Skrevet 17. februar 2007 17 år Leste i dagens VG at siste kommersielle flight med denne typen er over, det var Northwest sin DC-10 den 8 januar, til Honolulu, Hawaii, hvis jeg husker riktig? Men det er vel flere land som fortsatt opererer med dette flyet i pax-trafikk? Eller er den faset helt ut? Synd i såfall, et nydelig fly som jeg desverre aldri fikk oppleve... Men er vel noen her inne som har vært med denne fuglen?
Skrevet 17. februar 2007 17 år DC-10 lever nok i beste velgående i flere selskaper ennå, så VG er nok en gang en svært dårlig kilde...
Skrevet 17. februar 2007 17 år VG nevner da at det bare er passasjer utgaven som blir faset ut. Står at den fremdeles brukes i frakt og militær versjon.
Skrevet 17. februar 2007 17 år ...og passasjerutgaven lever også i beste velgående.. Northwest selger jo sine 10'ere til selskaper som driver passasjerflyging til og med... Altså, NWA faser ut DC-10 i sin flåte, og det var omtrent så langt den artikkelen har fått med seg sannheten...
Skrevet 17. februar 2007 17 år Flere selskaper som fortsatt bruker DC10 i passasjersammenheng - bl.a Omni og Biman.
Skrevet 17. februar 2007 17 år Et par Air Force's bruger den da stadig som PAX. Ved ikke hvor mange selskaber det konkret er der bruger den som PAX, men et par stykker er der vel mere. De fleste er dog enten scraped eller flyver som cargo.
Skrevet 17. februar 2007 17 år Men er vel noen her inne som har vært med denne fuglen? Jeg har! Premiair til Lanzarote
Skrevet 17. februar 2007 17 år Fra NSC; Production 386 civil DC-10s and 60 military KC-10As built. By early 2003 180 remaining in airline service. FedEx has ordered 89 MD-10 conversions. Sjekk denne Linken om DC10.
Skrevet 17. februar 2007 17 år Flere selskaper som fortsatt bruker DC10 i passasjersammenheng - bl.a Omni og Biman. Korrekt! Men de er nok de to eneste jeg vet om, og det teller ca 10 maskiner.
Skrevet 17. februar 2007 17 år To ganger på meg og. Tur retur Gardermoen(gamle Gardermoen)-Kreta. Premiair
Skrevet 17. februar 2007 17 år Foelgende selskaper bruker fremdels DC-10'en: Aeroflot, Arrow Air, ATA Airlines, Avient, Biman Bangladesh, Cargoitalia, Centurion Air Cargo, Cielos del Perú, DAS Air Cargo, FedEx, Gemini Air Cargo, Omni Air Interantional, VARIG Logistica og World Airways. Hvem av disse som bruker dem til passasjerer vet jeg dog ikke.
Skrevet 17. februar 2007 17 år Bemini og Omni bruker DC10 som passasjerfly. ATA overtar etter hva jeg har lest Northwests 10-ere og disse skal også brukes som passasjerfly.
Skrevet 17. februar 2007 17 år Forfatter Jepp, vet det er mange som bruker disse som cargo og militærfly. Men er nok ikke lenge før DC-10 er helt ute av passasjer-trafikk tror jeg..tenkte kanskje noen av de sør-afrikanske selskapene fremdeles brukte de... de har jo en tradisjon med å bruke gamle fly i årevis...
Skrevet 17. februar 2007 17 år Forfatter Bemini og Omni bruker DC10 som passasjerfly. ATA overtar etter hva jeg har lest Northwests 10-ere og disse skal også brukes som passasjerfly. Har ATA forsatt L-1011 også? De satser hardt på de gamle "three-holers" ennå skjønner jeg
Skrevet 18. februar 2007 17 år ja jeg har også vært en av de heldige som fikk en tur med Dc-10...en av de siste turene for premiair faktisk
Skrevet 18. februar 2007 17 år Jeg Og..Premiair Har faktisk fåt meg en god del turer med DC 10'ern selv. Er nok alle besøkene i cockpit i den som har gjort meg fly int. Er gammel nok til å flydd en del ScanAir også (Var vel forgjengeren til Premiair/MyTravel)
Skrevet 18. februar 2007 17 år Da har du gått glipp av noe gitt.. Jeg synes DC-10'n er en helt yppelig maskin å reise med. Flyd den flere ganger med NW, og en gang med PremAir..
Skrevet 18. februar 2007 17 år Har flydd DC-10 en gang. Det var fra Minneapolis/St. Paul - Amsterdam Schiphol i 2004. Skal fly samme strekning i sommer, men da med A330
Skrevet 18. februar 2007 17 år Har gode minner fra min første langdistanseflight til Thailand med Premiair DC10.
Skrevet 18. februar 2007 17 år Har ikke fløjet DC-10 IRL, men har da prøvet en DC-10 simulator. Der findes jo en i Norge ved jeg, men der fndes også en ved Kastrup.
Skrevet 19. februar 2007 17 år Jo da, 4 turer Gran Canary. Først Scanair og så Premieair. Veldig tung i baken ved take-off, i forhold til MD11. Forøvrig på siste tur fra syden måtte vi lande på Fornebu. Den gangen Gardemoen var stengt på grunn av flykapringen. Kort rullebane så vi landet hardt. Syrlig kommentar fra purseren: "Som dere merket har vi landet, og det på feil flyplass."
Skrevet 19. februar 2007 17 år "Som dere merket har vi landet, og det på feil flyplass." Ha ha, konge-kommentar! Ja ja, det finnes jo det som er verre. Er jo flyselskaper som klarer å lande på feil flyplass, selv om den de skulle til - ikke var stengt. Har også noen turer med både DC10-10 og DC10-30 i bagasjen, bl.a. med Scanair, Premiair, og NW. Flotte og spesielle fly, men vil nok heller fortrekke en A330 som har erstattet mange av rutene som tidl. ble fløyet med DC10'ern.
Skrevet 20. februar 2007 17 år Får slenge meg på jeg og. Har fløyet med DC-10 mange ganger (Scanair/Premiair og tilslutt MyTravel). Husker spesielt en tur til hellas i 99, flyplassen var micro, og DC-10'en fikk terminalen til å virke veldig liten. Det var faktisk synet av dette som gjorde at jeg kun interreserer meg for passasjerfly nå i dag. Ellers var det ganske spennende da vi skulle ta av igjen. Piloten holdt bremsene på akkurat lenge nok til at at jeg tror alle i flyet forsto at vi trengte litt mere "punch" til takeoff.... PS: destinasjone var Parga, men husker ikke hva flyplassen heter, noen som vet?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.