Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

kom en svær skapning over skolen min i dag. Husker ikke hva den het.. Den var på innflyvning til værnes..

 

Den er grå med 4 motorer og en radar på taket! Mener å ha sett en slik som det stod NATO på men var for langt unna til å se om det sto det på den der..=)

 

Noen som har info?

Skrevet

Hvis ikke jeg tar helt feil var det nok en 767 AWACS.

Skrevet

Beklager, jeg mente 707...litt surrete idag ""

Det finnes 767 AWACS og.

Skrevet

Det finnes 767 AWACS og.

 

Den er litt tvilsom.

Jeg har selv sett 767 som en del av USAF, den lignet veldig på en 707, og den var uten radardomen på ryggen. Dog hadde den fire motorer, så jeg er litt usikker ""

 

Men kan vanskelig se for meg en AWACS uten radaren sin.

Den er nevnt i siste nummer av Combat Aircraft, oktoberutgaven, har den liggende hjemme, så skal ta en titt når jeg kommer hjem!

Skrevet

Der var den ja, men den er japansk ""

Selv tenkte jeg på i NATO-sammenheng, da det i realiteten egentlig bare er disse som flyr inn og ut av Norge.

En japansk 767 AWACS tror jeg ikke vi får se i Norge i vår levetid noen gang ""

Skrevet

Nydelig film da, det flyet er flott!

 

Men en ting jeg har lurt på, hvorfor kommer det så mye svartrøyk av de gamle motorene? Har lagt merke til dette med noen av MD-80ene, og også Fokker 70/100. Ser aldri noe til det fra 737 / 757, eller A320.

Skrevet

Det er vel den som opererer fra Ørland i disse uker. Den er her for å understøtte en heavy flyøvelse (diverse europeiske F-16, finske F/A-18 samt noen Gripens).

E-3`ene med TF33 motorene spyr ut en del uforbrent guffe, og det både høres og luktes når de kommer durende.

 

A r v i d

Skrevet

okey. Da er jeg kommet hjem fra en STRÅLENDE dag på brannstasjonen!

 

Dette var Awacs ja, hvilken vet jeg ikke.

Dette flyet brukes til å kontrollere ILS, senterlinje osv. på en rekke flyplasser.

Flyet tok mange touch-and-goes før det dro videre.

Skrevet
  • Forfatter
Dette var Awacs ja, hvilken vet jeg ikke.

Dette flyet brukes til å kontrollere ILS, senterlinje osv. på en rekke flyplasser.

Flyet tok mange touch-and-goes før det dro videre.

 

Ahaa! Virker ILS på 9'ern gjenn nå? ""

Skrevet
Ifølge Boeing's egne sider skal 767 ta over for 707 når det gjelder AWACS. Bedre plass, fly høyere, lengre og mindre folk. Spare masse penger ""

 

http://www.boeing.com/defense-space/infoelect/767awacs/index.htm

 

For Boeing er nok dette flyet som "tar over" for 707, tipper det har noe med at de ikke lenger produserer 707?

 

For de som bruker E-3A kommer det nok ikke til å være snakk om å bytte til noen E767 på leeenge!

 

Ford Mondeo 2006 har tatt over for 2005, men det betyr ikke at de som kjører 2005 har byttet til 2006 selv om Ford skriver at det er 2006 som er "the car"!

 

""

Skrevet
Dette flyet brukes til å kontrollere ILS, senterlinje osv. på en rekke flyplasser.

 

Er ikke det LN-SUZ sin oppgave? AWACS driver jo ¨å kontrollerer luftrommet med radar i sin egentlige oppg.

Skrevet

Kan hende den fløy ILS for treningens skyld, men da ville den ikke flydd landingsrunder...

 

ILS er sivilt. Militært kontrollerte NAVAIDS er TACAN og gjøres som kjent i Norge av 717skv med sine smekre ex-Fred Olsens? DA20.

 

De hyrer nok ikke inn NATO E-3A for å kontrollfly norske sivile navaids på en sivil flyplass ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …