Skrevet 21. desember 2006 18 år Prøver meg på b) igjen jeg: METAR ENXX XXXXXXZ 00000KT 3500N DZ BR FEW000 SCT005 BKN014 06/05 Q1001 RESHRA og c): METAR ENXX XXXXXXZ 29016G27 2500 0100S SHTSGSRA FEW008 SCT011 SCT013CB BKN018 01/M00 RETSRAGR Er veldig usikker på om man kan ha så mange sammensetninger som jeg nevner her i været.
Skrevet 21. desember 2006 18 år Forfatter showers of thunderstorm??? Jeg har allerede skrevet fasiten på siste oppgaven, så du får bla litt bakover, så finner du den:) Nå husker jeg ikke oppgaven, og jeg gidder ikke bla tilbake fordi jeg vil sove, men den med RESHRA ser bra ut:)
Skrevet 21. desember 2006 18 år Jeg så oppgaven nå Showers of Tunderstorm blir jo helt feil ja, men du skriver jo tordenbyger. Torden=TS, Byger=SH.
Skrevet 21. desember 2006 18 år I see Så f.eks. tordenbyger med regn blir TS SHRA? Har vi ikke løst alle korrekt nå?
Skrevet 22. desember 2006 18 år ENGM 211840Z 02000KT 0700 R19R/0800VP1500D R01R/0800N +FZFG VV001 M06/M08 Q1028 TEMPO 0500 +FZFG VV001
Skrevet 22. desember 2006 18 år Har ikke lest hele tråden, så mulig denne har vært oppe før. METAR-Translator Enda en...METtrans og denne er kanskje den fineste...Mettrans Her er forresten en 10-spørsmåls METAR Quiz med score: METARs: Beyond Translation If you think the only trick to a METAR is translating it, you may be missing out on some important information. For example, the local METAR tells you that there's an overcast layer at 1,500 feet. That's good information to have, but knowing whether the ceiling is reported in MSL or AGL will affect cloud clearances. It could mean the difference between sitting in the FBO and being up in the traffic pattern. Or maybe a thunderstorm is reported in the vicinity...but what, exactly, is the "vicinity"? Your go/no-go decision would benefit from knowing if it's five miles or 50 miles away. Once you're aware of these details, the METAR becomes a much more useful tool. Take this Sporty's Safety Quiz to learn more. MetarQuiz Hva scorer dere? Min begredelige score: 40%
Skrevet 22. desember 2006 18 år Forfatter ENGM 211840Z 02000KT 0700 R19R/0800VP1500D R01R/0800N +FZFG VV001 M06/M08 Q1028 TEMPO 0500 +FZFG VV001 hva i alle dager er dette?
Skrevet 22. desember 2006 18 år Heisann! Dette er en vanlig metar for Gardermoen. Gjeldende 21. i måned. R19R (RVR(runway visual range) for rullebane det gjelder)/ 0800VP1500D(her varierer sikten innenfor 10min med 800meter til 1500meter. "V" skiller bare verdiene. "P" betyr at verdiene er over øvre grense for utstyret de bruker)"D" betyr at sikten er nedadgående) R01R/0800N -- (dette betyr det samme, men sikten varierer ikke og det er ingen tendens til endring) +FZFG VV001 (+ betyr mye FZFG(freezing fog) Vertiakal visibility 100fot) M06/M08 Q1028 (Tempratur minus 6 og duggpunkt minus 8) TEMPO 0500 +FZFG VV001 ("temporert" "bygevær" med sikt 500meter og mye fryst tåke og vertikal sikt 100fot)
Skrevet 22. desember 2006 18 år Forfatter så du mener man skal skrive vindretning når det er null knop? heavy fog?? Hva er forskjellen på light og heavy fog da? Det blir neppe tåke når temp og duggpunkt er såpass forskjellig
Skrevet 22. desember 2006 18 år Den metaren er tatt ut ifra ippc igår, så den er nok ekte. (Men ja jeg har skrevet vindretningen på den selv om det ikke er noe vind for å se om noen så noe merkelig med metaren. Det var jo en "METAR-Quiz", så da la jeg inn "finn en feil" uten av det var opplyst noe sted)
Skrevet 22. desember 2006 18 år Det dannes neppe tåke når duggpunktspredningen er så stor ja, men kan fortsatt drive tåke inn fra havet o.l. Gjorde det i går her i Sandefjord, og hvis jeg husker riktig var temp M03/M05. Forresten, hva kalles tåke som dannes over havet? Strålingståke dannes bare over land, adveksjonståke dannes når varm, fuktig luft beveger seg over kaldt underlag. Nå om vinteren er jo som regel vannet varmere enn luften over.
Skrevet 23. desember 2006 18 år Forfatter FG er FG uansett om det er mye er lite. Havtåke i norske farvann er som regel avf typen adveksjonståke.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.