Skrevet 28. november 2006 18 år Hvilke av disse er ulovelige, og hva betyr de? a) VRB07kt 9999 SHRA SCT020 SCT030 01/01 Q0987 RERA b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT C) 00000KT CAVOK M25/M30 Q1033 RMK SKC
Skrevet 28. november 2006 18 år RERA: Resent Rain blir vel ikke oppgitt? Ble litt usikker på b) merket jeg, men lukter at det er noe med Remarken? c) Ingen nødvendighet med RMK (remark) foran SKC (Sky Clear).
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter a)Ikke noe feil med RERA b)Neida remarken i b er riktig:) c)Remarken foran SKC er også riktig:)
Skrevet 28. november 2006 18 år Au da, snakker om å gå på en smell! Hehe Tidlig på morgenen, får skylde på det. a) Ser den nå. Man nevner ikke SCT i to høyder, neste måtte dekt 5-7 åttendeler eller mer for å benevnes. b) Veldig usikker på denne altså c) CAVOK oppfylles ikke hvis SKC benevnes
Skrevet 28. november 2006 18 år B. Lite underligt med så stark vind, 8 grader doggpunkt spredning, och BR, samt CB i 400ft. C. Så fina dagar finns inte! Varför ange CAVOK när det är SKC.
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter Au da, snakker om å gå på en smell! Hehe Tidlig på morgenen, får skylde på det. a) Ser den nå. Man nevner ikke SCT i to høyder, neste måtte dekt 5-7 åttendeler eller mer for å benevnes. b) Veldig usikker på denne altså c) CAVOK oppfylles ikke hvis SKC benevnes Joda SCT kan brukes to ganger, Ikke noe problem det:) Hva mener du med at CAVOK oppfylles ikke hvis SKC benevnes? Enig at b) hadde litt rare verdier , men er den lovlig?
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter B. Lite underligt med så stark vind, 8 grader doggpunkt spredning, och BR, samt CB i 400ft. C. Så fina dagar finns inte! Varför ange CAVOK när det är SKC. SKC skal kun brukes alene, is stedet for en skygruppe dersom det er klart, men CAVOK ikke kan benyttes. Dvs om man har litt nedsatt sikt etc. Derfor blir det riktig det som stod øverst med CAVOK temp/duggpunkt QNH RMK SKC
Skrevet 28. november 2006 18 år Er der ikke noget med vinden i nummer 1? VRB bruges kun uder 6kt (Nogle siger 3kt andre siger 6kt). Ellers skal du angive den generelle retning og grænserne 27014KT 200V350?
Skrevet 28. november 2006 18 år Hiver meg på Peters forslag. VRB07kt med liten k og t hørtes mystisk ut. Ikke minst på grunn av vindstyrken men også pga småe bokstaver i k t - aldri sett før! Tipper utsagn 1 er ulovelig jeg!
Skrevet 28. november 2006 18 år Tror a) er forkert, da det vil være dårligere sigt end 9999 med en temp på 01 og et dugpunkt på 01. Mvh. Michael
Skrevet 28. november 2006 18 år Tror a) er forkert, da det vil være dårligere sigt end 9999 med en temp på 01 og et dugpunkt på 01. Nej, men det är stor risk för kondensation och tåkedannelse. Det är inte säkert det blir så.
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter Ja stemmer det, men har selv opplevd god sikt, med lik temp og duggp. kan jo være 1,4 grader varmt, og duggpunkt på 0,5
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter Hiver meg på Peters forslag. VRB07kt med liten k og t hørtes mystisk ut. Ikke minst på grunn av vindstyrken men også pga småe bokstaver i k t - aldri sett før! Tipper utsagn 1 er ulovelig jeg! Nei VRB07KT kan brukes. Det med små bokstaver var skriveleif. Så lenge vindene varier over 180grader kan man bruke variabel på alt. VRB20KT for eksempel:)
Skrevet 28. november 2006 18 år På b.. Jeg ville iallefall vært litt forsiktig med å ta av, vind fra sør-sør øst i det ene øyeblikket, og vestlig vind i det andre øyeblikket, hvilken rullebane skal vi bruke nå liksom? Forresten, hvilken "FT" er det vind i, dette står jo ikke oppgitt..
