Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Et mikrofly har styrtet i Sverige:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1591210.ece

 

Heldigvis gikk det visst bra med piloten. Men jeg stusser på en ting her:

"Slike fly har ikke lov til å fly høyere enn 150 meter over tettbebygde strøk."

Burde det ikke vært forbud mot å fly lavere enn 150 meter? Jo høyere man er, desto bedre er jo mulighetene for en nødlanding ved motorstopp.

Skrevet
Et mikrofly har styrtet i Sverige:

 

Akkurat ja..

Dette er altså ikke et mikrofly, men en motorglider...

 

Luftfartyget SE-UBX (Tidligere D-KEFV)

 

Luftfartygstyp: Scheibe SF-25C Falke

MTOW: 610 kg

Tillverkningsnummer: 44173

Ägarförhållande: GAGNEF FLYGKLUBB (GAGNEF) är ägare.

 

SE-UBX på Airpics.com

Skrevet
Et mikrofly har styrtet i Sverige:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1591210.ece

 

Heldigvis gikk det visst bra med piloten. Men jeg stusser på en ting her:

"Slike fly har ikke lov til å fly høyere enn 150 meter over tettbebygde strøk."

Burde det ikke vært forbud mot å fly lavere enn 150 meter? Jo høyere man er, desto bedre er jo mulighetene for en nødlanding ved motorstopp.

 

Sånn går det når man overlater oversetting til journalister. I originalen til TT (som enkelt forklart tilsvarer vårt NTB), heter det:

 

Lägst 150 meter

 

När lätta plan flyger över tätbebyggt område ska de ha en höjd på lägst 150 meter.

 

Vi mangler et ikon for applaus her, så jeg nøyer meg med ""

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=733267&lid=puff_733243&lpos=lasmer

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …