Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er for tiden en meget lyssterk komet på himmelen som man kan se ved solopp- og nedgang.

Hadde lest om dette på nettet i dag, og var så heldig å få et glimt av den i kveld.

Hentet videokameraet og rigget meg opp med kikkert forran videokamera som ekstra linse. Var egentlig bare ment som en test, men det funket ganske greit.

Her er en artikkel om kometen: astronomi.no

Her er en liten filmsnutt av det jeg tok: kometfilmAS

Skrevet

Rett etter solen har gått ned, kan man få øye på den. Det måtte skumre litt før den plutselig kom frem.

Den gikk fort ned bak horisonten, så det var ikke mer enn 10-15 minutter den var synlig.

PS: 3. mars er det måneformørkelse.

Skrevet

Det som virkelig var imponerende med vidoen var at du ser kometen så godt, også all lysforurensingen etterpå.

Det viser virkelig hvor sterk den er. Tror jeg må komme meg opp på fjellet med stjernekikkerten min i morra å se om får ett glimt.

Skrevet

lykke til. Jeg brukte kikkerten min. Det er en Zeiss 10X40. Vet ikke om det kan sammenlignes med en telelinse.

Den var fin i kveld og, mye høyere på himmelen.

Ser den nå...mellom skyene. Stor og fin!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...