Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er saken.

I september 06 begynner jeg i jobb for en maskinentreprenør i Lier. Fram til jul går det stort sett greit uten de store problemene. Men når jeg kommer sørover etter nyttår starter det for fult. På de første to arbeidsukene har de totalt 7 tima med jobb til meg. Det kan gå flere dager mellom hvær gang jeg hørte ifra ledelsen i bedriften. Tilslutt sier jeg ifra om at de enten for holde meg i arbeid eller permitere meg. De sier at jeg blir permitert. Jeg ber da umiddelbart om at dette må æ få skriftlig. Det sier de at de skal ordne det, men at jeg bare kan ta å dra nordover, så skal jeg få dette tilsendt pr post innen to tre virkedager. Dette var rundt den 15 Januar.

Nå er vi kommet til 1Mars, og har ikke fått de papirene de skulle ordne meg, dette tiltross for at jeg flere ganger har puret på dem både via telefon, mailer og smser. Den 16 februar ringer jeg pånytt får å forklare at de enten må få ordnet de papirene som jeg har lovmessig rett på eller at de må være så snill å utbetale opptjente feriepenger for 2006, slik at jeg kan få betalt mine forpliktelser. Jeg får beskjed om at jeg skall få høre ifra dem raskt. Tirsdag 20 Februar tar jeg påny kontakt, denne gangen over sms for å høre hva det blir til. Da får jeg sms tilbake om at feriepengene vil bli utbetalt i løpe av den uka. Da ikke noe var kommet inn på konto på fredag tar jeg pånytt kontakt via sms for å høre hva som skjer. dette gjør jeg tre ganger den dagen, alle uten å få noe tebakemelding på mine spørsmål. På mandag i denne uka tar jeg på nytt kontakt via sms tidlig på dagen uten å få noe respons. senere samme dag sender jeg epost til to av firmaets epostadresser, hvor den ene er til daglig leder, også disse forblir ubesvart.

Tirsag sender jeg pånytt sms, da til daglig leder og til den andre medeiern av firmaet, som i utgangspunkte ikke har noe med lønn og annet kontorarbeid å gjøre. Hav svarer meg imidlertid raskt. Der han sier at han ikke har hørt noe om dette, men han skal ta tak i det på Onsdag sier han. Jeg kontakter han igjen på Onsdag via sms for å forhøre meg om hva som vil skje, og får da sms tilbake der det står at det skal bli ordnet den dagen. Med andre ord ville det bety at de skulle ha vert på konto idag Torsdag, noe de ikke var. Ikveld sender jeg pånytt sms til begge to, dog uten å få noe respons.

Er det noen her som har noen råd og tips om korsn jeg skal handtere dette vidre. Paradogsalt nok har jeg heller ikke fått noe arbedsavtale enda, dette tiltross for at jeg ca en gang i uka ifra jeg starata i firmaet i september og fram til jul spurte etter denne.

Forslag og tips motaes med takk

Skrevet

En arbeidsavtale er egentlig ikke nødvendig. Har du arbeidet i et firma i 3 måneder så er du i utgangspunktet ansatt og vanlige betingelser gjelder. Dvs at du har krav på full lønn 7,5 timer pr dag. Det er arbeidsgivers ansvar å holde deg i arbeid. Har han ikke arbeid til deg så skal du alikevel ha lønn. Vil han permittere deg så skal du ha permitteringsvarsel et visst antall dager/uker før du blir permittert. Alle endringer arbeidsgiver gjør i forhold til din ansettelse skal skje skriftlig.

Slik jeg forstår det så er du egentlig fortsatt ansatt og skal fortsatt ha lønn.

Ta deg en tur til arbeidstilsynet og få en dialog med dem. Høres ut som at du har havnet borti et useriøst firma og de har ikke livets rett. Ta saken gjennom de riktige offentlige instanser og evt en privat advokat. Du har en god sak.

Lykke til ""

Skrevet

Jeg er ikke Ivar, men jeg skal prøve å hjelpe deg.

Jeg var innblandet i et uhell for en stund tilbake, hvor jeg kolliderte med en annen bil. Sjefen gav meg da en skriftlig advarsel. I den advarselen skrev han at han kunne trekke meg i lønn for "…erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten…" Jeg sendte inn en mail til Arbeidstilsynet hvor jeg forklarte hva det gjaldt og hvordan de kunne hjelpe meg. Etter 4-5 dager fikk jeg svar. Der fikk jeg vite alt jeg trengte om denne saken, og om hvordan saken skulle handteres videre av meg og arbeidsgiver. Jeg videresendte dette til sjefen, med det resultat at jeg ikke hørte noe om erstatningsansvar.

