Skrevet 20. desember 2006 18 år Jeg skal fly fra Trondheim til Oslo i morgen og lurer derfor om det er lov til å ha med en kamerabag på størrelse med en liten sekk? Det som skal være med er: Kamera (DSLR), 75-300mm linse, ekstra blitz og noen ledninger. Jeg spørrer om dette fordi jeg har ikke helt forstått de nye reglene.. Tusen takk på forhånd! PS: Lov til å ha med nøkler?
Skrevet 20. desember 2006 18 år ? De nye reglene omgår kun flytende væske og kremer. Sitat, OSL.no Hva innebærer de nye reglene?Hovedregelen er at det ikke er tillat å ta med flytende væsker i håndbagasje som bringes gjennom sikkerhetskontrollen. Det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske (toalettsaker o.l.). Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske som er i den. En nesten tom flaske vil derfor bli vurdert etter hva den kan inneholde, ikke hva den faktisk inneholder. Med beholder menes flaske, tube, flakong, beger, krukke o.l. Videre må alle beholdere med væske få plass i en gjennomsiktig pose som kan åpnes og lukkes. Posen skal ikke romme mer enn én liter når den er lukket. Beholdere over 100 ml og alt som ikke får plass i litersposen vil måtte avleveres i sikkerhetskontrollen eller sjekkes inn. Hva regnes som væske? Alt flytende som vann, brus, gele, krem, lotion, parfyme, lipgloss, barberskum, aerosoler og annet med lignende konsistens. Hva kan jeg ta med gjennom sikkerhetskontrollen? * Væske i beholdere på max 100 ml, lagt i gjennomsiktig pose på max én liter. * Flytende medisin som er nødvendig for bruk på reisen. Medisin i fastform er fortsatt tillatt. * Væske som av kostholdsmessige grunner er nødvendig på reisen. * Barnemat som er nødvendig for bruk på reisen. Du må være forberedt på å vise at innholdet i beholderne er innenfor reglene, f.eks. ved å smake på innholdet, ta litt på huden e.l.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.