sa til meg idag at utbetaling ville skje idag eller rundt helga (fredag/mandag). Siter
Steinar Grindstein Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Skrevet 1. desember 2010 Da e det vist behov for å ta opp denne gamle tråden :confused: Har godt tre dager uten arbeid da firmaet jeg jobber i nå plutselig fikk veldig lite å gjøre i forige uke etter at kulda kom sigende innover østlandet. Sendte inn timelsta for forige uke igår tirsdag, samt at jeg tok med mandag og tirsdag denne uka da jeg var overbevist om at jeg hadde krav på lønn for de tre siste dagene i november. Men den ville ikke de være med på, og fikk en passelig stram mail i retur der de mer eller mindre gjør meg til latter for at jeg vil ha betalt selv om at de ikke har jobb til meg. De gjømmer seg bak at ansatte i bedriften er ansatt på timebasis. Men for pokker, det er da helt normalt i anleggsnæringa at man har timelønn, og ikke fastlønn. Det skal også nevnes at jeg er den eneste norske, og alle andre ansatte foruten de to lederene er polakker. Så da kan man vel kansje ikke forvente at de er vant med å følge alle pålagte krav som stilles til en bedrift i slik situasjon. Fortsettelse i denne saken vil komme ettervert som jeg har noe nytt å berette. Men som for vell tre år siden, jeg gir meg ikke så lett. Siter
Erik Karlsen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Jeg jobber også på timer, Hvis ikke bedriften har jobb til meg, så for jeg likevel de timende som jeg skulle ha. Håper du er organisert Siter
Steinar Grindstein Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Skrevet 1. desember 2010 Er organisert ja. Siter
Christian Paulsen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Problemene dine starter vel i grunn første dag du er på jobb, slik jeg oppfatter dette. I Norge er man generelt meget godt beskyttet som arbeidstager, men det høres ut som du går inn i jobber med nokså uklare arbeidsavtaler. At lønn blir regnet ut på timer har vel egentlig ikke så mye med saken å gjøre, men har du ikke en arbeidskontrakt? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Skrevet 1. desember 2010 Joda jeg har en arbeidskontrakt. I den står blant annet dette: Ansatte ansettes på timebasis. Tiltredelse er avtalt til senest 1/9-2010. Men det er ønskelig at den ansatte begynner så raskt som mulig og dette er praktisk mulig Normal arbeidstid er i perioden 0800 til 1600 med fleks +/-30 min Lønn per time vil fra ansettelsestidspunkt være kr. xxx. Det betales avtalt lønn for dokumentert overtidsarbeid. Og det er det som står i kontrakten hva gjelder arbeidtid/ordning og betaling. Det framkommer ingen plasser om stillingen er heltid eller deltid. Så er et av mine spørsmål jeg skal ta opp med forbundet er om kontrakten er juridisk bindene, da minst et av punktene som skal framkomme i en arbeidskontrakt ikke er tatt med. Og det er tidspunkt for når lønn skal komme. Alt jeg har om det er en muntlig beskjed om at lønn kjøres den 5 i vær mnd. Ok, men da er det vel slik at om den 5 havner på lørdag eller søndag og andre bevegelige hellidager at lønn skal utbetales senest siste arbeidsdag før helg/helligdag. Sålangt har min erfaring her vert om at den 5 havner på fredag, lørdag eller søndag vert at lønn ikke har kommet før tidligst påflgende mandag ettermidag. Og det tilsier at dem ikke sender pengene før mandag formidag. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 1. desember 2010 Skrevet 1. desember 2010 Vi har i vårt firma en avtale med Compendia Personal(http://www.compendia.no/), dette er en tjeneste hvor man kan få svar på det meste. Det jeg finner ved søk på lønn og utbetaling av dette er: Utbetalingsmåten for lønn avtales i utgangspunktet mellom partene. Etter arbeidsmiljøloven § 14-6 (1) bokstav i skal arbeidsavtalen inneholde bestemmelser om utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling. og De aller fleste arbeidsforhold har avtalt tidspunkt for lønnsutbetaling. Dersom dette ikke er avtalt skal tidspunkt for lønnsutbetaling settes til minst to ganger i måneden. Når størrelsen på lønnen, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling er avtalt, skal dette skrives inn i arbeidsavtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Jeg ser ikke hvordan arbeidsgiver kan nekte å betale lønn pga mangel på arbeid grunnet frost og kulde, så fremt det ikke er sendt ut permitteringsvarsel. Varsel om permittering