Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet
Det er meget hurtigt, ja. 464 kts = 860 km/t. Q400 er bygget til en max speed på 650 mk/t, så det er godt 30% hurtigere end normalt.

 

Det blir vell litt feil å si at Q400'en gikk 30% fortere enn normal hastighet. Hvis TAS hadde vært på 464 kts så hadde vell den stakkaren vært rimelig most ""

Skrevet
  • Forfatter
GS på 464 kts er vel fort selv for en Q400?

Og når kommer det bilder og videoer fra denne maskinen på hjemmesiden din ""?

 

Ja det er en fin groundspeed og her går det unna.

Når det gjelder bilder og video er det ikke my oppdateringer.

Kan ta med kamera noen dager å ta litt bilder.

Hva slags bilder ønskes?

 

MVh

 

Knut Sverre Syvertsen

Skrevet

"MIP'en"?

 

Siden det er en Q400 bildet er tatt i sniker jeg meg til å legge ved et tatt for en liten stund tilbake. Viser bra at man trenger en viss vinkel for å holde seg på track når man har sidevind. Ristet endel når bildet ble tatt siden vi fløy like ved en CB ""

 

[image]http://img.photobucket.com/albums/v401/clamer/Siste/Wind.jpg[/image]

Skrevet

Dere stod jamen ikke helt stille der i Østerrike heller. ""

 

Leser jeg det rett her med 134 knops vind fra nord-nordvest her (rel. til heading), eller er nord oppover på skjermen slik at dere har orkan fra vest-sørvest?

Skrevet

Hvis du tar en titt på gradene i sirkelen øverst på skjermen, har flyet deres heading på 069 grader, med nesten nesten 90 grader sidevind, så det blir vel omtrent vind fra nordvest, tenker jeg ""

Skrevet

Takk, det var det jeg lurte på ja. Altså om vindpila her er relativ til nord eller til flyets lengdeakse (heading).

 

Men det siste er jo det lureste og mest logiske sett ift. å mentalt "være med på" at og hvor mye flyet krabber ja. ""

Skrevet

Åja, vet du, det tenkte jeg ikke på! ""

 

Det var ikke så dumt tolket, jeg mener å ha opplevd en sånn funksjon tidligere, men kommer ikke på hvor.

Eller tar jeg feil nå? Tok en liten titt på det nå, og ble usikker ""

Skrevet
Ja, det stemmer, de kaller det en ISI. Easier you know.

Integrated Electronic Standby Instrument.

 

Hvordan er den i forhold til å fly etter de gamle standby instrumentene ?

 

Har det hendt at du må fly etter den ? "" Eller er den stort sett bare til "pynt" og som må tørkes støvet av i en eventuel situasjon? ""

Skrevet

Nei, aldri vært nødt til å fly etter den. Skulle det bli nødvendig vil jeg si man har en nødsituasjon om ikke det er strålende VMC. Men den fungerer fint og det er greit å få samlet informasjonen på et sted.

 

Tørker omtrent like mye støv av den som andre instrumenter ""

Skrevet

Hvor er spenningen i hverdagen ? "" .. Så dere har ikke satt opp "random failures" altså ? ""

 

Neida.. Det er vel sikkert typisk simulator-trening det regner jeg med.. å øve på slike situasjoner..

Skrevet

Hvordan er det med prop rpm i Q400?

Har flydd Q400 én gang og da ble turtallet redusert under climb, men ble ikke ytterligere redusert til cruise. Kan det ha vert reduksjon fra 1200 til 1050 da og cruising på 1050 mon tro? Eller bruker dere 900 på CRZ?

Skrevet

Det er litt avhengig av prosedyrene selskapet har. Take-off er 1020 rpm, deretter reduseres til 900 eller 850 for climb og 850 på cruise. Vi har hatt 900 opp til FL100 og deretter 850. Nå skal vi gå tilbake til å sette 850 for climb igjen med engang etter clean-up. Derfor vil det hos oss også kun være en forandring av turtallet på props fra 1. des. på Q400.

Vi lander også ofte med 850 rpm, så det vil si at du ikke vil merke noen forandring ved landing heller.

Skrevet
MIP er en betegnelse jeg har hentet fra 737'en. Bare sånn for å gi deg litt selvtillit. ""

MIP som du kaller det er betegnet: P1 Captains Instrument panel. P2 Center instrument panel. P3 First officer instrument panel. P9 Center instrument panel. P7 Gleareshield. I henhold til Boeing.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …