Gå til innhold

Piloten skyld i EgyptAir-ulykken ??????


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Mener dette har vært fastslått lenge! Kanskje det var ubekreftet info, men har hørt at cocpit voice recorderen viste at kapteinen sa masser av bønner før han traff havet! F/O gjorde visst det han kunne for å stoppe piloten, men greide det ikke!

Vel, uansett en grusom sak!!

Skrevet

At mannen ba til den/de han trodde paa er vel i seg selv ingen indikasjon, den ene eller andre veien.

Kan tenke meg de fleste religioese piloter sier en eller annen slags boenn dersom de vet at de kommer til aa styrte.

Dette er en ganske 'passende' forklaring fra amerikansk side; Skyld paa en rabiat muslim, de fleste her i vesten kjoeper den forklaringen, og Boeing slipper aa faa sikkerheten til flyene sine trukket i tvil -> amerikanske arbeidsplasser er sikret.

Mvh,

Helge

Skrevet

Heisann!

Helge Jordal skrev:

At mannen ba til den/de han trodde paa er vel i seg selv ingen indikasjon, den ene eller andre veien.

Dette er selvsagt sant [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] , men det var ikke slik det var i denne sammenhengen! Her startet han med bønner lenge før han "styrtet" det ned.

Dessuten var det visst en samtale i cocpit som tydet på at det hadde vært en verbal slosskamp mellom F/O og kapteinen.

Men derimot tanken med at etterforskerne legger skylden på EgyptAir p.g.a. at de er redde for Boeing, det kan jeg ikke tro! Her snakker vi jo om 2 hundre + menneskeliv og millioner av erstatninger.

Kan ikke tro at det er mulig av en slikt "investigation team" å med vilje gi en feil forklaring på hva som skjedde!

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Dessuten var det visst en samtale i cocpit som tydet på at det hadde vært en verbal slosskamp mellom F/O og kapteinen.

Noekkelordet her er 'tyder'. Saa vidt jeg vet har ingen klart aa tyde cockpit-opptakene entydig dithen at han faktisk sier han skal, med vitende og vilje, styrte flyet.

quote:

Men derimot tanken med at etterforskerne legger skylden på EgyptAir p.g.a. at de er redde for Boeing, det kan jeg ikke tro! Her snakker vi jo om 2 hundre + menneskeliv og millioner av erstatninger.

Ikke fordi de er 'redde' som saadan, men det er alltid noen som har makt nok til aa paavirke en etterforskning, selv en slik som dette.

Siden det mangler noen klare og entydige bevis paa hva som skjedde ville det vaere spesielt enkelt aa paavirke utfallet av etterfoskningen og den paafoelgende raporten.

quote:

Kan ikke tro at det er mulig av en slikt "investigation team" å med vilje gi en feil forklaring på hva som skjedde!

Ville det vaere foerste gang sannheten er satt i baksetet paa grunn av nasjonale og/eller storkapitale saerinteresser? Selv med menneskeliv i bildet?

Trenger bare aa minne om nedskytningen av det Iranske(Eller var det Irakiske?) passasjerflyet over den persiske bukten for en 10-15 aar siden. Sannheten hadde aldri kommet for en dag hadde det ikke vaert for at Iran hadde nok beviser til aa gjoere den internasjonale opinionen oppmerksom paa hva som skjedde. USA proevde i det lengste aa holde fakta skjult, saa proevde de aa bortforklare hva som skjedde, og til dags dato er ingen utpekt som ansvarlig for hva som skjedde.

Dette til tross for at 200+ uskyldige doede.

Det finnes tallrike andre eksempler paa at menneskeliv ikke er verdt en dritt, selv for 'gode' regjeringer eller selskap, naar saken syntes viktig nok for dem. (Den franske regjeringens senking av Rainbow Warrior et annet eksempel.)

Men jeg vil gjoere oppmerksom paa en ting; Jeg proever ikke aa skyve skylda bort i fra piloten. Kansje tok han med seg 200+ mennesker inn i doeden, mennesker gjoer noen ganger grusomme ting, ikke vet jeg.

Poenget mitt er; Den foerste og 'enkleste' forklaringen, den noen vil ha deg til aa tro paa er ikke alltid den sanne. Noen ganger loenner seg aa spoerre 'hvorfor vil de jeg skal tro dette'. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh,

Helge

Skrevet

Hei, jeg vil anbefalle alle å lese boken

The Tombstone Imperative, the true story about airline incidents.

Boken tar for seg hva som har blitt fulgt opp av sikkerhets foranstaltninger etter alvorlige og kjente ulykker av organisajoner som FAA, AAIB, og andre.

Boken beviser på en skremmende måte hvor mye inflytelse flyfabrikanter og store flyselskaper har på de organene som bestemmer sikkerhets tiltak.

Skremmende informativ lesning (seriøs forfatter, tidl. medl. av AAIB)

Har ikke ISBN nummeret nå, men kan poste det imorra.

Skrevet

Hei igjen!

Gratulerer Helge, du har greid å overbevise meg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] !

Sterke fakta du kommer med, og kan ikke annet enn å gi meg over!

Men uansett tragisk når slike uheller intreffer, noe vi sikkert alle er enige!

Vel, vel. Ha en trygg flyvår! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...