Varslingsfrist Etter Hovedavtalen skal det gis 14 dagers forhåndsvarsel ved permittering. Varselsfristen på 14 dager (eventuelt 2 dager ved uforutsette hendelser, se nedenfor) begynner å løpe fra arbeidstidens slutt den dagen varsel gis, og medfører at permitteringen først kan tre i kraft etter at de 14 dagene er gått. Forhåndsvarsel begynner tidligst å løpe etter at arbeidsgiveren har konferert med de tillitsvalgte, se Hovedavtalen mellom LO-NHO § 8-2. Har de ansatte inngått tariffavtale eller arbeidsreglement med kortere frister enn det Hovedavtalen legger opp til er det disse fristene som angir varslingstiden for permitteringen. På bakgrunn av rettspraksis er også virksomheter som ikke er bundet av tariffavtaler pliktig til å gi permitteringsvarsel 14 dager før permitteringen skal iverksettes. Det følger da av alminnelige avtalerettslige prinsipper at varslingsperioden begynner å løpe fra det tidspunkt det kommer frem til arbeidstakeren. Varselets form og innhold Varsel om permittering skal være skriftlig. Dette gjelder likevel ikke hvis de lokale partene blir enige om noe annet. Varselet skal videre angi permitteringens sannsynlige lengde. Hvor det ikke kan angis noen eksakt eller sannsynlig lengde, skal det angis et tidspunkt for når permitteringsbehovet skal tas opp til ny drøftelse med de tillitsvalgte. Dette tidspunkt skal settes til senest innen 1 måned og deretter hver måned hvis man ikke blir enige om noe annet. Det skal i perioden ellers fortløpende vurderes om vilkårene for permittering er til stede. I tillegg skal det vurderes om det må gjennomføres nye permitteringer. Permitteringsbevis Det skal gis skriftlig bevis fra arbeidsgiver når arbeidstaker blir permittert. Slikt skriftlig bevis skal angi grunnen til at det foretas permitteringer. I tillegg skal det tas med noe om permitteringens sannsynlige lengde. Er det blitt gitt ubetinget skriftlig varsel som oppfyller ovenfor behandlede krav til innhold gjelder dette også som permitteringsbevis. * Se Hovedavtalen mellom LO-NHO § 8-4 nr. 4 Betinget varsel Ved arbeidskonflikter i arbeidstakers virksomhet skal varselet så langt det er mulig si noe om hvilke arbeidstakere som eventuelt vil bli permittert. Den enkelte arbeidstaker skal i slike tilfeller få bestemt underretning så lang tid i forvegen som det er mulig å få til. Varselet kan også gis ved oppslag i bedriften. Ansatte som er midlertidig fraværende varsles på hensiktsmessig måte. * Se Hovedavtalen LO-NHO §§ 8-4 nr. 2 og 8-5 Unntak Ved permittering på grunn av uforutsette hendinger er varselsfristen 2 dager. Slike uforutsette hendinger kan være ulykker, naturhendinger eller andre uforutsette hendinger som gjør at driften helt eller delvis må innstilles. Ved brann er det likevel slik at varslingsfristen er 14 dager. Fristene om 2 og 14 dagers varsel gjelder ikke når konflikt i annen virksomhet eller tariffstridig konflikt i egen virksomhet fører til at arbeidstaker ikke kan sysselsettes på rasjonell måte. Det samme gjelder ved ulegitimert fravær. Ved lovlig konflikt i egen virksomhet vil 14-dagers fristen gjelde. Virksomheten må allikevel i slike tilfeller gi det varsel som er mulig. Brudd på varslingsplikten I de tilfeller hvor virksomheten permitterer uten å ha overholdt varslingsfristen skal arbeidstaker betales vanlig fortjeneste til fristens utløp. Ved permittering i forbindelse med uforutsette hendinger skal det betales vanlig timelønn. Ikke gi deg Steinar før du er sikker på at du har fått det du har krav på. Og er du organisert så ta en telefon til organisasjon din og sett dem på saken. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Skrevet 1. desember 2010 Vi har ikke mottat noe som helst form for permiteringsvarsel. Mandag 22 november jobbet jeg som normalt. Tirsdag,onsdag og Torsdag var jeg hjemme med diare og oppkast.Egenmelding sendt inn sammens med timene pr epost Tirsdag 30 November. Ringte sjefen Torsdag kveld og informerte om at jeg ville stille på jobb neste morgen. Da sa han at han ikke viste hva som ville skje med jobb fredag 26 November, men at han skulle snakke med den andre ledern i firmaet neste morgen, så skulle han ringe meg. Da hørte jeg ikke mere ifra min arbeidsgiver før igår kveld da jeg fikk det jeg vill kalle for en frekk epost i retur som følge av at jeg hadde skrevet timer for tre dager jeg ikke hadde hatt arbeid. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.