Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det har vært en klar økende oppmerksomhet omkring dette temaet bare siste året Joakim. Mye er vel fortsatt uavklart om sikre årsakssammenhenger, men det høres ganske skummelt ut dette og selvfølgelig verst for dem som evt. eksponeres for dette jevnlig ifb. at de jobber i disse flyene. At senfølgene og skadene dette evt. også er snakk om er ikke-reversible skader på sentralnervesystemet er med på å gjøre det særdeles viktig å finne sikkert ut om det er et reelt problem, og evt. da hva som gjøres for å forhindre at fler blir skadet.

 

Temaet har også vært oppe her inne tidligere:

 

Link 1

 

Link 2

Skrevet

Ja dette hadde vi oppe til diskusjon her på FS.no, ikke senere enn i slutten av August (og før det, i Juni).

 

Denne "giftgass" problematikken har vært et "kjent" problem i mange mange år, men har vel ikke kommet ordentlig fram i lyset før den senere tiden.

 

De verste flytypene er visstnok:

 

* Boeing 757

* BAe/Avro

 

i tillegg til mange andre, bl.a. en rekke 737-modeller,A320/330, Dash8 m.m.

Skrevet

Tror nok ikke det er noen mindre farlige giftgasser i en bil for å si det sånn, hehe..

 

(bare en hypotese fra min side)

Skrevet
Tror nok ikke det er noen mindre farlige giftgasser i en bil for å si det sånn, hehe..

 

(bare en hypotese fra min side)

 

Har vel ikke hørt om så mange tilfeller av permanente nerveskader pga. bilkjøring... Du vet kanskje om noen?

Skrevet

Nei, men jeg har hørt om endel som har omkommet av forgiftning i en bil.

 

Mulig det blir litt annerledes når man setter en slange på eksosen for så å putte den andre enden inn i bilen, sette seg inn og vente til man stryker med.

 

Jeg har aldri hørt om noen som har død av forgiftning i bil der de ikke har gått inn for dette på forhånd.

Skrevet

Men så forbanna mange tullebukker bak rattet er det ikke det spor vanskelig å mistenke at man kan få nerveskader også av å sitte i en bil timesvis hver eneste dag da. ""

Skrevet

Jeg HAR hørt om folk som har lagt seg til å sove i bilen med motoren igang, og omkommet, men det er strengt tatt idioti...

 

Jeg har IKKE hørt om folk som har omkommet pga. eksosforgiftning under kjøring...

Skrevet

Er nok større kjangs for at man frivillig pisser i brødristeren, enn at man dør av eksosforgiftning under kjøring ja.

Skrevet

CO-forgiftning pga. lekkasje fra eksosen inn i kupéen (via systemet som gir varmluft) kan vel teoretisk like gjerne skje i en bil som i et småfly, der man jo er opplært i å være oppmerksom på dette og det vel også på de fleste småflya også er montert CO-sensorer som skifter farge hvis den skulle komme inn i cockpit.

 

Å nei Petter, CO hverken lukter eller har farge. Dødfarlig.

Skrevet

Rein CO2 lukter ikke nei, men det er mer dritt i eksosen som lukter.. Kanskje man kan bli vandt til lukta etter hvert, men enhver bør jo tenke på å stoppe når en begynner å kjenne noe rar lukt i bilen da.

Skrevet
Får jo ikke bare CO inn i bilen hvis dette skjer da.

 

Nei det er riktig, CO kommer ikke alene, men sammen med eksosen.

 

Men som i et fly (selv om toleransen der sannsynligvis er mindre pga. varierende grader av hypoksi/red. surstoff i utgangspunktet) vil en liten lekkasje kunne være så liten at du ikke lukter noe, men allikevel stor nok til at du gradvis over lengre tids eksponering blir forgiftet.

 

Med de symptomene, eller rettere sagt manglende symptomer en slik CO-forgiftning vil kunne gi, kan man uten at man er bevisst på det gradvis bli mer og mer hypoksisk. På et visst stadium passerer man et "point of no return" der utfallet er døden hvis ikke CO fjernes og man får frisk luft/surstoff.

 

Livsfarlig dette!

Skrevet
CO-forgiftning pga. lekkasje fra eksosen inn i kupéen (via systemet som gir varmluft) kan vel teoretisk like gjerne skje i en bil som i et småfly....

 

Vel, i motsetning til småfly, så bruker jo biler flest ikke eksosen som varmekilde da, så sjansene er langt mindre i bil enn i fly for å få eksos i kupéen...

 

De fleste biler (og svært mange mikrofly faktisk) bruker motorens kjølevæske som varmekilde til varmeapparatet, ikke eksosanlegget...

Skrevet

Enig det med mekanismen bak varmeanlegget i biler flest Kenneth, det er jeg som er noe dårlig oppdatert på biler og hvordan de virker siden jeg vokste opp med alle Boblene på 70- og 80-tallet (de er nå dessverre nesten er utryddet) ;-) De kunne være farlig ved lekkasje, men mener også å huske at Ebersprecher kupévarmerene, som var populært å bruke i disse bilene på vinterstid, opp gjennom årene også tok noen liv med Karbonmonoksid-forgifting som forklaring.

 

Men mennesker dør allikevel ufrivillig hvert eneste år pga. CO-forgiftning fra biler, men med tomgangskjøring og med dårlig ventilasjon av lufta rundt som viktigste årsak.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …