Skrevet 10. februar 2007 17 år Ser i dag i denne artikkelen i Nye-Troms at 337-skvadronens Lynx står på bakken i påvente av nye generatorer etter at et av helikoptrene fikk problemer over Bardufoss. Noen som vet hva som skjedde her og om motoren stoppet helt, eller var det bare instrumentene som fikk problemer? Har ikke hørt om dette før nå jeg!
Skrevet 10. februar 2007 17 år Generator-problemer, ikke motorproblemer. Generatoren brukes til å forsyne strøm, ikke motorkraft. Hilsen Torbjørn
Skrevet 10. februar 2007 17 år UH-1Bs generator er også et tachometer, instrumenter kan ha sluttet å virke her?
Skrevet 10. februar 2007 17 år Ser i dag i denne artikkelen i Nye-Troms at 337-skvadronens Lynx står på bakken i påvente av nye generatorer etter at et av helikoptrene fikk problemer over Bardufoss. Noen som vet hva som skjedde her og om motoren stoppet helt, eller var det bare instrumentene som fikk problemer? Har ikke hørt om dette før nå jeg! Har forsåvidt ganske god kjennskap til dette. Overhodet ingen dramatikk. En ALTERNATOR sluttet å virke, og normal landing gjennomført på Bardufoss etter et par minutter. Alternatorene på alle maskinene skal skiftes, dette er det leveringstid på. Derfor trekker det ut i tid. Lynxen har to alternatorer som produserer AC, to generatorer som produserer DC og ett DC batteri. Alternatorene drives av accessory gearboks som sitter på main gearbox og produserer strøm så lenge rotorturtallet og eller Nf er over 78%. Generatorene sitter plassert på hver sin motor og leverer strøm over 72% nh (full output). Dersom en Alternator går off line er det ingen dramatikk. Helikopteret flyr like fint, men man får en "automatic loadshedding" som gjør at man mister noen komponenter og må gjøre visse prioriteringer avhengig om Engine Anti Ice er på eller av.
Skrevet 10. februar 2007 17 år UH-1Bs generator er også et tachometer, instrumenter kan ha sluttet å virke her? Kan ikke huske at det var en taco på starteren til Huey`en. UH-1`s generator er en starter-generator som på mange andre luftfartøy. Tacometeret du kanskje tenker på sitter enten i MGB (Nr) eller på an av motorens akslinger (Ng og Nf type tacoer).
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.