Skrevet 27. februar 2007 17 år Hei. Lurte på om noen kunne være så snill å fortelle meg litt om frekvensen til DME`en på ENFG? Den står på kartet oppgitt som: CH42X LL . Hvordan kan en få lagt den inn i noe navsystem? Håper på svar kart: http://80.203.214.34/norway_aip/231106/AIP/AD/ENFG/EN_AD_2_ENFG_5-4_en.pdf
Skrevet 27. februar 2007 17 år Frekvensen er 110,5 MHz. Den er parret med localizer-frekvensen til RWY 33. Ref AIP AD 2 ENFG 1-6, pkt 2.19. Du kan også se det hvis du kikker på NDB RWY 33 eller LLZ RWY 33. Alle DME'er er på UHF-båndet, og derfor som regel parret med en VOR eller en LLZ. Man kan også finne frekvensene med å se i gitte tabeller som jeg for øyeblikket ikke husker hvor man finner.
Skrevet 27. februar 2007 17 år Forfatter 342 Er NDB`en Frekvensen er 110,5 MHz. Den er parret med localizer-frekvensen til RWY 33. Ref AIP AD 2 ENFG 1-6, pkt 2.19. Du kan også se det hvis du kikker på NDB RWY 33 eller LLZ RWY 33. Alle DME'er er på UHF-båndet, og derfor som regel parret med en VOR eller en LLZ. Man kan også finne frekvensene med å se i gitte tabeller som jeg for øyeblikket ikke husker hvor man finner Ah. Riktig. Adobe ville ikke åpne LLZ RW33 kartet igårkveld. Takker
Skrevet 27. februar 2007 17 år En gang iblant finner man også DME'er som ikke er parret med noe. DME'en SDD (114,4) brukes til både ILS25L (109,9) og ILS07R (110,7) her i Berlin, og må altså tunes separat fra ILS'en. Hilsen T
Skrevet 27. februar 2007 17 år Alle DME'er er på UHF-båndet, og derfor som regel parret med en VOR eller en LLZ Håper du skrev feil og mener VHF(30-300MHz) UHF-båndet ligger mellom 300 MHz og 3 GHz
Skrevet 27. februar 2007 17 år Alle DME'er er på UHF-båndet, og derfor som regel parret med en VOR eller en LLZ Håper du skrev feil og mener VHF(30-300MHz) UHF-båndet ligger mellom 300 MHz og 3 GHz Han gjorde nok ikke det, DME ligger i UHF båndet.
Skrevet 27. februar 2007 17 år Wikipedia: DME frequencies are paired to VHF omnidirectional range (VOR) frequencies. A DME interrogator is designed to automatically tune to the corresponding frequency when the associated VOR is selected. An airplane’s DME interrogator uses frequencies from 1025 to 1150 MHz. DME transponders transmit on a channel in the 962 to 1150 MHz range and receive on a corresponding channel between 962 to 1213 MHz. The band is divided into 126 channels for interrogation and 126 channels for transponder replies. The interrogation and reply frequencies always differ by 63 MHz. The spacing of all channels is 1 MHz with a signal spectrum width of 100 kHz.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.