Skrevet 28. november 2006 18 år Skal ikke RERA stå etter nåværende WX? Er ikke viderekommen METAR-leser men slenger ut mitt forslag
Skrevet 28. november 2006 18 år a) VRB07kt 9999 SHRA SCT020 SCT030 01/01 Q0987 RERA b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT C) 00000KT CAVOK M25/M30 Q1033 RMK SKC A er feil, og metaren er feil satt opp, derfor ugyldig
Skrevet 28. november 2006 18 år Jeg ville iallefall vært litt forsiktig med å ta av, vind fra sør-sør øst i det ene øyeblikket, og vestlig vind i det andre øyeblikket, hvilken rullebane skal vi bruke nå liksom? En mycket relevant problemställning i det verkliga liv. Vissa flygplatser har 180 grader motsatt vind i vardera bane terskel..! Vilken RWY tar du då?
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter a) VRB07kt 9999 SHRA SCT020 SCT030 01/01 Q0987 RERA b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT C) 00000KT CAVOK M25/M30 Q1033 RMK SKC A er feil, og metaren er feil satt opp, derfor ugyldig Den er ikke satt opp feil nei. Hva mener du er feil?
Skrevet 28. november 2006 18 år Jeg ville iallefall vært litt forsiktig med å ta av, vind fra sør-sør øst i det ene øyeblikket, og vestlig vind i det andre øyeblikket, hvilken rullebane skal vi bruke nå liksom? En mycket relevant problemställning i det verkliga liv. Vissa flygplatser har 180 grader motsatt vind i vardera bane terskel..! Vilken RWY tar du då? Hadde mer sett for meg kraftig endring i vind i lav høyde, ved 1400ft vil kan kunne rekke å "forbrede" seg på det etter takeoff. Ikke så kritisk som jeg trodde i utgangspunktet med andre ord. Men dog, et ekstra sett spyposer ombord er ikke å benekte..
Skrevet 28. november 2006 18 år b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT CB i 400ft når forskjellen mellom tempratur og duggpunkt er 8 grader er vel ikke så sansynlig.......
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter ssssssshhhhh...men det er ikke en ulovelig kombo mr. pirk:) Jeg vil vite om disse er lovlige, og hva de betyr! hva betyr f.eks RERA i den første metarenm når det allerede står at det regner:)
Skrevet 28. november 2006 18 år RERA med regn fra før av i metaren har jeg aldri sett. Nå har jo ikke jeg så lang fartstid på å lese metarer men det høres jo litt pussig ut! Enern var altså feil, men ikke pga vindangivelsen som jeg trodde:)
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter nei eneren er ikke feil:) RERA etter for eksempel SHRA betyr at det har vært +SHRA siden siste observasjon
Skrevet 28. november 2006 18 år CB i 400ft når forskjellen mellom tempratur og duggpunkt er 8 grader er vel ikke så sansynlig....... Halå-å-å! Eko härinne??? Lite underligt med så stark vind, 8 grader doggpunkt spredning, och BR, samt CB i 400ft.
Skrevet 28. november 2006 18 år b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT CB i 400ft når forskjellen mellom tempratur og duggpunkt er 8 grader er vel ikke så sansynlig....... At Cb oppstår i det området er ikke så sannsynlig nei, men det kan da komme Cb i lave høyder som har oppstått andre steder. Cato, det var det jeg mente med CAVOK, at det ikke brukes i sammenheng med Sky Clear. CAVOK har jo krav om 9999 meter synsvidde, ingen skyer under 5000 fot og ingen form for nedbør, tåke, dis etc. Sky Clear kan jo fortsatt brukes selv om disse kravene ikke tilfredsstilles. Men nå syns jeg du skal gi konkret svar på hva du er ute etter, og komme med noen nye oppgaver. Genial ide for oss som er i læringsfasen
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter ok skal tenke ut noe nytt! Men SKC kan settes i RMK om du har CAVOK:) du kan nesten sette alt i RMK
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter a) VRB03KT 9999 8000S -RA FEW/// SCT012 SCT030 OVC039 03/M00 Q//// b) 00000KT 3000 BR SKC 01/00 Q0999 c) 18009G18KT 2000 BR SHRA BKN013 12/11 Q0978 RETS d) VRB05KT 3000 -SHRASN SCT008 BKN014 M00/M01 Q0999 REFZDZ RERA kjør debatt
Skrevet 28. november 2006 18 år Forfatter Alle er feil, de mangler steds- og tidsangivelser for observasjon. hoho slask:) vi later som det var angitt:P
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.