Jeg anbefaler deg at du gjør det samme. Skriv mail til arbeidstilsynet. Du finner det du trenger på Arbeidstilsynet.no. Du kan også ringe 815 48 222. De vil hjelpe deg, og det koster deg ikke et rødt øre! ""

Lykke til! ""

Skrevet

Har desverre ikke noen paragraf til deg Steinar men som Eirik sier så er arbeidstilsynet den rette kanalen og begynne. De er veldig hjelpsomme mot useriøse arbeidsgivere.

Jeg mener absolutt at du skal rette krav om lønn til dags dato og til den tid da arbeids-forholdet opphører skriftlig fra deg eller arbeidsgiver.

Og arbeids-tilsynet er gratis ""

Skrevet

Har fårsåvidt bestemt meg for å gå til arbeidstilsynet over helga. I første omgang på generell basis for å forhøre meg om korsn jeg skal forholde meg i denne saken.

Vedrrørende kravet på lønn, så vil dette ble fulgt opp alt over helga i form av et rekomandert brev til dem.

Jeg kommer ikke til å avslutte arbeidsforholdet får jeg har ny jobb. Hvorvidt dem vil avslutte arbeidsforholdet skal jeg la være usakt.

Takk for gode råd å tips.

PS Ivar! Har dere mye å gjøre om dagen eller?

EDIT:

Fikk nå nettopp sms ifra sjeffen. Han påstår at han ikke fikk noen av mine meldinger før nå i kveld "" Dette synes jeg var merkelig da alle andre jeg har sendt meldinger til har fått dem. Med mindre han har gådt rundt med full innbox i dagesvis da. Men at han ikke har motatt mailene jeg har sendt synes jeg enda er enda mere merkelig ""

Han sier også at han idag ovverført et konkret beløp til meg. Vell, det vil da fort vise seg når BBS sine systemer igjen kommer opp i normal drift igjen en gang natt til mandag.

Vist dette stemmer, så er det ikke noe som er bedre en det. ""

Skrevet

Vi bygger 400meter lenger rullebane på Årø om dagen. Ferdig juli neste år, så vi har litt å henge fingrene i ""

Bare ta en telefon til kontoret. Er ikke umulig at du får noe å gjøre "" Si at jeg ba deg ringe, kanskje det hjelper.

Aldri noe tull med lønn og slikt hos oss.

Sindre: Synes det er på tide å blåse liv i den gamle myten om at jorda er flat. I england skal det visst finnes en eksentrisk forening som fortsatt er overbevist om at jorda er flat. Jeg støtter meg til dem ""

Skrevet
Sindre: Synes det er på tide å blåse liv i den gamle myten om at jorda er flat. I england skal det visst finnes en eksentrisk forening som fortsatt er overbevist om at jorda er flat. Jeg støtter meg til dem ""
Vell, jeg har sittet på skolen å regnet på dette i timesvis og har ikke funnet annet enn at jorda er rund. Ta for eksempel Mjøsa som er omtrent 11 mil lang. På den avstanden bøyer jorden seg faktisk så mye som 630 meter +/-

Hvis du for eksempel ligger på beach`en i Hamar og speider etter toppen av masta på Skibladner som er cirka 18 meter høy, må båten faktisk være så nære som 11 km for at du i det hele tatt skal kunne se den. Så der var det motsatte av det du sier bevist ""

Skrevet
Det var da et stort sprang fra Arbeidstilsynet til Jorda... "" Jeg støtter meg til at jorda er flat, selv om folk har reist jorda rundt! "" Grunnen til det med Mjøsa var at en av elefantene strakk ryggen akkurat da de målte det! ""

Hehe, 1-0, man kan ikke argumentere mot sånt..

Skrevet

Han sier også at han idag ovverført et konkret beløp til meg. Vell, det vil da fort vise seg når BBS sine systemer igjen kommer opp i normal drift igjen en gang natt til mandag.

Joda, det aktuelle beløpet var kommet inn på kontoen idag. Men jeg er fortsatt ikke ferdig med saken da jeg har noen papirer jeg SKAL ha. Har også vert i kontakt med Arbeidstilsynet idag, og vil i løpe av uka motta et brev ifra dem med nermere informasjon om korsn jeg burde gå fram vidre i saken.

Skrevet

En liten oppdatering.

Før helga sendte jeg bedriften en FAX (Har kvitering på at sendinga var vellykket) I faxen skrev jeg at jeg etter lov om lønnsplikt under permitering krever å få utbetalt lønn for 10 arbeidsdager fra og med 16 Januar. I det samme skrivet sier jeg at jeg forventer at også restutbetalinga på opptjente feriepenger vil bli utbetalt.

