Skrevet 25. november 2006 18 år Hvis det står Wind 214 at 14. Betyr det vinden kommer fra 214 og er på 14 knop?
Skrevet 25. november 2006 18 år Hei Eirik. Svaret er helt greit det. JA. Du har forstått det helt riktig.
Skrevet 25. november 2006 18 år Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går?
Skrevet 25. november 2006 18 år joda , men er man newbie så er dette ett naturlig spørsmål , har spurt om det samme selv tidligere , og husk igjen , ikke vær redd for å spørre , uanstt hvor dumt det kan se ut , vi er her for å hjelpe hverandre !! Ha en fortsatt fin fly kveld Kai
Skrevet 25. november 2006 18 år Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? Tja, måtte vel velge en av alternativene 50/50. Og slik ble det. Grei å forholdeseg til. Man sier jo at det er vestavind når vinden kommer fra vest. Ikke at det vinden blåser mot øst.
Skrevet 25. november 2006 18 år Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk. Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot...
Skrevet 25. november 2006 18 år Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk. Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot... Så det er så simpelt? Men da er det jo litt kjedelig å få vite hvor vinden kommer ifra under cruise?
Skrevet 25. november 2006 18 år Så det er så simpelt? Men da er det jo litt kjedelig å få vite hvor vinden kommer ifra under cruise? Greit å kunne bruke kompass
Skrevet 25. november 2006 18 år Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk. Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot... RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221
Skrevet 26. november 2006 18 år RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221 Søren, da ble det nye vectors to rwy 22,1
Skrevet 26. november 2006 18 år RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221 Sant det ja Men jeg vet ikke hvordan ting er i forsvaret,men jeg pleier iallefall å vite hvor rullebanen ligger før jeg lander jeg
Skrevet 27. november 2006 18 år Stålkontroll De flyttet faktisk RWY'en på ENAN for "ikke lenge siden". Fra 15/33 til 16/34? Men den ligger akkurat der den lå, KJB!
Skrevet 27. november 2006 18 år De funker fint de... 13 og 31 L&R i Budapest, 13/31 i Ljubliana 02/20 i Barcelona selv om den sjelden er i bruk, og det finnes flere også rundt omkring... Ikke alle land som tenker på mulig forvirring og tilpasser rwy-designatorer etter det, selv om det er fornuftig å gjøre det. Hjemme skulle jo egentlig Gardermoen vært 02/20 L&R ettersom kursen er 016/196, men de heter jo 01/19 nettopp for å unngå forvirring. T
Skrevet 27. november 2006 18 år 02/20 i Alghero, Doncaster Sheffield, Girona og Palermo. 13/31 i Bratislava, Malaga, Perpignan, Prestwick og Rimini. T
Skrevet 27. november 2006 18 år At noen rullebaner går i opp- og nedoverbakker vet jo "alle", men vet noen kloke hoder her inne om rullebaner som har en form så ekstrem at samme stripe ikke skilles med 180 grader, men f.eks. heter 12/31?
Skrevet 28. november 2006 18 år De funker fint de... 13 og 31 L&R i Budapest, 13/31 i Ljubliana 02/20 i Barcelona selv om den sjelden er i bruk, og det finnes flere også rundt omkring... Ikke alle land som tenker på mulig forvirring og tilpasser rwy-designatorer etter det, selv om det er fornuftig å gjøre det. Hjemme skulle jo egentlig Gradermoen vært 02/20 L&R ettersom kursen er 016/196, men de heter jo 01/19 nettopp for å unngå forvirring. T ja det jeg ville frem til:)
Skrevet 28. november 2006 18 år Det er også andre tilfeller hvor man må trikse og mikse med rullebane nummer. På Oakland Int'l (KOAK) har man to parallelle baner med retning 276,4. Disse kalles dog 27L\\R, ikke 28. Fordi få kilometer lenger vest ligger KSFO med sine 28L\\R. Lett å unngå forvirring på den måten. Vet forresten ikke hva som er størst problem, landinger 180 grader motsatt av baneretningen pga. 02\\20-problematikk, eller landinger på taksebanen.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.