Gjest Skrevet 1. mai 2001 Skrevet 1. mai 2001 Nå har jeg slitt veldig lenge med denne descent beregningen! Men jeg går det bare ikke til! Er det noen av dere som kan forklare meg hvordan dette skal gjøres? På forhånd takk! Happy flyings /Tommy Siter
Karl R Pettersen Skrevet 1. mai 2001 Skrevet 1. mai 2001 Du ligger i 33000 fot, flyplassen ligger i 2000. Du skal descende 31000 fot. 31*3=93, du skal starte descent 93NM fra flyplassen. Legg til 10NM for evnt tailwind. Denne var selvfølgelig litt 'grov', normalt sett skal en vel descende til en høyde så og så lang ut fra flyplassen, hvorpå en cruiser i denne høyden til en krysser glidepath. Fly du i tillegg en 'glider' kan du legge på 5 NM til, for å få ned farta etter du har nådd høyden. Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2001 Skrevet 1. mai 2001 hej igen Tommy! Jag vet inte exakt vad du vil veta, men gäller det när du ska starta descenden för att komma ner på rätt höjd, på ställe? Vanlig tum finger regel är 3xhöjden i 1000fot... Om du Ligger på 10.000 fots höjd och ska helt ner till 0' så bör du starta din descend på 3x10 NM från punkten du vill avsluta din descend på. Exempel från verkligheten: Du ligger på 15.000' på väg in till en flygplats där du skall intercepta ILS glidebanen på en 3000'. 15.000'-3000'=12.000' skall du descenda. Då måste du starta din descend 3x12=36 NM från den punkt du vill intercepta glidebanen. Denna tum finger regel kan variera mellan olika flygplans typer men är ganska generell. EDIT: Äsch! Karl R hann före [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 01-05-2001: Endret av: Jörgen Toll ] Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2001 Skrevet 1. mai 2001 Takk for fint svar! Men bare for å få alt på det rene hvorfor ganget du med 3? Mvh Tommy Siter
Gjest Skrevet 1. mai 2001 Skrevet 1. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Tommy Sivertsen: Takk for fint svar! Men bare for å få alt på det rene hvorfor ganget du med 3? 3xHöjden i 1000 fot=Top of Descend motsvarar ca 3graders glidebane.. vilket passar rätt bra för de flesta... Tommelfinger regel heter det på norska [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Enkel uträkning som alla kan klara även om man är lite stressad. Klart man kan göra det mer avancerat, men varför? Moderna FMS system beräknar Top of Descend helt exakt med hänseende på vikt, mot/med vind etc... Siter
Timmy Brandt Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Karl R Pettersen: Du ligger i 33000 fot, flyplassen ligger i 2000. Du skal descende 31000 fot. 31*3=93, du skal starte descent 93NM fra flyplassen. Legg til 10NM for evnt tailwind. Denne var selvfølgelig litt 'grov', normalt sett skal en vel descende til en høyde så og så lang ut fra flyplassen, hvorpå en cruiser i denne høyden til en krysser glidepath. Fly du i tillegg en 'glider' kan du legge på 5 NM til, for å få ned farta etter du har nådd høyden. Hei Begynne descenden 93NM fra flyplassen? Hvordan skal du vite at du er 93NM fra flyplassen da? Jeg flyr mye i USA og jeg har ikke opplevd at jeg har fått utslag på ILS instrumentene før ca 25NM fra flyplassen.....93NM hørtes veldig langt borte [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] men er sikkert riktig.... Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Timmy Brandt: Hei Begynne descenden 93NM fra flyplassen? Hvordan skal du vite at du er 93NM fra flyplassen da? Jeg flyr mye i USA og jeg har ikke opplevd at jeg har fått utslag på ILS instrumentene før ca 25NM fra flyplassen.....93NM hørtes veldig langt borte [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] men er sikkert riktig.... Du ser avstanden til flyplassen ved å stille inn frekvensen til en VOR på, eller i nærheten av flyplassen. Forutsatt at denne har DME (avstandsmåler) da. Eller du kan beregne avstanden fra den VOR du passerer før du kommer til flyplassen. På alle enroutekart står avstanden mellom to navaids oppført i en "sekskant" på linjen. Avstandstallet utenom denne "ruten" kan vise samme avstand, men mest vanlig viser det avstand til nærmeste intersection. F.eks. du ser på kartet at avstanden fra den VOR du snart passerer og til flyplassen, er 120 nm. Da starter du descent når du har passert denne og avstanden til denne er 27 nm. Eller motsatt dersom avstanden mellom denne VOR og flyplassen er kortere enn 93 nm. Da må du starte nedstigningen tilsvarende før. Vet ikke om jeg forvirret mer enn jeg oppklarte, men det var et forsøk. Ole-Jørgen [ 02-05-2001: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 Den virkelige juksmetoden er å bruke GPS direct to, da ser du også avstanden til flyplassen, eller VOR'en du skal innom på turen. Denne er kun 'lovlig' hvis du ikke har enroute karta [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 GPS er ikke juks. De aller aller aller fleste fly idag har GPS ombord, det er bare MS FS som ikke har fått med seg det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Erik H. Bakke Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 Å beregne TOD etter GPS peiling, vil bare bli riktig hvis du skal fly ei rett linje inn mot flyplassen. Skal du følge innflygningsruter, går disse ofte på "kryss og tvers", og avstanden fram til flyplassen vil da bli lengre enn ei rett linje. Skal du fly en landingsrunde, finner du hvilken høyde denne skal flys i, og beregner TOD, slik at du har denne høyden når du entrer landingsrunden. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 De fleste aviation gps'er tar høyde for landingsrunden, inkludert min III pilot. Nå har jeg aldri prøvd den saken som regner TOD så hvordan det funker aner jeg ikke, men funksjonen er der ihvertfall. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Karl R Pettersen Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 Legg merke til [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] en [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Joda, de fleste større fly har gps og/eller en form for vnav, men tror ikke så mange småfly har dette installert. Går ennå på små holdholdte som en monterer fast på yoken. Tenker nå på småfly ala Cessna osv. Uansett, det er greit å kunne basicen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 2. mai 2001 Skrevet 2. mai 2001 Det er da ikke uvanlig med fastmonterte GPS (gjerne kombinert GPS / COM) i småfly heller nå. Personlig har jeg en mindre GPS (GPS III pilot) og yoke mount til den som jeg bruker uansett, den holdes oppdatert og det er den jeg kjenner til minste detalj, så kjører jeg heller et større kartutsnitt på den fastmonterte i flyet, mens alle detaljer taes på den lille. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Helge Bø Skrevet 3. mai 2001 Skrevet 3. mai 2001 Det er ingen som nevner airspeed her, IAS og VS har jo en viss betydning hvis bruk av 3X-regelen skal bli vellykket. Med f.eks en B737, throttle til idle og ned til rundt 250 IAS hold 250 med 1800-2000 fpm...og descent blir alltid en suksess [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Men det er jo enklere å bruke FSNavigator, som beregner beginning of descent korrekt forutsatt at riktig flytype og cruise altitude er lagt inn. Siter
Gjest Skrevet 3. mai 2001 Skrevet 3. mai 2001 Takk for at du forklarte meg dette Jørgen! Jeg skjønte det nå! Mvh Tommy Sivertsen Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 3. mai 2001 Skrevet 3. mai 2001 IAS har veldig lite og si for descent beregning. Det er stort sett kun GS som er interessant da. Du kan starte descent på akuratt 3xFL, holde rett IAS og en fornuftig VS, men det hjelper ikke det spøtt om du har 50 kts i nesa eller halen. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.