Idag kom dommen. Rest av opptjente feriepenger kom, men kravet om utbetaling for 10 dager etter lov om lønnsplikt ikke er oppfylt. Regnskapskontoret deres bekreftet ovenfor meg at bedriften kun har git dem instruksjoner om å utbetale feriepenger for 2006 minus forskudd på dem som kom tidligere i mnd. Jeg kommer til idag å sette advokat på saken, og da skal de få lov til å betale for hele perioden fram til dem sender meg skriftlig varsel om permitering eller at dem avslutter arbeidsforholdet etter gjeldene regler. Begynner nå å bli mektig lei av tøvet deres

Skrevet

Ja, stå på Steinar.

Det er viktig også for andre arbeidstakere at du ikke gir deg. Viktig å statuere eksempel samtidig som at arbeidsgivere snart begynner å lære at de ikke kan gjøre hva de vil med folk.

Skrevet

Siste nytt.

Da har advokaten trukket i noen tråder, og bedriften har lovet at lønn for den lovpålagte lønnsplikta skal bli utbetalt innen kort tid. Så da gjenstår det bare å se om de kommer innen rimelig tid. Vist jeg ikke hørte noe ifra dem, eller at pengene ikke kommer sa advokaten at jeg ikke måte nøle med å ta kontakt med han igjen. De skal også ha lovet å ordne det papirmessige etter gjeldene lover og regler

Skrevet
Siste nytt.

Da har advokaten trukket i noen tråder' date=' og bedriften har lovet at lønn for den lovpålagte lønnsplikta skal bli utbetalt innen kort tid. Så da gjenstår det bare å se om de kommer innen rimelig tid. Vist jeg ikke hørte noe ifra dem, eller at pengene ikke kommer sa advokaten at jeg ikke måte nøle med å ta kontakt med han igjen. De skal også ha lovet å ordne det papirmessige etter gjeldene lover og regler [/quote']

De har enda ikke utbetalt beløpet til meg, ikke har de tatt kontakt med meg over telefon og ikke har jeg mottat noe prev ifra dem :(

Vist ikke jeg har mottat noe utbetaling ifra dem innen neste fredag, og de ikke har tatt kontakt med meg kommer jeg til å sende krav om full lønn for hele perioden, og vist de ikke betaler innen fristen kommer jeg til å begjære bedriften konkurs. Nå er jeg møkk lei det tøvet de driver på med. Å nå har de snart brukt opp tolmodigheta mi.

Skrevet

idag dumpet oppsigelsen ned i postkassa. Datert den 19.3 og med fratredelsesdato 08.01.07 Jeg kontaktet advokaten, og han kommer til å kreve forhnadlinger på vegne av meg da oppsigelsen ikke er lovlig, og at de heller ikke har utbetalt det jeg har lovmessig rett på.

Ifølge lov om lønnsplikt ved permiterning er arbeidsgiver piktig til å betale full lønn i oppsigelsesperioden selv om bedriften ikke har arbeid til meg.

Skrevet

Om de sier deg opp f.eks pga manglende arbeid når du er permitert, så har du krav i følge lov på en av to ting.

1. Få betalt hele oppsigelsetiden din fra oppsigelse dato til endt oppsigelse tid.

2. Kreve om mulig å få jobbe i oppsigelseperioden, dette er jo ikke lett om firma ikke har jobb...

Samme sett regler gjelder om firma gir deg sparken uansett grunn, akkurat på samme måte som du sier opp jobben din hvor de kan kreve at du jobber i oppsigelseperioden din..

Alle firma i Norge er underlagt Arbeidsmiljøloven og ingen firma kan eller bør holde seg vekk fra den....

Gjør de noe som ikke henviser til lover og regler, så er dette et brudd på arbeidsavtalen din og du kan kreve dem inn for arbeidsretten med så og si hele din rett bak deg og du vil 90% av gangene gå ut med seier..

Kaster du inn et såkalt salærkrav så får du også dekket utgiftene dine til advokat om du vinner også..

Er du organisert i f.eks Fellesforbundet.. Ja så ta hele dritt firma så langt som høyesterett om nødvendig og det gratis.

Stå på, ta disse drit firmaene..

PS..

Letter du på rota vil du garantert finne mange nye drit firma..

Skrevet

Stemmer det Tom. Og jeg skal fortsatt ha lønn for de 10 første dagene av permiteringa som arb.giver har lønnsplikt for. De har jeg enda ikke fått utbetalt. Ifølge advokaten var ikke oppsigelsen gjyldig en gang da dato for fratredelse ikke kan være eldre en dato på oppsigelsen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...