Arnfinn Trønes Skrevet 10. mai 2001 Skrevet 10. mai 2001 I følge VG gikk det ikke helt som forventet. (jeg vet man ikke skal tro på alt som står i nyhetene, men...) http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=155725"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=155725" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=155725 13Min. fra alarmen gikk til redningsmannskaper var på plass, atpåtil i bare underbuksa. Det synes jeg er litt skremmende. Noen som vet mer om denne øvelsen??? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
Rune Trøftmoen Skrevet 10. mai 2001 Skrevet 10. mai 2001 Jeg vet ikke hvor dårlig den øvelsen gikk jeg, men var den så ille som det står der, er det jo helt forferdelig... Men, jeg har sett dem hatt uttrykning i forskjellige situasjoner, og har aldri hørt eller sett at det har tatt så laaaang tid...13 minutter er veldig lenge.... Som regel hvis jeg har hørt, "Brannmelding til brannstasjon øst......." så har det ikke tatt rare tiden før bilene har dratt..... Men men..... Kanskje noen andre her som har noen andre erfaringer?? Hilsen Rune Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 14. mai 2001 Skrevet 14. mai 2001 Det skal ikke gå mer enn 3 minutter, for varmeutviklinga i et fly er svæært høy, og fra det begynner å brenne til folkene er på plass, klare til å slukke, skal det gå helst under 3 minutter, ellers blir kannibalene glade for et festmåltid med kanskje hundrevis av grillete personer!!! I Vadsø, hvor jeg holder til, skal det helst ikke ta mer enn 2 minutter, da flyene som brukes, som hhv. er Dash 8 og King Air 200(til ambulanseoppdrag) er så små, og det tar ikke lange tia før hele flyet står i lys lue... Fattern har vært der oppe og sett på øvelse, og han sa at han har aldri sett folk kle på seg så fort! Han tok tia, og den var på 1 minutt og 30 sekunder fra de kledde på seg til de var i bilene, og 10 sekunder til de var på ulykkesstedet!Er ikke det fort!?! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Og så en liten morrohistorie: I høst var det øvelse igjen i Vadsø, da hadde et fly kommet fra øst, skulle lande på RWY26, men hadde karsjet 2-3 km. før rullebanen. Da storbrannbilen skulle kjøres til ulykkesstedet, som var den gamle flyplassbilen, skulle føreren av bilen snu den. Han satt seg fast, og klarte ikke å rikke på seg. Så tenkte han at han skulle rygge og så hente fart nok til å komme seg opp, men det han ikke visste, var at det var et stup på 1 meter bak han... Han rygget, og han kjørte rett ut i kløften. Bilen ble stående på midten balanserende med en vinkel på 45-50 grader. Brannmennene i bilen fikk panikk, og ville ut, mens andre brannmenn prøvde å få opp døren. Hvis dere vet hvor tung ei dør til en lastebil er, tenk hvor tung den er å få opp i en vinkel som gjør at tyngdekraften tærer enda mer på vekten!!! Vel, det var det jeg skulle si om denne saken. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.