Skrevet 13. januar 2007 18 år Noen må forklare meg hva som skjer når flyene sklir av banen. Er det fordi ABS-systemet ikke virker for med ABS-bremser skal da ikke flyet kunne skli? Eller er det snakk om at flyet sklir til sides under sving? Så vidt jeg vet bruker man ikke en lavere setting for autobrake ved glatt bane, eller?
Skrevet 13. januar 2007 18 år Tror nok det er litt for tidlig til å diskutere dette ennå. Kan jo være ABS som sviktet som du sier Stig Harald! Men det kan jo være mange årsaker. For stor hastighet i svingen kanskje?
Skrevet 13. januar 2007 18 år Oj oj, nå kommer Olaf Ghanizadeh til å bli i "fyr og flamme" tenker jeg - he he. Mener å huske at han er Turkish Airlines-fan.. Mere info hos Boarding også: http://www.boarding.no/art.asp?id=24923
Skrevet 13. januar 2007 18 år Og flyet er tauet i hangar med all bag ombord.. skal si det var kaos ved utleveringen!
Skrevet 13. januar 2007 18 år Haha!! Jeg er nok ikke i fyr og flamme nei Jeg er ikke noen superstor fan av THY. Har bare benyttet de et par ganger
Skrevet 13. januar 2007 18 år Er det fordi ABS-systemet ikke virker for med ABS-bremser skal da ikke flyet kunne skli? Man sklir fint med ABS-bremser også...
Skrevet 13. januar 2007 18 år På fly heter det Anti skid... ABS=Auto-brake system, og dette brukes ved landing eller avbrutt avgang.
Skrevet 13. januar 2007 18 år Forfatter Hehe...Er det glatt på rullebanen? Dere har vel snø på østlandet? (Som vel og merke er en mangelvare her )
Skrevet 14. januar 2007 18 år Hoff, dær e di hælvettes søringan* som aldri greie å kjøre årn'kli oppe i nor.. *Honningsvågisk uttrykksmåte og ikke ment støtende...
Skrevet 14. januar 2007 18 år Høres ut som de har regnet med feil braking action. Da kan de ha satt maskinen langt inn på banen for å få en pen landing og spare tid. Vi får se hva havarikomisjonen konkluderer med til syvende og sist.
Skrevet 14. januar 2007 18 år Høres ut som de har regnet med feil braking action. Da kan de ha satt maskinen langt inn på banen for å få en pen landing og spare tid. Vi får se hva havarikomisjonen konkluderer med til syvende og sist. Bare så det er ganske klart... Flyet kjørte av takseveien, ikke rullebanen...
Skrevet 14. januar 2007 18 år Det hørtes mer dramatisk ut, en det egentlig er. Det må da være unødvendig at flyhavarikommisjonen skal komme. Det var jo ikke et havari?
Skrevet 14. januar 2007 18 år Fordi jeg synes ikke det der er ett havari. Beklager hvis det støter deg.
Skrevet 15. januar 2007 18 år hehe nei det støter meg overhodet ikke. Det er det samme som at det finnes mange typer nødlanding. Om flyet er i full fyr, eller om det er en medisinsk nødsituasjon ombord. Alt er nødlanding.
Skrevet 15. januar 2007 18 år Jeg snakket med en skipper i NAS som landet rett før Tyrker'n, han kameraten min hadde rapportert til Tårnet om ekstremt glatt føre på taxiway, hadde holdt 5kts, med hånda godt festet til throttles i påvente av å måtte bruke revers, da det ikke var noe traction. Denne taxiway er ment for 25-30kts normal bruk. Han jeg snakket med visste ikke om Tårnet hadde rukket å gi beskjed til Tyrker'n før han dro av taxiway. Mvh LN-C777
Skrevet 15. januar 2007 18 år Tallet (MAX) 20 kt under taxing begynner jeg å bli lei av.. Gjentas på en rekke checklister i FS. Taxi speed kommer an flyplassen, og står på Airport/Ground kartet.
Skrevet 15. januar 2007 18 år Det står også om taxefart i flyets manual. Er vel f.eks max anbefalt 25kt med 737NG, <12-13 kt i krappe svinger...
Skrevet 16. januar 2007 18 år Dette blir jo en stereotyp påstand da, men la gå. Dersom det viser at det var ekstra glatt på TWY, kan det jo tenkes at det har med at piloter fra varmere himmelstrøk ikke er vant til glatte baner/TWY? Enkelt og greit. Vet heller ikke om de enkelte selskap (les=Selskap som opererer nærmere ekvator) har opplæring/trening på glatte TWY. Kanskje et spørsmål til våre ATP piloter?
Skrevet 16. januar 2007 18 år Dersom det viser at det var ekstra glatt på TWY, kan det jo tenkes at det har med at piloter fra varmere himmelstrøk ikke er vant til glatte baner/TWY? Enkelt og greit. Er nok ikke så enkelt, spesielt ikke når ATIS sier "... caution slippery taxiways"..
Skrevet 18. januar 2007 18 år Kom over dette bildet ... "Fly av banen på gardermoen" .. med tanke på hvordan hun står så bør det ha vært skremmende glatt...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.