Thomas Nielsen Skrevet 25. april 2001 Skrevet 25. april 2001 For nylig fløj jeg fra København/Kastrup og umiddelbart efter takeoff så jeg fra luften en Korean Air Cargo B747 taxie via TWY 6V ind på RWY 30 (dvs. ca. 500-600 m. fra RWY threshold) hvor den holdt "ready for takeoff". Fra denne position er der vel "kun" ca. 2100-2200 m. RWY tilbage. Er det virkelig nok til en B747, selvom den måske flyver uden last?! Jeg forestillede mig, at så store fly altid brugte maximal RWY længde i tilfælde af fx. aborted takeoff?! Mvh Thomas Nielsen Siter
Jimmy Nielsen Skrevet 25. april 2001 Skrevet 25. april 2001 Hej Thomas Jeg tror ikke at denne 747 var så tungt lastet med fuel, fordi at, når nu den er i skandinavien, eller bare europa flyver den nok ikke så langt til sit næste "aflæsningssted", dette kunne være Oslo, Stockholm, Amsterdam osv. Når så den har været hele området rundt flyver den så hjem til Korea. Mange passagerfly gør dette, bl.a. SAS B767 når den er i asien. [ 25-04-2001: Endret av: Jimmy Nielsen ] [ 25-04-2001: Endret av: Jimmy Nielsen ] Siter
PC Reithe Skrevet 25. april 2001 Skrevet 25. april 2001 HeJ! Den flög troligtvis till London Stanstead. Hilsen Siter
Gjest Skrevet 25. april 2001 Skrevet 25. april 2001 Bare for å vise "medfølelse": Jeg var i Amsterdam for en tid tilbake og beskuet et Korean Air 747 under take off. Etter å ha sett diverse andre 747'er kave seg opp i luften, ble jeg overrasket over hvor kjapt denne Koreaneren forlot bakken, og sannelig steg den nesten ikke nesten loddrett til værs også! Dette var for ordensskyld et passasjerfly. Siter
Thomas Nielsen Skrevet 25. april 2001 Forfatter Skrevet 25. april 2001 Hej! Mange tak for svarene! Jeg kan forestille mig, at den ikke skulle flyve langt og måske tilmed ikke var lastet, men alligevel: hoved-RWY i Kastrup den dag var 22R for takeoff. Den er 400-500 m. længere end RWY 30. Da Korean B747'eren ovenikøbet "kappede" ca. 500 m. af RWY 30 undrede jeg mig virkelig! Det levner altså ikke meget plads for en evt. aborted take-off! Men måske er Korean piloterne lidt mere "friske" end andre [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] De 747'ere jeg ellers har set i Kastrup har altid brugt RWY 4/22 og altid startet take-off fra enden af banen. Bedste hilsner Thomas Nielsen Siter
Åke Lindberg Skrevet 25. april 2001 Skrevet 25. april 2001 Jag hittade följande om B747-400: Startsträcka: 9.200 - 11.000 fot (2.804 - 3.353 meter) Åke Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 26. april 2001 Skrevet 26. april 2001 I den 744 manualen jeg har (til PS1) er det tabeller for avganger på baner helt ned i 2200 meter, den tar av på kortere, men da er antagelig ikke marginene innenfor kravene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 26. april 2001 Skrevet 26. april 2001 Hej Thomas Är du säker på att det var en start du såg. Bana 30 i Köpenhamn är nämligen i princip inte tillåten att starta på. Detta beroende på buller över stadens centrum. Banan används bara för start om kombinationen av vind/braking action gör start på 04/22 ömöjlig. Att dessutom starta på en intersection är helt enkelt inte tillåtet. Däremot används bana 30 ofta som taxiväg. Jag skulle tro att du har sett en jumbo som kommer från fraktterminalen vid "apron SE" och som fått den taxivägen eftersom taxi "G-V-Y-F-A-22R" är en ganska krokig väg för en jumbo. Bana 30 använd däremot för landningar. Bana 12 används normalt inte för landning, återigen buller. Stellan Siter
Thomas Nielsen Skrevet 26. april 2001 Forfatter Skrevet 26. april 2001 Stellan, jeg så faktisk ikke flyet lette, bare at det taxiede in på rwy 30 og holdt umiddelbart ud for twy V6. Du har formentlig ret i, at den blot brugte rwy 30 som taxiway og blot afventede yderligere taxi-instruktioner. Jeg tror, at mysteriet er løst... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh Thomas Nielsen [ 26-04-2001: Endret av: Thomas Nielsen ] Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 27. april 2001 Skrevet 27. april 2001 Da jeg var i tårnet i CPH og snakkede med nogle flyveledere, sagde de at alle fly kan lette og lande på alle baner i Kastrup. Jeg har engang set en Thai Boeing 747 lande på bane 12. Siter
Jimmy Nielsen Skrevet 27. april 2001 Skrevet 27. april 2001 Hej Flemming Hvordan kom du i tårnet på CPH, jeg har prøvet på (næsten) alle måder men de siger at de alt for travlt, og svaret er nej. Har du nogle gode råd? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.