Tore Rasch-Olsen Skrevet 9. april 2001 Skrevet 9. april 2001 Er det angrepsvinkelen eller profilen til en vinge som skaper mest løft? Noen som vet hvordan dette forholdet er? Hørte en gang at 75% av løftet skapes av at vingen skråner mot vinden (angrepsvinkelen). Har også hørt at buen på oversiden av vingen skaper 5%. Jeg lurer sånn...... Siter
Helge Jordal Skrevet 9. april 2001 Skrevet 9. april 2001 En god del av loeften skapes ogsaa av at luften som foelger oversiden av vingen forlater bakkanten av vingen med en vektor nedover. I foelge en av Newton's lover (husker ikke hvilken.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]) vil det alltid vaere en motreaksjon til en reaksjon. Dvs, pga. av at denne luften har en hastighet nedover, vil det virke en kraft oppover. En noe klumset forklaring, men den siden 'Why it flies' som noen ga en link til her for ikke saa lenge siden forklarer dette paa en meget god maate. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh, Helge Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 10. april 2001 Forfatter Skrevet 10. april 2001 Tusen takk for svarene karer! Enkle og nyttige svar. Igjen takk. Siter
Gjest Skrevet 17. april 2001 Skrevet 17. april 2001 Heisann. Hvis man ser på løftformelen L=1/2rho*S*Cl*V2, så vil forsåvidt både vingeprofilet og angrepsvinkelen spille inn på Cl (løftkoeffisienten). Det er profilet på vingen som er det avgjørende for løftet. Det er klart at man øker løftet ved å innta en høyere angrepsvinkel, men man flyr jo like bra med en angrepsvinkel lik 0 (horisontal flyging). Det man egentlig gjør ved å øke angrepsvinkelen, er at man bruker av den kinetiske energien eller potensielle motorkraften, slik at man får en løftfaktor l som kommer i tillegg til det normale løftet. Løftet vil øke proporsjonalt med angrepsvinkelen til en rundt 16-20 grader, derfra vil det gå hurtig mot null. Siter
Svein Hansen Skrevet 18. april 2001 Skrevet 18. april 2001 Hei! Begynner å bli en stund siden jeg tok dette på flymekken. Men så vidt jeg husker; Løftet avhenger av 3 faktorer: -Størrelsen på vingen,selvfølgelig.Jo større,jo mer løft. -Løft koeffisienten til vingeprofilet. -Og det dynamiske trykket til luften.(lufttetthet og hastighet,vil det si.) Så i denne sammenhengen er det jo løftkoeffisienten den vi diskuterer. Og den er som sagt,korrekt nok,avhengig av både profilets form og angle of attack. Som Øyvind også helt korrekt sier,vil angle of attack,eller forkortet AOA,bidra til at løftkoeffisienten øker og dermed også løftet,INNTIL an kritisk AOA,dvs.stall angle.Da vil det minske kraftig. Utfra en løftkurve på et bestemt profil jeg fant,var denne vinkelen omtrent 19 grader. Dette vil selvfølgelig variere på de forskjellige profilene. Håper dette hjalp litt. Siter
Mark - Rune Bannister Skrevet 18. april 2001 Skrevet 18. april 2001 Hei jeg lurer på hvor mye flykroppen har å si på løftekapasiteten [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Har merket meg at stort sett alle fly har en aerodynamisk profil der flykroppen er flat under, rund over og med en nese som anntyder en vingeprofil ( sivile fly ) [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Siter
Bent Marius Engseth Skrevet 20. april 2001 Skrevet 20. april 2001 Flykroppen skaper så vidt jeg vet ikke løft av noe slag. Derimot er flykroppen formet så aerodynamisk som mulig for å minske luftmotstanden til det minimale. Siter
Andreas Pettersen Skrevet 20. april 2001 Skrevet 20. april 2001 quote: Opprinnelig postet av Bent Marius Engseth: Flykroppen skaper så vidt jeg vet ikke løft av noe slag. På enkelte jagerfly (f.eks mig 29) er en del av flykroppen formet som en vinge, sannsynligvis for å skape løft. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. april 2001 Skrevet 20. april 2001 Kroppen skaper løft i mer eller mindre grad (avhengig av flytype). Ellers ville man ikke klare og fly "knife edge". Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Gjest Skrevet 20. april 2001 Skrevet 20. april 2001 Hei igjen. Det har vært en del snakk om hvor mye løft man kan få ut i fra den aerodynamiske formen på en flykropp. Her er det vesentlig å skille mellom jagerfly og andre fly. Som dett ble sagt er den strømlinjeformede profilen til f.eks. passasjerfly stort sett bare for å minske luftmotstanden og skape en mer laminær luftstrøm rundt kroppen. Ser vi på jagerfly kan faktisk helt opp i en 60-70% av løftet komme fra kroppen. Dette gjelder ofte fly som er beregnet for å fly i høyere hastigheter, hvor vingeprofilet ofte er mye flatere enn det tradisjonelle vi kjenner fra småfly og airliners. F-16 er et eksempel på et jagerfly som får veldig mye av løftet sitt fra flykroppen. Med vennlig hilsen Øyvind Tangen Siter
Anders Presterud Skrevet 20. april 2001 Skrevet 20. april 2001 ...om det er kroppen eller vingen som gir løft til bombeflyet B-2 må vel kunne sies å være et definisjons-spørsmål. Siden vingen er kroppen, ...eller omvendt. Anders Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.